Ja, hur går det till? Och vad det för fabrikat? Jag ska byta en packning(?) då stolen läcker vatten något, men inte att jag förstår hur det går till? På baksidan av "knoppen" tror jag det finns ett "hack" som kanske innehåller någon skruv? Men vilken skruv? Omöjligt att se då inget utrymme finnes för inspektion... tacksam för tips!

• Toalettsits med avtagna delar, inkl. en packning ovanpå cisternen; användare söker hjälp med byte pga läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att skruva loss plastbrickan som sitter runt spolknappen.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jaaha, men hur gör jag det? Vanlig gänga? Motsols då, med tummarna typ?
Har nu försökt med detta utan resultat, sitter för hårt och plasten hal. Törs man använda någon typ av verktyg? Är rädd för detta då gammal plast ju har en tendens att spricka och så vidare...

H hogdalen skrev:
Jaaha, men hur gör jag det? Vanlig gänga? Motsols då, med tummarna typ?
Motsols, du akn nog behöva en pållegrip-tång som når över. Är dom gamla så kan det vara svårt med handkraft. Du kan prova att ha en lite fuktad trasa etc för att få lite grepp.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Ja, bra tips, jag prövar pållegripen!
Jo, hal var den, polygripen fick inget fäste heller då plasten var rundad i kant och inte gav någon kant att fästa på...

Det brukar, som sagt, gå med handkraft. Använd bägge händerna, och skruva motsols. Annars så är det en stor polygrip, rörtång eller liknande. Men som även nämndes brukar det kunna gå med en gummiduk, eller något sådant som ger bättre fäste.

Tips: Använd mobilen och ta en "selfie" bakom toastolen, så ser du hur det är med "hacket" i knoppen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tips: Använd mobilen och ta en "selfie" bakom toastolen, så ser du hur det är med "hacket" i knoppen.
Jag prövade det men "selfien" klarade inte av det korta avståndet...

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det brukar, som sagt, gå med handkraft. Använd bägge händerna, och skruva motsols. Annars så är det en stor polygrip, rörtång eller liknande. Men som även nämndes brukar det kunna gå med en gummiduk, eller något sådant som ger bättre fäste.
Gummiduk ja, undrar var jag har en sådan?

Men under tiden - vad är det för fabrikat?

Det är inte så att det finns något att lossa under själva spolknappen, om man först lyfter på den?

A AG A skrev:
Att försvinna ut med verktygslådan under förevändning att "akut"arbete måste utföras brukar ge en del misstänksamma blickar från partnern - när jag nu först gräver i necessären efter "verktyg" gör ju inte det saken lättare - men det problemet får jag ta tag i sedan... Hur som helst, plastringen gav med sig!
Men tillbaka till grundproblemet, knoppen stoppar ringen från att få loss toppen.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte så att det finns något att lossa under själva spolknappen, om man först lyfter på den?
Spolknappen sitter fast med något - ja. Tror det är en skruv som jag inte får loss eller inte kommer åt? Vet ej vad det är men ska försöka på nytt med "selfien". Hur tar man makro med mobilen?

om det är en ido ska du nog bara dra knappen rakt upp, eventuellt en hävstång i hacket

Plastdelar till en Ido-toalettknapp, med en hävstångshack på den större delen, avsedda för montering eller reparation.
Skapa konto

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Selfie-knepet gick hem den här gången, men bättre upplösning än så här får jag inte. Vad kan det vara för skruv?

• Rostig skruv på vit yta med mörk bakgrund, fotograferad i låg upplösning.
    Skapa konto
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.