Okej. Har haft badrumsfläkten nere igång i 1h och testade även att dra igång den direkt och känna men den påverkade ingenting vad jag känner men köksfläkten gjorde extrem skillnad. Alla mekaniska tilluftsventiler är stängda nere. Kan det vara så att jag måste ha mer frånluftsventiler nere? Öppnade yttedörren och då fick jag en pust av kalluft genom ventilerna på 2a våningen..

Eller är det bara enklare att sätta snygg stilren ventil nere på balkongdörren? då borde den per automatik bli tilluft

BirgitS
Jag har hört att man bör försöka få till så att varje våningsplan ventileras för sig samt att antalet tilluft och antalet frånluft bör vara ungefär lika.

Det finns normer för luftflöde, minst 0,35 l/s och per kvm bostadsyta, minst 4 l/s per person i ett rum,15 l/s i badrum (badkar eller dusch) samt 10 l/s i tvättstuga, kök, gästtoalett utan dusch/bad och andra rum med fuktig/smutsig luft.
https://ventilation.se/om-ventilation

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har hört att man bör försöka få till så att varje våningsplan ventileras för sig samt att antalet tilluft och antalet frånluft bör vara ungefär lika.

Det finns normer för luftflöde, minst 0,35 l/s och per kvm bostadsyta, minst 4 l/s per person i ett rum,15 l/s i badrum (badkar eller dusch) samt 10 l/s i tvättstuga, kök, gästtoalett utan dusch/bad och andra rum med fuktig/smutsig luft.
[länk]
Jag har öppnat alla ventiler nere och har pax-fläkten i badrummet igång på konstant läge så lite det går, för att nivells system ska funka optimalt. måste ha badrumsfläkten igång konstant annars agerar den som tilluft även med kallrasskydd.

Fläkten uppe i badrummet är också igång konstant (dock är båda fläktar igång ännu snabbare vid ökad luftfuktighet).

Jag gav upp att försöka få ventilerna uppe över fönstrerna att bli tilluft. Det är fysiskt omöjligt speciellt när ventilerna är högre upp än vad fläkten i badrummet är. Den enda gången de blir tilluft där uppe är om fläkten i köket är igång på max.

Jag står mellan valet och kvalet att sätta in tilluftsventiler under fönsterbrädan i sovrummet uppe / gästrummet på andra änden (badrummet är i mitten) eller ev den i sovrummet placeras längst ner på balkongdörren med nackdelen att inget element är där, såklart.

BirgitS
Z Zlatje skrev:
Det är fysiskt omöjligt speciellt när ventilerna är högre upp än vad fläkten i badrummet är. Den enda gången de blir tilluft där uppe är om fläkten i köket är igång på max.
Du behöver nog bara tilluft i gästrummet när det används, i och med att dörren står öppen.

BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver nog bara tilluft i gästrummet när det används, i och med att dörren står öppen.
Okej. Jag sitter och funderar på hur jag snyggast ser till att jag får tilluft i sovrummet vi använder. https://www.leifarvidsson.se/ventil...ot/easy-vent-mini-inomhusdel-inkl-grundfilter kanske? för du får ju inte igenom en spaltventil genom vägg men visst, hade kunnat sätta en i balkongdörrens nederkant men då värms inte den kalla luften upp.

BirgitS
Jag tror du ska undvika att ha tilluften i balkongdörren för jag tror det kommer att kännas som ett kallt golvdrag.

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror du ska undvika att ha tilluften i balkongdörren för jag tror det kommer att kännas som ett kallt golvdrag.
Instämmer. Den easy vent verkar lovande och inte onödigt dyr. Vet faktiskt inte vad man annars ska göra förutom att ha köksfläkten nere på max, då blev ventilerna på 2a våningen som sitter över fönsterna tilluft, haha

BirgitS
Hur blir det om du sätter på badrumsventilerna på max?
Går det att dra ner köksfläkten då?
Hur många tilluftsventiler har du på det nedre planet och i vilka rum?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur blir det om du sätter på badrumsventilerna på max?
Går det att dra ner köksfläkten då?
Hur många tilluftsventiler har du på det nedre planet och i vilka rum?
pax-fläktarna är på max nu. Eller ja, steget under max och de har typ 12 steg i hastighet. Ingenting händer just uppe förutom om köksfläkten är igång. Jag ska skapa ny tråd här nu för jag har gjort planritning så jag kan få hjälp bättre. kolla gärna där :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.