7 372 läst · 137 svar
7k läst
137 svar
Hur får jag värme på mina kalla element
Kör du utan termostater hela tiden?K Kalle Andersson4 skrev:
Startat igen,och märkte att max på cirkulatios pumpen är nu 31 w mot 25-26w innan, mindre motstånd kanske.
Lufta några element nu
Lufta några element nu
Uppdatering: Jag tog o provade med att stänga av en slinga till övervåningen, (kunde bara stänga den ena) , för att prova om det gick att tvinga ned mer värme i slingorna på nedervåningen. Efter det så tog jag och rensade filtret igen, och då blev värmen på returen 34-35 grader mot 32 innan. (Analoga visaren)
T1 : 67
T2: 45
Jag lade termometer på de 4 elementen som är på samma slinga på övervåningen och den visar:
1: 27 v rum
2: 28 v rum
3: 30 sovrum (minsta elementet så kanske bra det har högre värme?)
4: 24 sovrum (detta element har alltid varit kallt innan
Och mitt i vardagsrummet med den största öppna ytan visar på 21 grader.
Största elementet på nedervåningen visar 27 grader
Så det har blivit varmare i huset nu. Tack för det
Synpunkter på detta?
T1 : 67
T2: 45
Jag lade termometer på de 4 elementen som är på samma slinga på övervåningen och den visar:
1: 27 v rum
2: 28 v rum
3: 30 sovrum (minsta elementet så kanske bra det har högre värme?)
4: 24 sovrum (detta element har alltid varit kallt innan
Och mitt i vardagsrummet med den största öppna ytan visar på 21 grader.
Största elementet på nedervåningen visar 27 grader
Så det har blivit varmare i huset nu. Tack för det
Synpunkter på detta?
Jag har använt termometrarna på elementen som vägledare då jag har justerat på justerskruven på elementen, tänkte strypa lite till på element 1&2 och se om element 4 blir varmare.K karlmb skrev:
du skriver "igångsatt koppel på öv?" vad menar du?
Igensatt med skräp. Dina koppel sitter i botten, inte helt optimalt.K Kalle Andersson4 skrev:
Om allt verkar fungera nu på bv så vet du att problemet sitter på öv. Du kanske kan öppna uppåt och först ha alla termostater borttagna och se ifall det fortfarnde är bra på bv. Och sedan aktivera element för element där uppe tills något verkar krångla.
Bottenvåningen /entren har 24 grader, så det känns varmt o bra. Och vardagsrummet uppe har 21 grader.K karlmb skrev:Igensatt med skräp. Dina koppel sitter i botten, inte helt optimalt.
Om allt verkar fungera nu på bv så vet du att problemet sitter på öv. Du kanske kan öppna uppåt och först ha alla termostater borttagna och se ifall det fortfarnde är bra på bv. Och sedan aktivera element för element där uppe tills något verkar krångla.
Jag som kanske skrev otydligt om att det var på övervåningen om dessa 4 element jag hade termometer på..