Modig skrev:
Jag funderar dock på det här med att t vatten från sjöar etc. Vi har som jag skrev tidigare i tråden sommarvatten som tas från Mälaren. Men såväl Mälaren samt sjöar är ju ofta dricksvattentäkter och även om det är stor skillnad på att använda renat kommunalt vatten och vatten direkt från sjön så undrar jag hur man ska tänka. Nog borde vi väl även spara på det orenade vattnet? Eller spelar det ingen roll om det rinner direkt ut i naturen så som det gör när man vattnar i trädgården?
Mälaren har INTE lågt vattenstånd. Det ligger ungefär på regleringsnivån. Se:

http://arne.ljungdahl.info/MalarVatten.php

När vattnet stiger öppnar man först dammluckorna i Stockholm och till sist öppnar man helt frankt slussportarna i Hammarby och Södertälje för att släppa ut Mälaren i havet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
De kommuner som tar vatten från sjöar har i allmänhet inte bevattningsförbud. Det är de som använder grundvatten som har problem.
Hos oss är tanken att vi ska ta vatten ur Mälaren och infiltrera den i rullstensåsen. Växer kommunen så måste naturligtvis Mälar-pumparnas kapacitet utökas. Detta har dock inte gjorts utan man har istället utnyttjat att moder natur också fyller på rullstensåsen en smula. Så då har vi likväl åkt på bevattningsförbud.
 
L
Affärsidé, åka runt och fylla på med vatten. Vatten tar du från någon sjö. Sedan kan du även erbjuda tömning också.
 
Tanken har faktiskt slagit mig. Ringde till Norsborgs vattenverk idag. Jag får gärna hämta från deras leveransdistrikt eftersom de uteslutande tar vatten direkt ifrån Mälaren och har pumpkapacitet så det räcker. Däremot har de tyvärr inget tappställe på vattenverket. Tankbilarna har egna vattenpostarmaturer med mätare så de hämtar i "gatan". Kör man professionell kanske man kan hyra en armatur. Minns att jag lånade en sådan av kommunen när jag spolade isbana på villaområdets fotbollsplan två säsonger. Synd att jag inte frågade om jag kunde låna en.

Om det är lönsamt eller ej beror på hur många som struntar i förbudet. Hör rykten att det poppar upp pooler lite härochvar nu.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Fyll den lite varran dag så har du inte tömt brunnen på en dag, på en vecka borde den vara full :)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Då är poolen fylld - nästan till midsommar som planerat. Det blev metoden att hämta från sjö med IBC tank som vann. Vinnare i tråden är därmed Jonas_81.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Upphämtning av sjövatten. Biltemas dränkpump klarade knappt 1 liter i sekunden i uppförslutet. Person använder dränkpump för att hämta upp vatten från sjö omgivet av vass och näckrosblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slang från släpvagn pumpar vatten stödd av UPS med bil parkerad intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min avlagda UPS fick en ny användning.
Bil parkerad på grus med dränkpump kopplad till UPS för sjövattenupphämtning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppumpning till poolen. Dränkpumpen som första pumpsteg.
Person övervakar vattenpumpning från lastbil till pool med dränkpump och sandfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellanlandning med sandfilterpumpen som andra steg. Rening på vägen.
Trädgård med en dränkpump och slangar för att pumpa och rena poolvatten, omgivet av grönska och blomster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet var lite gult först. Men efter chock-klorering och en dags körning av sandfilterpumpen så börjar det bli klart.
Uppblåsbar pool i trädgård fylld med klart vatten och flytande badleksaker, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kolla med brandkåren. De har inga problem att ta sjövatten.
Bradkåren fyllde min pool när den var ny. Det var dock svårt att hålla i vattenslangen, eftersom pumpen som användes för att flytta vattnet från tankbilen till poolen hade ojämn gång, så slangen hoppade omkring jättemycket, med risk för t ex tandskador, så det är ingenting jag vill rekommendera. En bekant som anlitade brandkåren hade bundit fast slangen i en stege vid poolen.
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Fyll den lite varran dag så har du inte tömt brunnen på en dag, på en vecka borde den vara full :)
Jag har använt vatten från regnvattentunnorna, som jag har försett med nipplar och kranar. Då får man börja fylla poolen redan under våren. Vattnet i min egen 61 m djup borrade brunn tog slut en gång, när två av mina grannar hade köpt rullgräsmattor och vattnade med vårt gemensamma sommarvatten från en 80 meter djup brunn, från morgon till kväll i 14 dagar.

Nu har vi kommunalt vatten & avlopp, men det står i papperen från kommunen, att vi inte får använda vattnet från kommunens ledning till att fylla pooler, eftersom det råder vattenbrist. Min plåtpool behöver vara några kubik vatten på våren, eftersom jag behöver bara höja vattennivån, pga att poolen har ganska mycket vatten i sig under vinterhalvåret.
 
harry73 harry73 skrev:
Skulle det inte vara en bättre lösning att införa ransonering av dricksvatten. Tex varje husshåll, eller bättre varje person får använda en viss mängd vatten per dag/vecka/månad. Så länge man förbrukar mindre en så betalar man ordinarie vattentaxa. Förbrukar man mer, då baseras taxan på kostnader att frakta vattnet med lastbil.

Det krävs att alla vattenmätare kan fjärravläsas, men då har man i alla fall ett eget val.
Det går även med gammal skruttig teknik. Jag bodde i Australien några år, och där var det vanligt med "tiered pricing". SA Water (dvs Adelaide mfl ställen) tar exempelvis följande avgifter (kul att vattnet kostar tre gånger mer i min kommun än i vattenbristens Australien, förresten):
  • $1.945/m³ < 383.6 l/dygn,
  • $2.775/m³ upp till 1424.7 l/dygn,
  • $3.007/m³ över det.
(Källa på det: https://www.sawater.com.au/my-accou...-prices/water-prices/residential-water-prices)

Detta är genomsnittliga värden: "we endeavor to read meters every 91 days". De har en man i en liten skåpbil med keps som kommer och läser av din vattenmätare. (För övrigt är det fortfarande ganska vanligt att samma sak sker med gas och el; de har inte kommit riktigt lika långt i moderniteten som vi här uppe.)

Jag tycker gott att priset kunde sticka iväg betydligt mer. Nu har jag ingen pool, men om jag har en och skulle vilja fylla en, låt mig då samtidigt (1) slippa krånglet med tankbil och (2) frivilligt betala in extra pengar som kan gå till investeringar i VA-nätet och (3) troligen betala mindre ändå: 1500 kronor för 10 kubik, säg, är väl ungefär samma kostnad som en tankbil, och så slipper vi lite vägslitage och dieselförbrukning också. (Jag räknar med att VA-systemet kräver mindre energi per kubikmeter färdigt vatten än att köra tankbil.)

Detta torde glädja alla. Vårt vatten behöver inte bli dyrare för "normal" förbrukning (300 liter per dygn?), och så fattiga Asta över gatan som inte har en pool kan fortsätta njuta av sin mänskliga rättighet. De som vill slösa vatten på att fylla pooler och vattna gräsmattan, ja de får betala det de faktiskt kostar att skaffa fram sådant vatten plus alla eventuella externaliteter plus 10% extra. Det senare går direkt till investeringar i VA-nätet, och storförbrukarna ger därmed småförbrukarna lägre VA-taxa på sikt, när nätet slutar läcka, blir bättre dimensionerat, hämtar vatten från lämpliga vattentäkter osv.

Oklart varför det inte skulle fungera. Kanske ska skicka in en fråga till vår kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.