Den är helt rostfri. Det behöver inte betyda att allt är gjort i rostfritt stål utan bara att den klarar att ha syresatt vatten i slangarna.

De som levererade denna typ av värmepump var faktiskt billigare än alla de andra offerterna på vanliga värmepumpar som jag fick.

Jag lägger till en länk till de som levererade.

Constructum Domus skrev:
Den är helt rostfri. Det behöver inte betyda att allt är gjort i rostfritt stål utan bara att den klarar att ha syresatt vatten i slangarna.

De som levererade denna typ av värmepump var faktiskt billigare än alla de andra offerterna på vanliga värmepumpar som jag fick.

Jag lägger till en länk till de som levererade.
Men kopplingarna runt om i anläggningen måste väl rosta precis som dom skulle göra hemma hos mig?

Ja, fast det är sällan som du har saker som rostar förutom i värmepumpen. Kopplingar är ju ofta i mässing, koppar el dyl. Men det är klart att har man det så blir det problem. T.ex har ofta radiatorer saker som kan rosta i sig. Jag har dock bara golvvärme i huset.

Constructum Domus skrev:
Ja, fast det är sällan som du har saker som rostar förutom i värmepumpen. Kopplingar är ju ofta i mässing, koppar el dyl. Men det är klart att har man det så blir det problem. T.ex har ofta radiatorer saker som kan rosta i sig. Jag har dock bara golvvärme i huset.
Även mässing rostar - minns några bilder här på forumet får några år sedan där någon röris monterat fördelarna med fel lutning (fall mot avluftningen), det hade rostat så förbaskat att det bara var att slänga fördelarna.

Fördelarna som jag har är standard prylar men det är samma leverantör som värmepumpen och de har även monterade det hela så jag antar att de är vad de lovar. Leverantören har jobbat med detta i många år och de referenser jag kollade var mycket nöjda med dom.

Vi får väl se om några år.....

Constructum Domus skrev:
Fördelarna som jag har är standard prylar men det är samma leverantör som värmepumpen och de har även monterade det hela så jag antar att de är vad de lovar. Leverantören har jobbat med detta i många år och de referenser jag kollade var mycket nöjda med dom.

Jag håller tummarna för er! ;)

jbr skrev:
Men var har du det bärande undergolvet...? Eller avser du lägga glespanelen som bärande golv?

/jbr
Lite osäker på detta, jag har funderat flera ggr och tycker att detta borde klara sig.
Alltså:
Alt. 1
Reglar, glespanel, Golvgips (skruvad) sedan marmoliumplattorna.
Alt. 2
Reglar, glespanel, golvgips (skruvad), golvgips (limmad) marmolium

Funkar båda eller ? :surprised:

MathiasS skrev:
Constructum Domus skrev:
Jag håller tummarna för er! ;)
Jag har fått några frågor de senaste åren ang. hur det har gått att inte ha PEX slang och jag kan bara konstatera så här nästan 10 år senare att värmesystemet fungerar finfint. Det finns inga spår av att något rostar i vattnet eller på övriga delar i systemet. Så än så längre har det helt klart varit värt det.

• Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.