J JohanLun skrev:
Jag har skrivit det längre upp. Det funkade lite så förra vintern. Man får bara bidrag upp till ett visst antal kwh. Tex max 2000 per månad.

Förra vintern spelade det dock ingen roll vad man betalat för elen varför de med fast pris tror jag i vissa fall gick med vinst.
Ja, förra vinterns bidrag var inte helt genomtänkt då även de med lågt fast pris kunde "tjäna" på det.
Såg att Norge hade en gräns på 5000 kilowattimmar per månad förra vintern.
 
J JohanLun skrev:
Jag tycker det gott kan finnas en gräns för hur mycket el man ska få bidrag för. Vare sig du är fattig eller rik är det inte rimligt att du får förbruka många gånger mer el än någon annan (då det råder brist), dessutom med bidrag från skattepengar.

Jag skiter egentligen i om den som får bidraget är fattig eller rik. Men jag vill inte andra ska slösa med el så jag riskerar få min avstängd.
Men det håller jag ju med om. Bidraget ska ju inte gå till att kunna bada spa och bastu eller vräka på med julbelysning så huset syns från månen (överdriver)
Den ska ju gå till att driva husen och man får väl tillägga elbilar.

Jag har själv blivit påhoppad för att jag har elbil, sen jämförde vi förbrukningen. Om jag räknade med bilens åtgång så förbrukade jag ändå mindre i totalen än den som hoppa på mig.
Men spabadet skulle vara igång hela vintern.

Men om de inte vill att man ska köra elbilen så tar jag dieselskåpisen istället =)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har något vagt minne av att jag hört det pratas en del om nazister i Ukraina för många (10?) år sen, men såhär i efterhand kan det ju lika väl varit propaganda från ett land som redan då hade siktet ställt på ett övertagande....
I dagsläget får jag nöja mig med att konstatera att jag inte vet något om nazister i Ukraina, men att Putins propaganda inte stämmer är ju allmänt känt.

Vad gäller de SD så har jag aldrig kallat dem "nazister" rakt ut, men att du tolkar mina återkommande referenser till dem som "bruna" som samma sak, är ju inte helt konstigt. De har nazistiska rötter. Punkt. Vill man skönmåla det kan man säga rasistiska. Hela deras politiska program har utvecklats ur ett enfrågeparti som handlade om invandrare. En aldrig sinande ström av medlemmar gör rasistiska uttalanden. De kommer med förslag som är rasistiska.

Tja, Soran kanske har annat att svara för, men i det här sammanhanget är det ju ointressant... Ekerot och kompani var ju bara på jakt efter nån med "fel" hudfärg.

Är Tyskland nazister för de har nazistiska rötter? Har du levt under en sten eller ute i ett torp i skogen de senaste 30 åren?
Jag vågar inte gå ut längre för det driver runt så mycket gäng. Jag har också blivit överfallen och söndermisshandlad.
Det här landet landet är förstört. Här är anledningen varför folk röstar på SD:

SD är även det största partiet i bygghus.se omröstning nyligen.

SD säger sig vara nationalister. De bryr sig i första hand om Sverige.
Nazister gör som Putin. De anfaller och tar över andra länder.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F
F Finporslin skrev:
Puh....

Starka åsikter här.

Jag är helt för att den som konsumerar mer el skall betala för det. Och att individen bör bära sina risker. Stor el-slukande villa är högre risk. Helt fair.

MEN.

Just i vinter. I ett exceptionellt akut skede med prisnivåer (nästan) ingen kunna drömma om, eller hunnit anpassa sig till, så är det på sin plats att subventionera brett. Även till de där "rikingarna".

För vad händer om det inte görs?

De där rika. De kommer att klara räkningen ändå. Medel-Höginkomsttagare likaså. Men (nästan) varje krona högre elräkning är en krona som försvinner omedelbart från konsumtionskontot.

Konsumtionen kommer att störtdyka. Och Sveriges ekonomi kraschar. Massor med restauranger och serviceinrättningar får stänga. Produktionsanläggningar får stänga. Byggen. Hamnar. Museer. Vårdgivare. Alla (nästan) branscher skulle drabbas hårt. Det gäller även offentligfinansierade sådana. MÅNGA kommer att tappa sina jobb, för arbetsgivarna kommer att tvingas till (mass)uppsägningar. De har inget annat val.

Och det kommer GARANTERAT att hårdast drabba de som redan har minst.

Jämför med grannländerna i norden. De redan elstöds-system på plats. Sök på norge och strömstötte så får ni se.

Ingen tjänar på ekonomisk krashlandning. Sen kanske de är en och annan som tycker att det bästa sättet att "lära upp folket" är att det blir en ekonomisk kraschlandning. Men jag tror inte att den gruppen är i majoritet. Särskilt inte i vinter, när uppsägningarna är ett faktum, och räkningarna inte kan betalas.
Håller med om allt du säger, MEN anser fortsatt att alla former av bidrag ska komma med motkrav på minskad förbrukning eller effektuttag eller vilken parameter man nu vill styra.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Håller med om allt du säger, MEN anser fortsatt att alla former av bidrag ska komma med motkrav på minskad förbrukning eller effektuttag eller vilken parameter man nu vill styra.
Din tanke om motkrav är god men frågan kvarstår hur det kravet ska utformas. Vad ska krävas och hur ska det kontrolleras och uppföljas för att man ska vara berättigad till reducerat elpris?
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
Är Tyskland nazister för de har nazistiska rötter? Har du levt under en sten eller ute i ett torp i skogen de senaste 30 åren?
Jag vågar inte gå ut längre för det driver runt så mycket gäng. Jag har också blivit överfallen och söndermisshandlad.
Det här landet landet är förstört. Här är anledningen varför folk röstar på SD:
[media]
SD är även det största partiet i bygghus.se omröstning nyligen.

SD säger sig vara nationalister. De bryr sig i första hand om Sverige.
Nazister gör som Putin. De anfaller och tar över andra länder.
Nej, folk röstar inte på SD för att någon nisse på Youtube gör en parodi på Socialdemokraterna.

Att SD gått upp till andra största parti beror på att landsbygden i Sverige, under de senaste årtiondena har haft en stor utflyttning av personer med högre utbildning. De tomma lägenheterna har sedan fyllts bostadsbehövande och arbetslösa, framförallt invandrare. De som bor kvar på landsbygden är SD "kärnväljare".

Att vi har en havererad invandring- och integrations-politik går inte att skylla på ett parti, även om det säkert känns bra för de personer på landsbygden som röstade S förut, men nu känner sig övergivna, att göra så. Det är flera dåliga beslut av flera regeringar, men ska jag peka på ett beslut som jag tror haft stor påverkan så är det etableringsreformen, genomförd av regeringen Reinfeldt 2010, där man flyttade ansvaret för nyanländas etablering från kommunen till Arbetsförmedlingen.

Edit: skillnaden på tyskar och SD är att tyskarna gjort upp med sin historia. SD kan ju inte ens hitta en fristående forskare som skriver en vitbok...
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu är detta från Expressen men det visar att redan nu börjas det...
Håll i hatten nu kommer vinterstormen

[länk]
Med tanke på inflation är det viktigast att företagare får elsubventioner med tanka på prisökningar! Om man ger mer pengar till hushållen kan de ju betala mer och priser går inte ned!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Edit: skillnaden på tyskar och SD är att tyskarna gjort upp med sin historia. SD kan ju inte ens hitta en fristående forskare som skriver en vitbok...
Så enda skillnaden mellan Sveriges andra största parti och de som gasat ihjäl sex miljoner judar är att SDs vitbok inte faller dig i smaken?
Ursäkta, men vilken äcklig ståndpunkt.
Hur kan du relativisera ett folkmord på det viset.
Fyfan säger jag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Så enda skillnaden mellan Sveriges andra största parti och de som gasat ihjäl sex miljoner judar är att SDs vitbok inte faller dig i smaken?
Ursäkta, men vilken äcklig ståndpunkt.
Hur kan du relativisera ett folkmord på det viset.
Fyfan säger jag.
Jag pratar om dagens tyskar, och deras koppling till sitt nazistiska förflutna.

En annan skillnad på de tyska nazister som faktiskt deltog i folkmordet du nämner, och de nazister som var med och startade SD, är att de förra upplevde en ganska tung period efter första världskriget som öppnade upp dörrarna för en galning att komma till makten. Det är nog ganska många som inte var speciellt frivilliga i krigsinsatsen på Tysklands sida under andra världskriget.
Om man blev ny-nazist i Sverige för 20-30 år sedan var det ett högst frivilligt val.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag pratar om dagens tyskar, och deras koppling till sitt nazistiska förflutna.

En annan skillnad på de tyska nazister som faktiskt deltog i folkmordet du nämner, och de nazister som var med och startade SD, är att de förra upplevde en ganska tung period efter första världskriget som öppnade upp dörrarna för en galning att komma till makten. Det är nog ganska många som inte var speciellt frivilliga i krigsinsatsen på Tysklands sida under andra världskriget.
Om man blev ny-nazist i Sverige för 20-30 år sedan var det ett högst frivilligt val.
Ge upp.
Du har visat för alla vilken människosyn du har.
Äckligt.
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Ge upp.
Du har visat för alla vilken människosyn du har.
Äckligt.
Om du har svårt att läsa längre stycken text kanske du bara ska undvika att kommentera saker du inte förstår?
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du har svårt att läsa längre stycken text kanske du bara ska undvika att kommentera saker du inte förstår?
Som sagt.
Lev du med din ruttna människosyn.
Alla här ser att du står med byxorna nere.
 
  • Wow
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G
I Svd söndagsbilaga stod det att detta forum är nästan utan politik:thinking:

Ge upp med smutskastningen!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.