79 602 läst · 2 966 svar
80k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Möjligt. Men du kan inte säga att det är omöjligt.Z Zodde skrev:
Fast rätt svårt att genomföra såklart.
Vi får inrätta en ny myndighet.
Elmarknadsverket - med uppdraget att bevaka Sveriges befolknings intressen på elmarknaden. (Ironi)
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 052 inlägg
Vi kan väl börja med den av dig omhuldade Bekenmodellen. Den skulle innebära stora nationalistiska restriktioner på alla som tillverkar el i Sverige. De skulle bara få sälja till svenskar, eller i alla fall kunder i Sverige, tills staten tillät dem göra något annat.K karlmb skrev:
Jag tycker att den typen av idéer, där man tror att man kan tvinga ned marknadspriset lokalt genom restriktioner och tro att det inte skulle få några andra konsekvenser än lägre priser är så jävla dumt att jag inte gitter lägga många minuter på det.
Om man inte förstår att det också påverkar investeringavilja, underhåll, leveranskapacitet och allt annat kopplat till systemet, då försöker man nog inte ens tänka.
Jag vill inte ha ett nationalistiskt system där folk sitter och klappar sig på axeln över hur sanslöst bra vi är i Sverige och skakar på huvudet åt utlänningar. Jag tycker det är naivt och motbjudande.
Misstolka inte det som att jag tycker att Sverige är skit och att vi ska utplåna vår särart, men tolka det gärna som att jag tycker att svenskar och svenska företag både mår bra av och måste tåla att vara del av en internationell marknad.
Jo, efter som alla betalar samma pris så är lägsta och högsta pris samma.K karlmb skrev:
Men du skrev då här.
Det stämmer definitivt inte.K karlmb skrev:
Och intressant så kan man tydligen vara precis så okunnig och ändå bli president i USA.Nötegårdsgubben skrev:
Ja det där är verkligen landet där vem som helst kan bli president, som de brukar säga i sina skolor.
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Ja, Donald Trumps okunskap om och missuppfattningar kring internationell handel är häpnadsväckande. Det är också åsikter han förfäktat sen 1900-talet, så man kan inte ens skylla på populism – han tror och tycker så.Mikael_L skrev:
I Sverige är vi bortskämda med att såväl höger som vänster är frihandelsvänner; det är dock internationellt sett ovanligt. Allra minst vänstern brukar vara mot frihandel, och i växande grad nu även högern.
Du är fostrad i en tid av fred och välstånd. Vi alla är det.Nötegårdsgubben skrev:
I en värld där det inte är en realitet så fungerar frihandel sisådär.
Skulle vilja påstå att det är det första som ryker.
Man kan debattera om frihandel har skapat fred, eller om frihandeln är en konsekvens av fred.
Jag vet inte. Men väljer att ha en nationalistisk grundsyn, som ser frihandel som en möjlighet men jag vill inte bygga upp för mycket beroenden av andra.
Det är snarare så att välståndet försvinner om man avskaffar frihandeln.
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Nej, jag är fostrad i en tid av kallt krig och ständigt hot från Sovjet.S Snikholt skrev:
Jag har upprepat skrivit att jag tycker att det finns ett stort säkerhetspolitiskt ansvar att ta i energipolitiken, men det är något annat än hur vi bedriver handel med civiliserade länder.
Tittar vi på Ukraina ser vi också att det är internationellt samarbete (utöver ukrainarnas egna oerhörda uppoffringar) som gör att Ryssland inte lyckas med sin vidriga maktpolitik.
Är du född och uppvuxen i Sverige så har du levt hela livet med fred, välstånd och tillväxt.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag är fostrad i en tid av kallt krig och ständigt hot från Sovjet.
Jag har upprepat skrivit att jag tycker att det finns ett stort säkerhetspolitiskt ansvar att ta i energipolitiken, men det är något annat än hur vi bedriver handel med civiliserade länder.
Tittar vi på Ukraina ser vi också att det är internationellt samarbete (utöver ukrainarnas egna oerhörda uppoffringar) som gör att Ryssland inte lyckas med sin vidriga maktpolitik.
(Mer eller mindre)
Ukraina hade varit hjälpt av militär allians.
Inte behöva förlita sig på gåvor.
Putin mfl. behöver krossas militärt.
Om inte bokstavligen, så i alla fall med hot om det. Som backas upp med handling vid behov.
Om ni tittar på grafen över elpriserna det senaste året så ser ni att något spännande inträffade när vi införde den nya flödesmodellen för beräkning av överföringskapacitet. SE4 behöll sina höga priser och priserna i SE3 steg plötsligt. Ja, jag vet att det är ett dåligt underlag med enbart några få månader, men det är väldigt tydligt...

Skogsägare
· 20 052 inlägg
Absolut, min poäng var mest att det inte var något som togs för givet förrän efter Sovjetunionens fall. Jag fostrades i en tid när man sade saker som att ”för att få fred måste man förbereda sig på krig”.S Snikholt skrev:
Den fria världen knöts också allt närmare ihop genom Gatt/WTO, EG/EU m.m. Frihandeln var också länge något som var ett relativt slutet system, där Sovjet och dess lydriken (liksom kommunist-Kina) inte var välkomna.
Så det jag, och många andra, växte upp med var en annat sorts samhälle än de som är uppväxta på 2000-talet vuxit upp med. Även om det i Sverige varit fred under båda perioderna.
Ja, det är ju lätt att säga efteråt. Men sanningen är ju också att Ukraina före kriget var ett fattigt, korrupt, Rysslandsinfluerat skitland. Vem skulle velat alliera sig med dem? Och ville de själva vara allierade med någon?S Snikholt skrev:
Att de vill det nu hjälper ju som sagt föga.
Enig. Men ingen är villig att göra det eller ta ansvar för den skit man i så fall lämnar efter sig.S Snikholt skrev:
Redigerat: