GK100 GK100 skrev:
Med reläerna på semester jobbmässigt sett som här kan man räkna upp data på dem rejält tex Ik 5 kA avsäkring 25 A och spänningstålighet 6 kV istället för normala 4 kV för den typen utrustning de sitter i
Kan man peka på en standard som gör att ESV skulle godkänna denna "uppklassning" av reläer, så att brytavståndet i Easee reläer skulle duga? Det finns ju annars inga synpunkter på felsäker konstruktion. Det låter ju lite som att de andra tillverkarna faktiskt har lyckats resonera med ESV i olika frågor, men jag vet inte.

När man ser engelsmännen plocka isär Ctek boxen undrar jag hur de lyckats få sin box IP54 klassad den känns betydligt mer oskyddad än Easee

Jag tänkte detsamma. Den frontluckan kan knappast hålla tätt.
Men man provar ifall kapslingen håller uppgiven kapslingsklass, och det får då tränga in både damma och vatten men inte i skadlig mängd. Exakt vad Easee föll på är inte känt, dvs var det samlades damm.

• Gilla
Cancellara
  • Laddar…
Spontant känns Easee som en betydligt mer proffsigt utformad konstruktion. Ctek ser ju ut som något hemmabygge med en inte alltför vacker kabeldragning.

Just IP klassningen är väl enda punkten där ESV fått backa. Easee hade skickat in ett tidigt testprotokoll till ESV men produkten som sålts har varit uppdaterad för att vara dammtät och klara IP54.
Klantigt…

Ett tidigare frågetecken kring IP-klassning har däremot rätats ut. Ett testprotokoll från Easee visade att ett IP54-test hade fått underkänt. IP54 innebär att en produkt står pall för damm och strilande vatten i alla riktningar. Men nu visar det sig att det aktuella testet gällde en design som aldrig sålts till kunder, så det är inte relevant.
Elsäkerhetsverket försvarar säljstoppet för Easee
https://www.nyteknik.se/elbilar/els...dzzd987JCtQwx5uiQ7ZDOZelzvdfSqKHRP9f2JBF2GS10
PUBLICERAD 19 APR 2023

• Gilla
Cancellara och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Just IP klassningen är väl enda punkten där ESV fått backa. Easee hade skickat in ett tidigt testprotokoll till ESV men produkten som sålts har varit uppdaterad för att vara dammtät och klara IP54.
Klantigt…

Elsäkerhetsverket försvarar säljstoppet för Easee
[länk]
PUBLICERAD 19 APR 2023
Det förklarar ju ett och annat. För Easee känns som en väldigt solid konstruktion. Men det är ju uppenbart att de inte har koll på dokumentation.
Då är frågan hur stor sannolikhet det är att reläerna svetsar fast kontra att en jordfelsbrytare slutar att funka. Spontant känns det mer sannolikt att jordfelsbrytaren slutar att funka, framförallt i en installation utomhus.

Från NyT's artikel

I en riskanalys som Easse har skickat in – och som har upprättats efter att produkterna släpptes på marknaden – nämns ett stort antal dokumenterade fall av så kallade svetsade reläer, vilket innebär att reläerna har fastnat i slutet läge.
Jag tolkar det som att reläerna inte riktigt pallar för belastningsströmmen, alltså att föra denna ström i slutet läge. Utomlands kanske de använder 32 A. Det framgår inte varifrån rapporterna kommer ifrån eller andra omständigheter. Det är i så fall illa.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänkte detsamma. Den frontluckan kan knappast hålla tätt.
Men man provar ifall kapslingen håller uppgiven kapslingsklass, och det får då tränga in både damma och vatten men inte i skadlig mängd. Exakt vad Easee föll på är inte känt, dvs var det samlades damm.
C Cancellara skrev:
När man ser engelsmännen plocka isär Ctek boxen undrar jag hur de lyckats få sin box IP54 klassad den känns betydligt mer oskyddad än Easee
Upplever att luckan tätar väl, luckan måste pressas mot packningen för att låset skall stänga helt

C Cancellara skrev:
Det förklarar ju ett och annat. För Easee känns som en väldigt solid konstruktion. Men det är ju uppenbart att de inte har koll på dokumentation.
Då är frågan hur stor sannolikhet det är att reläerna svetsar fast kontra att en jordfelsbrytare slutar att funka. Spontant känns det mer sannolikt att jordfelsbrytaren slutar att funka, framförallt i en installation utomhus.
Innovativ konstruktion absolut men problematiken är till stor del att man lutar sig på standarer som man sedan gör egna avsteg från utan att genom provning och riskanalyser innan produkten sätts på marknaden verifiera att man levererar ett lika bra eller bättre resultat än vad standarden föreskriver.

• Gilla
mansjo och 2 till
  • Laddar…
Från NyT's artikel

Jag tolkar det som att reläerna inte riktigt pallar för belastningsströmmen, alltså att föra denna ström i slutet läge. Utomlands kanske de använder 32 A. Det framgår inte varifrån rapporterna kommer ifrån eller andra omständigheter. Det är i så fall illa.
Läste lite slarvigt, ja det låter inte bra

Från NyT's artikel

Det är konstigt att reläerna inte skulle klara 32A när de ser ut att vara märkta för 35A. Om det är ett problem så borde ju Easee kunna dra det mot sin underleverantör.

Be Elsäkerhetsverket om å få Dnr 23EV1830.
https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/197556

Jeg har hele saken, men det ser ikke ut som om man kan laste opp pdf her?

Det som står der lover ikke godt for Easee. Dette er fra 23EV1830-13

Teknisk dokumentation med markerad text om dokumenterade fall av svetsade reläer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Cancellara
  • Laddar…
Om jag förstår det rätt så är det just vid tillslaget av det elektriska relät där det kan/har blivit svetsat vilket i sin tur leder till att relät inte kan slå ifrån om det blir jordfel etc. Ser onekligen inte bra ut för Easee.

C Cancellara skrev:
Det är konstigt att reläerna inte skulle klara 32A när de ser ut att vara märkta för 35A. Om det är ett problem så borde ju Easee kunna dra det mot sin underleverantör.
Det skulle kanske kunna bli en stor kort strömspik initialt för att ladda kondensatorer (typiskt för likriktare/glättning + switchad omvandling) även om bilens laddare skall mjukstarta med en låg laddström.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.