2 618 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Hur får jag tilluft på 2a plan? Självdrag
Sida 1 av 2
Nytt ämne jag nördar ner mig i som relativt ny husägare.. bra ventilation!
Jag har fått mitt nivellsystem inställt. Huset är från 75 med nya 3glas fönster. Han upptäckte att det för lite tilluft så jag öppnade upp lite ventiler på fönsterna på bottenvåningen och då funkade nivellsystemet klockrent i kombination med att de 2 badrumsfläktarna enbart är igång vid hög luftfuktighet.
Jag frågade då om vad som händer med luften uppe. Jag vill såklart inte att luften ska bli stilla där uppe när badrumsfläkten nu inte är igång 24/7. Han sa att om så är fallet så kommer luften sugas ner till 1a våningen förutsatt att det finns tilluft på 2a.
Jag gick då in och öppnade ventilen i sovrummet som sitter över fönstret (tydligen fel efter jag läst här. Skyller på förra ägarna). Fel verkar det vara då jag inte känner att någon luft kommer in överhuvudtaget även när det blåser lite när jsf jämför med 1a våningens ventiler. Förstår det nu som att den ventilen agerar frånluft istället, vilket blir fel. Hur får jag en ventil uppe, utan FTX system, att agera tilluft?
Jag tog bort lite Isolering under balkongdörren i sovrummet och då strömmar det in luft som tusan men det är ju "fel" ställe för kall luft att komma in.. men kanske funkar i alla fall?
Tusen tack!
Jag har fått mitt nivellsystem inställt. Huset är från 75 med nya 3glas fönster. Han upptäckte att det för lite tilluft så jag öppnade upp lite ventiler på fönsterna på bottenvåningen och då funkade nivellsystemet klockrent i kombination med att de 2 badrumsfläktarna enbart är igång vid hög luftfuktighet.
Jag frågade då om vad som händer med luften uppe. Jag vill såklart inte att luften ska bli stilla där uppe när badrumsfläkten nu inte är igång 24/7. Han sa att om så är fallet så kommer luften sugas ner till 1a våningen förutsatt att det finns tilluft på 2a.
Jag gick då in och öppnade ventilen i sovrummet som sitter över fönstret (tydligen fel efter jag läst här. Skyller på förra ägarna). Fel verkar det vara då jag inte känner att någon luft kommer in överhuvudtaget även när det blåser lite när jsf jämför med 1a våningens ventiler. Förstår det nu som att den ventilen agerar frånluft istället, vilket blir fel. Hur får jag en ventil uppe, utan FTX system, att agera tilluft?
Jag tog bort lite Isolering under balkongdörren i sovrummet och då strömmar det in luft som tusan men det är ju "fel" ställe för kall luft att komma in.. men kanske funkar i alla fall?
Tusen tack!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktarna"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
En skiss över planlösningen hade underlättat.
Egentligen så är det ju rätt enkelt; frånluften skapar ett undertryck som utjämnas via tilluftsventiler eller läckage.
Är neutraliseras frånluften av ventilerna på bottenvåningen så kommer det inte att dras in någon luft på ovanvåningen. Antingen så behöver frånluften öka eller annan tilluft minska.
pröva vad som händer om du stänger tilluftsventilerna på bottenvåningen.
Enklaste åtgärd är troligen att ställa in fläktarna i badrummen så att de går på lågfart över tiden/periodiskt.
Egentligen så är det ju rätt enkelt; frånluften skapar ett undertryck som utjämnas via tilluftsventiler eller läckage.
Är neutraliseras frånluften av ventilerna på bottenvåningen så kommer det inte att dras in någon luft på ovanvåningen. Antingen så behöver frånluften öka eller annan tilluft minska.
Enklaste åtgärd är troligen att ställa in fläktarna i badrummen så att de går på lågfart över tiden/periodiskt.
Ska testa! Har kallrasskydd på badrumsfläktarna och trots att fläkten inte går uppe, så agerar det hålet som frånluft(kanske uppenbart för er som kan). Ser till och med hur kallrasskyddet öppnar sig lite då och då när fläkten är av och testade med rök nu och den suger ut tillika ventilen i sovrummet.O Odi et Amo skrev:En skiss över planlösningen hade underlättat.
Så det du säger är att jag ska testa att typ ha fläkten uppe igång på X hastighet till förhoppningsvis ventilen i sovrummet "vänder" luftströmmen och blir tilluft?
