18 206 läst · 20 svar
18k läst
20 svar
Hur förbättrar man en Nibe 310p?
Sida 1 av 2
Halloj,
Vi fick tyvärr en Nibe 310p när vi köpte vårt hus för sex år sedan och utöver att kompressorn rasat en gång så har den ju ungefär samma inställnings/optimeringsmöjligheter som en näve grus...
Redan dess storebror 360p verkar ju vara långt mer genomtänkt för några tusenlappar till. Tack Modulent för att ni gav oss exakt *ett* alternativ att välja på
Så... hur kan man förbättra läget, förutom att köpa en ny värmepanna? (Luft/vatten då givetvis). Kan man uppgradera elektroniken till den nyare? (Har frågat Nibe men inte fått svar än) eller är det bara att bita i det sura tills pannan rasar helt och byta då? Jag tänker mest att 310p och 360p verkar ju i det närmaste identiska förutom styrkortet och kanske någon extra givare. Borde ju inte vara några direkt dyra grejer, eller?
/Ola
Vi fick tyvärr en Nibe 310p när vi köpte vårt hus för sex år sedan och utöver att kompressorn rasat en gång så har den ju ungefär samma inställnings/optimeringsmöjligheter som en näve grus...
Redan dess storebror 360p verkar ju vara långt mer genomtänkt för några tusenlappar till. Tack Modulent för att ni gav oss exakt *ett* alternativ att välja på
Så... hur kan man förbättra läget, förutom att köpa en ny värmepanna? (Luft/vatten då givetvis). Kan man uppgradera elektroniken till den nyare? (Har frågat Nibe men inte fått svar än) eller är det bara att bita i det sura tills pannan rasar helt och byta då? Jag tänker mest att 310p och 360p verkar ju i det närmaste identiska förutom styrkortet och kanske någon extra givare. Borde ju inte vara några direkt dyra grejer, eller?
/Ola
Går säkert att byta styr men det hamnar säkert på en bit över 5000 kr och frågan är då är det värt det?? Kör man däremot med en 2010 dockad så krävs smo 10 och med den så blir ju styren mer komplicerad.
Har du golvvärme eller radiatorer? Har du besökt www.varmepumpsforum.com?
Du kan optimera ditt system mer än du tror, framför allt genom att inte reglera med rums- radiatortermostater, optimera din värmekurva, ev. installera en rumsgivare etc.
Troligen finns det fler inställningar du kan komma åt i servicemenyn
Mycket av den information som du behöver finns att hitta i detta och ovanstående nämnt forum, använd forumens sökfunktioner.
Du kan optimera ditt system mer än du tror, framför allt genom att inte reglera med rums- radiatortermostater, optimera din värmekurva, ev. installera en rumsgivare etc.
Troligen finns det fler inställningar du kan komma åt i servicemenyn
Mycket av den information som du behöver finns att hitta i detta och ovanstående nämnt forum, använd forumens sökfunktioner.
Vi har radiatorer och det finns *väldigt* litet inställningar i 310p, därav att jag skulle vilja ha "storebrors" mer utvecklade styrning.
Hittar inte så mycket optimeringsinfo för 310p på varmepumpsforum.com hellre. Mest trådar om trasiga kompressorer Ska dock leta litet nogrannare där men i.o.m. att det inte finns så mycket att röra sig med vad det gäller inställningar så är ju optimeringar svårt.
Tack för svaren ändå.
Hittar inte så mycket optimeringsinfo för 310p på varmepumpsforum.com hellre. Mest trådar om trasiga kompressorer Ska dock leta litet nogrannare där men i.o.m. att det inte finns så mycket att röra sig med vad det gäller inställningar så är ju optimeringar svårt.
Tack för svaren ändå.
du ska först o främst optimera radiatorsystemet, inte själva värmepumpen.
radiatorsystemet ska gå helt utan termostater! du ska istället strypa dom rum som blir för varma
du ska ha delta t- på ca 4 grader på en radiator & själva värmesystemet ska ha ca 6-7 grader
radiatorsystemet ska gå helt utan termostater! du ska istället strypa dom rum som blir för varma
du ska ha delta t- på ca 4 grader på en radiator & själva värmesystemet ska ha ca 6-7 grader
"Fullt ös" på radiatorerna var det råd jag fick när de levererade så det är den "optimering" jag har gjort. Har strypt i ena sovrummet för att sänka lokalt där.
