1 027 läst · 26 svar
1k läst
26 svar
Hur fixar jag ett svajade golv på ovanvåningen?
Hur såg det våningsplanet ut från början?S Samluc skrev:Jag har precis köpt ett hus där ovanvåningen svajar rejält på sina ställen. Ovanvåningen består av ett allrum, en klädkammare, två sovrum och ett badrum. Min fråga är hur jag bäst fixar problemet. Huset är byggt 1938 och jag antar att reglarna är byggda med ett större cc mått än dagens standard, men för att öppna upp och kolla, är det bäst att göra det underifrån. Alltså riva innertaket på första våningen, eller att riva upp golvet på ovanvåningen? Och hur ska jag isåfall gå tillväga med att fixa mitt problem?
Jag bifogar en bild på planlösningen av ovanvåningen.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag tänker på att det brukar finnas kattvindsväggar för att dölja takstolarnas stödben men syns det inget sånt och om det därför kan vara så att stödbenen är borttagna.
Jadu... Så långt har jag inte kollat, men jag tänker att dom byggt det så från början så det borde ju hålla. Det verkar sitta stenhårt. Jag hade ändå tänkt putsa upp runt kanterna oxå.BirgitS skrev:
Tack för all respons👌🙏S Samluc skrev:Jag har precis köpt ett hus där ovanvåningen svajar rejält på sina ställen. Ovanvåningen består av ett allrum, en klädkammare, två sovrum och ett badrum. Min fråga är hur jag bäst fixar problemet. Huset är byggt 1938 och jag antar att reglarna är byggda med ett större cc mått än dagens standard, men för att öppna upp och kolla, är det bäst att göra det underifrån. Alltså riva innertaket på första våningen, eller att riva upp golvet på ovanvåningen? Och hur ska jag isåfall gå tillväga med att fixa mitt problem?
Jag bifogar en bild på planlösningen av ovanvåningen.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Är inte öppningen större nu än den var från början?S Samluc skrev:
Då bör det ha varit en vanlig dörr där.
Det är väl vanligt att ha ett armeringsjärn ovanför dörrar för att se till att teglet håller sig uppe. Se t.ex. här: https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/ny-dorroppning-paa-sakert-satt
https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-oeppning-i-murad-vaegg-utan-att-det-rasar.190478/
Eller att stenarna är monterade stående som en solfjäder för att inte kunna ramla ner.
https://obj.fotosidan.se/obj/docpart/38/383a17dd061ba78088bb458692e651bc.jpg
Mät med ett vattenpass att ovansidan av öppningen är vågrät.
Dom är monterade ståendes ovanför dörröppningen, som ett "V". Men jag ska stödja upp den mer för säkerhetsskull👌BirgitS skrev:
Är inte öppningen större nu än den var från början?
Då bör det ha varit en vanlig dörr där.
Det är väl vanligt att ha ett armeringsjärn ovanför dörrar för att se till att teglet håller sig uppe. Se t.ex. här: [länk]
[länk]
Eller att stenarna är monterade stående som en solfjäder för att inte kunna ramla ner.
[länk]
Mät med ett vattenpass att ovansidan av öppningen är vågrät.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixar jag termostat till vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Hur fixar jag golvvärme i hallen bäst. Fräsa betong? El eller vattenb?
Golv -
Hur fixar jag väggar och golv i källarens verkstad
Byggmaterial & Byggteknik -
”Hål” i golv vid rör i badrum, hur fixar man det bäst?
Badrum -
Hur fixar man stopp i en gammal golvbrunn?
Vatten & Avlopp