3 218 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Hur får man till ett 90 grader ytterhörn på en takfotsplåt
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 418 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 418 inlägg
Underlagspapp kan monteras under många olika sorters tak och då gäller lite olika saker, läs första sidan i matakis montageanvisningar för självtäck så kommer du förstår hur och varför man ska göra såhär.
Ja, där verkar det inte stå på samma sätt i instruktionen till ytpappenR Rejäl skrev:
Deras ytpappsinstruktion stämmer med vad som skrivs här i tråden, medans instruktionen till deras egen underlagspapp inte stämmer med det...
Jag kommer göra som föreslås här i tråden och sätta plåtarna uppepå underlagspappen vilket gör det hela klar mindre besvärligt 🙂
Ja det behövs en fotplåt för ytpappen så att den sitter tätt o bra vid takfoten😉P pos skrev:Ja, där verkar det inte stå på samma sätt i instruktionen till ytpappen
Deras ytpappsinstruktion stämmer med vad som skrivs här i tråden, medans instruktionen till deras egen underlagspapp inte stämmer med det...
Jag kommer göra som föreslås här i tråden och sätta plåtarna uppepå underlagspappen vilket gör det hela klar mindre besvärligt 🙂
Istället för att klippa bort plåt är det bättre att bocka en över nocken.P pos skrev:Har klippt ur i plåtarna för nocken i det valmade taket och sen popnitat ihop delarna. Men... Jag har inte provat att böja och spika/skruva fast hörndelen ännu. Det är ju olika vinklar på de olika sidorna av taket. Och även om det skulle vara samma vinkel på båda sidorna så blir det ju brytning/bockning... Det återstår att se om det är smidigt eller krångligt att få det på plats...
Några tips när det ska på plats?
Liknande trådar
-
Vilken färg till bjälkar i uterum
Färg, Måla & Tapetsera -
Fjärrkontroll till markis dooya dc90
Teknik -
Var får man tag på en fläkt till futura braskamin från 1990 ?
Värme allmänt -
Räcker 90 kg markvibrator till uppfart?
Grund & Markarbeten -
Hur får jag till 90 grader vid halvt i halvt?
Byggmaterial & Byggteknik