martin43 skrev:
Kan du inte leda allt ditt takvatten direkt till poolen? En regnig dag så är poolen full. ;) Brukar alltid komma något åskväder.
Vi säger 100m2 hus för enkelhets skull, då innebär 1mm regn 100 liter vatten om man lyckas samla upp 100% av det som landar på taket. Det innebär att det måste regna 60mm regn för att fylla poolen.

Snabb googling så säger SMHI att vi har normalt 500-800mm per år i nederbörd i Sverige med vissa undantag där det kan vara upp till 1000-1200mm.

Så om vi antar att TS bor i ett normalt område så kommer det 2,2 mm regn per dygn maximalt i snitt. Det innebär att under den period på året då det kommer som mest nederbörd tar det ca 27 dygn att fylla en pool på 6m3.

Men visst, rekordet per dygn ligger på över 200mm så med lite tur går det, dock är jag tämligen säker på att när det regnar 200mm på ett dygn kommer knappast mina hängrännor samla upp allt :)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
magnus lord skrev:
Jag tror 9 av 10 medborgare struntar i ett sånt där förbud så jag förstår inte varför kommunerna inte höjer priset på vatten?

Säg att man höjde till 100kr per kubik. Då skulle ju folk börja snåla med vattnet. Okej 50kr räcker kanske för då kostar det tio tusen per år för ett normalhushåll
Varför stanna där, tänk dig 1000kr per kubik eller ett kupongsystem med 4 liter per person och dag, vilken utopi! :rolleyes:

Att det alltid finns de som tror att problem går att lösa med högre avgifter och skatter fortfarande. Tekniska problem löser man med teknik!

Hur vore det om kommunerna faktiskt gjorde det vi betalar skatt till, som att underhålla VA nätet så att det inte läcker som ett såll. Mellan 15-20% läcker ut ur näten i snitt i Sverige, vissa kommuner mer, vissa mindre. Hur mycket kan man spara genom att införa ett förbud eller chock höja taxor? Sila mygg och svälja elefanter!
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Invänta vintern och fyll poolen med snö och vänta på att snön smälter.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Att samla regnvatten kan vara ett sätt att åtminstone delvis lösa problemet, men hur rent är egentligen regnvatten som samlats via taket.

Det brukar växa både mossa och alger på de flesta takpannor och fåglar sitter ofta på nocken och skiter. Vill man ha ned det här i poolen? Jag vet inte, det kanske är helt ofarligt, men man undrar om poolens filter klarar att få bort det som kan vara hälsofarligt.
 
Det borde inte vara så svårt att göra en enkel form av sandfilter som tar bort det mesta av det du inte vill ha ner i poolen.
 
Jag hade problem med vatten i min brunn för massa år sedan. Ett tips var att fylla brunnen med vatten för att på så sätt "locka" till sig vattnet till brunnen igen. Gick väl så där....

Men de som levererade vatten till mig var en mejeribil. Det var några år sedan som sagt, men tror det kostade under 1000kr för 13 kubik...

Så, ring mjölkbilen, kanske kan vara ett tips?
 
Hej jag bor iett område där vi varje sommar under torrperioden j<li/sugusti inte får använda det kommunala vattnet till pool, vattning och biltvätt. Vi och ,många med oss, leder en slang med snabbkoppling från husets utomhus tapp till en utomhusdusch (bra och billig) monterad på en stadig metallstång, över en 3 kvm trätrall som ligget på marken och ett gruslager inom en murad stenkant ca 2dm hög.
Runt om har vi lagt fotvänliga LJUSA stenplattor, ställt plastmöbler och parasoll. Allt är omgivet av skuggande buskar och trä. Badkläderna kan tas av om man så önskar. Både vi gamla,våra barn och barnbarn uppskattar detta enkla arrangemang väldigt mycket när temperaturen ligger på dag 35° och natt 28° !!
Billigt och enkelt gör det själv jobb. Även bra med en sådan trädgårdsdudch bra när man är många i huset och när man dportat eller jobbat i trädgården.
 
Ja då blir det kanske 10% fyllt i man fyller med snö på vintern.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
jonssonligan skrev:
Jag hade problem med vatten i min brunn för massa år sedan. Ett tips var att fylla brunnen med vatten för att på så sätt "locka" till sig vattnet till brunnen igen. Gick väl så där....

Men de som levererade vatten till mig var en mejeribil. Det var några år sedan som sagt, men tror det kostade under 1000kr för 13 kubik...

Så, ring mjölkbilen, kanske kan vara ett tips?
Det är ju fortfarande förbud mot att fylla pooler med kommunalt dricksvatten och det lär det vara även om det mellanlandar i en mjölkbil.

Eller menar du att en mjölkbil skulle börja transportera sjövatten i samma tankar som nästa natt ska användas till livsmedel? Har det nånsin hänt så lär det vara det enda undantaget som bekräftar regeln.
Och vatten från egen brunn är inte mycket bättre det. Det kan också vara behäftat med smittor.
Jag tvivlar mycket starkt på att nån skulle riskera att kontaminera hela lasset och allt som finns för dagen inne på mejeriet för att transportera vatten till en pool. Den chaffisen ska ha sparken omedelbart!
Ja, jag vet att man diskar tankarna ständigt och jämt men det spelar ingen roll, här pratar vi LIVSMEDEL!
 
Hoppsan, det var tydligen känsligt.

Naturligtvis ska det vara vanligt "kranvatten". Vet inte hur det sköts i praktiken, men sista sköljvattnet från tankbilen är nog renare än sjövatten, men jag kan givetvis ha fel.

Annars är det ju självklart bättre att hälla det i avloppet och inte i en pool. För det är väl inte förbjudet?
 
Har du kollat dräneringsbrunnen? Jag har sedan mer än tjugo år bevattnar min trädgård med vatten som jag pumpar upp med en 750W dränkpump från dräneringsbrunnen. Det rinner fn. till c:a 3L/ min. vilket ger c:a 180L/ Tim. Brunnen håller c:a 40 L.Eftersom pumpen tömmer fortare än vattnet rinner till använder jag vid stort vattenbehov en timer som styr pumpen. Jag har lindat in hela pumpen i markduk som fungerar som filter. Vattnet är kristallklart men luktar av järn, Jag skulle inte dricka det, men det skulle kanske gå att bada i. Borde gå att fylla en bassäng på några dygn.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
I Örebro så har jag för mig att under vattenförbudet så fick man inte ens använda till trädgårdsslang för att vattna sin trädgård. Men det gick bra att fylla en vattenkanna och sen använda den och fylla igen.. Repeat. Då kom min mor på en lurig idé. Skruva fast vattenslangen på en vattenkanna och sen ha den igång men man vattnar med kannan då. Då gick det fan fort.
 
  • Gilla
knauer och 2 till
  • Laddar…
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Har du kollat dräneringsbrunnen? Jag har sedan mer än tjugo år bevattnar min trädgård med vatten som jag pumpar upp med en 750W dränkpump från dräneringsbrunnen.
Åh! Bra tips!
Jag har länge tänkt gräva fram (japp, plattsatt..) min dränerings och dagvatten brunn eftersom jag vill samla upp ALLT vatten från alla takytor, men har inte alls tänkt på dräneringsvattnet!
Ytterligare ett projekt...
 
Lösningen är väldigt enkel på det här problemet! Se till att flytta ut på landet till ett ställe där ni har egen brunn:D

Har jag gjort och fungerar väldigt bra:p
 
harry73
Det är många här som drömmar om kommunalt vatten, för att brunnen sinar varje sommar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.