Glömde säga en sak: pannan har eldats med olja tidigare men det är borttaget sedan länge

Jag skulle överväga att köpa en luft/luftvärmepump. Den kostnaden borde sparas in snabbt.

Det finns ju radiatorer. Luft-vatten-värmepump är väl ett solklart val i se4.

Dock väldigt mycket dyrare med en luft/vatten samt risk att man åker på att även byta radiatorer om det är ett gammalt högtempsystem.

En luft/luft värmepump är ett snabbt och enkelt sätt att få ner energikostnaden.

A.n.d.e.r.s A.n.d.e.r.s skrev:
Tack för bra tips båda två.
Vad gäller varmvattengrejen så är saken den är jag inte kommer att vara i huset under vinterhalvåret, så ingen kommer att tappa ur vatten. Jag vill dra ner värmen så mycket det går utan att huset tar skada.
Jag har lite kunskap om el, men jag tänker inte ge mig på 230 volt själv. Fattar inte ens var man ska in och peta. Det får proffsen göra.
På vilket sätt skulle shuntautomatik hjälpa? Det styr väl, om jag fattat saken rätt, hur varmt vattnet är som går ut till elementen. Men kan man inte, rent teoretiskt, sätta shunten på max och elementen på låg temperatur så tar radiatortermostaterna hand om det? Alternativt sätta shunten på nåt lagom värde, och sen vrida upp om det blir smällkallt? Lönar det sig att reglera shunten kontinuerligt?

Tack. Detta är grymt!
Du har ingen shuntautomatik nu
Det går bra med en shuntautomtik , kostar några kronor.. Den reglerar efter utetempen konstant och ger den värme man vill ha i huset. Beroende på vilket fabrikat så går det att ställa ner en kurva bra lågt och en del har frysjkydd i sig. Annars lurar man utegivaren att det är varmare ute med lite smågrejer till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.