Har varit uppe och kört med eld, toapapper och ventiler! Jag kan inte, oavsett vad jag gör med alla andra ventiler osv, få ventilen i sovrummet att agera tilluft. Det är ju där man vill få in luften? Genom att ha ventilen i sovrummet öppet fick jag ventilen i motsatt ände uppe att bli tilluft men det är i ett av gästrummen. Vi har inga barn, så alla dörrarna är alltid öppna. Hur kommer det sig att den i sovrummet inte vill bli tilluft? Sovrummet är närmst trappen.Jonatan79 skrev:
Ska ändå fläkten uppe vara igång lite då? Ventilen i gästrummet blir tilluft oavsett om fläkten är igång eller ej och den i sovrummet är alltid frånluft oavsett fläkten funktion. Räcker inte det tro? Som jag tidigare nämnt är ändå fläktkanalen i badrummet en frånluft nu när jag röktestade.
Tack
Hmm.. det är ändå dyr fläkt från fresh https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-vit#go-to-description och den är maxad vid testet. Kanske testade jag för snabbt? Väntade 1 min efter att jag drog igång fläkten.Jonatan79 skrev:
Ventilerna nere är öppna enligt nivells instruktioner för att det ska bli undertryck nog för luft att sugas ner under golvet. "Måste" jag kompromissa med dom för att få tilluft till sovrummet?
Eller har det ens betydelse uppe i dagens läge när alla dörrar ändå är öppna? Luft dras in från fel ände men ut genom motsatt som är sovrummet. Hade velat ha det tvärt om egentligen
Testar!Jonatan79 skrev:
Vad tror du om ventilen i gästrummet då? Stängd eller öppen? Just nu öppen är den 60/40 tilluft.. tyckte nästan lika mycket rök åkte ut som in beroende på vind ute. Gästrummet är som sagt i motsatt ände ganska exakt lika lång ifrån badrummet som sovrummet.
Testar 1h och ser ifall jag känner luft in istället men borde inte ventiler på 2a våning sitta lägre? För som jag skrev i inlägget blir det tilluft under balkongdörren i sovrummet om jag plockar bort Isoleringen oavsett vad som görs med diverse ventiler och fläktar
Jag låter det gå minst 1h uppe med båda ventilerna öppna, annars får jag kanske se på en annan lösning med att sätta ventil lägre För jag ser inget annat sätt nu när jag har 2 ventiler öppna med badrumsfläkten på absolut max?Jonatan79 skrev:
Tusen tack för all hjälp
Okej, så nu testade jag igen. Uppdatering:Jonatan79 skrev:
Det var fortfarande frånluft med fläkten på max. Jag har suttit under timmen och sökt och hittade fler i 1 1/2 hus med ''problemet''. Där nämnde någon att man skulle stänga tilluftsventilerna på 1a våningen och det verkar faktiskt ha löst det. Jag stängde allt nere och den enda mekaniska frånluften nere är nivell-systemet.
tidigare när jag öppnade fönstret i sovrummet var hela fönstret frånluft. Nu åkte röken bara rätt upp mot taket/lite in (blåser ingenting ute) istället för att sugas ut. Vid ventilen tycker jag röken bara ''stannar'' / fortsätter lite mot taket. Har insektsskydd i skum, så man känner inte luften lika väl.
Så det verkar ändå ha löst problemet? Mitt andra problem är att nivell vill gärna ha mekanisk tilluft nere så att deras system kan suga tillräckligt mycket luft ner till plattan men då motverkar jag flödet uppe..
En annan lösning är att sätta spaltventil längst ner på balkongdörren i sovrummet? Man vill egentligen ha det vid ett element men jag ser inget annat sätt om jag önskar att ha mekanisk tilluft nere samtidigt som ventilerna uppe ska agera tilluft.
O Odi et Amo skrev:En skiss över planlösningen hade underlättat.
Intressant iakttagelse nu! Ventiler stängda nere, båda öppna uppe med fläkten uppe i badrummet på max. Känner äntligen att båda ventilerna agerar tilluft! Lyckades hamna i en 5+ år gammal tråd här där han nämnde att det inte blev tilluft uppe förrän köksfläkten var igång. Testade det och satan vad det drog i ventilerna direkt! Motorvägen för luften in nu där uppe!O Odi et Amo skrev:En skiss över planlösningen hade underlättat.
Ska testa att maxa badrumsfläkten nere istället för att ha den av. Köksfläkten kan man liksom inte ha igång på max dygnet runt