Antar att det inte är så mycket annat man kan göra helt enkelt?
Antar att det inte är så mycket annat man kan göra helt enkelt?
Vad är det som ni tycker inte fungerar? Blir det för varmt/kallt? Går elpatronen in ofta (till synes i onödan) etc..
Ni verkar ha ett "snabbt" hus dvs radiatorer och rätt så lätt konstruktion på huset. Det gör att huset blir varmt fort och kylnar av fort. Kan tänka mig att endast utegivare kan funka rätt dåligt i ett sånt hus. Ni kanske skulle prova med en innegivare?
Ni verkar ha ett "snabbt" hus dvs radiatorer och rätt så lätt konstruktion på huset. Det gör att huset blir varmt fort och kylnar av fort. Kan tänka mig att endast utegivare kan funka rätt dåligt i ett sånt hus. Ni kanske skulle prova med en innegivare?
Egentligen tycker jag mest att vår elförbrukning har gått upp på de senaste åren och det vore intressant att se om man kan göra något åt det. Därför vore det kul med en FVP som kunde litet mera, både vad det gäller intställningar och statistik.
Ja ja, det får bli nästa gång helt enkelt.
Ja ja, det får bli nästa gång helt enkelt.
Jag satt in en liten bergvärmepump "Bonus 6" på radiatorreturen och stängde av värmen från Nibe 310.
Nu har jag Niben som fläktanläggning och vv-beredare. Bergvärmen klarar hela huset på 208 m[sup]2[/sup] till ca 15 minus grader. Då kan jag om jag vill dra på ¨Niben med spetsvärme eller lägga på en brasa i braskaminen.
Gissa vilket jag välger
Nu har jag Niben som fläktanläggning och vv-beredare. Bergvärmen klarar hela huset på 208 m[sup]2[/sup] till ca 15 minus grader. Då kan jag om jag vill dra på ¨Niben med spetsvärme eller lägga på en brasa i braskaminen.
Gissa vilket jag välger
Hej, jag råkade också ramla över denna förhatliga modell.
Finns inte mycket att optimera, det enda är egentligen att stänga av elpatronen på sommaren, så den inte går in i onödan när det bara behövs varmvatten.
Det här med att ej använda termostater utan innegivare istället, gäller ej för denna modell, den är alltid lika ineffektiv, däremot är det sant att det hjälper ordentligt på alla andra pumpar, i princip.
Finns inte mycket att optimera, det enda är egentligen att stänga av elpatronen på sommaren, så den inte går in i onödan när det bara behövs varmvatten.
Det här med att ej använda termostater utan innegivare istället, gäller ej för denna modell, den är alltid lika ineffektiv, däremot är det sant att det hjälper ordentligt på alla andra pumpar, i princip.
Min Fighter 310 P rasade igår kväll, kommer nu att sätta in CTC Eco Air 109 kombinerat med en EcoEl samt GSM styrning, även föreredd för solpanel.
Jag byggde nytt 99 så min 310P var ifrån 99, vi har vatten buren golvvärme.
Jag har aldrig blivit riktig klok på denna totalt värdelösa sketpanna, för i mina
ögon är detta inget annat en en direktverakande elpanna med en liten inbyggd
fläkt.Kan inte förstå hur man 2007 ens kan fundera på att ens tänka tanken att sätta in en sådan panna, killen på försäkringbolaget sade att den mest havererande panna var just 310P samt Nordic Air luft/luft. Om jag inte minns helt
fel så hade Folksam tagit fram en stor studie där de fick ligga ute med 200-300
milljoner kr i försäkrings ärenden på denna så förfärliga 310P.Nibe byte köldmedel
i denna panna, de slår ifrån sig allt ansvar, men det finns säkert hur mycket skrivet om detta här på forumet. Nog om det.Mitt råd är att helt enkelt hitta andra
alternativ istället .
I vår offert från Hjältevad ingår en 310 som standard. Vet ni om det är samma "skitpanna" som ni pratar om eller har det kommit nån ny bättre variant med samma beteckning??
Det låter annars som att vi kanske ska lägga några tusingar på att uppgradera till 360...?
Det låter annars som att vi kanske ska lägga några tusingar på att uppgradera till 360...?