De är väl bara att slå ner en spets? 8-10 meter så finns det det säkert vatten.
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Har du kollat dräneringsbrunnen? Jag har sedan mer än tjugo år bevattnar min trädgård med vatten som jag pumpar upp med en 750W dränkpump från dräneringsbrunnen. Det rinner fn. till c:a 3L/ min. vilket ger c:a 180L/ Tim. Brunnen håller c:a 40 L.
Min dräneringsbrunn har ingen tillrinning alls sedan en månad tillbaka. Så tyvärr är det kört.
 
FRS05 skrev:
Lösningen är väldigt enkel på det här problemet! Se till att flytta ut på landet till ett ställe där ni har egen brunn:D

Har jag gjort och fungerar väldigt bra:p
De vi känner som har egen brunn har definitivt sämre tillgång på vatten än vi som har kommunalt. Därför fungerar inte heller förslagen att hämta vatten hos "någon med egen brunn".
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Verkar inte gå så bra detta. Ta en koll på Sveriges Geologiska undersökning sgu, hitta nånstans i närheten där det både finns borrad privat brunn samt marken markerad som "mycket bra kapacitet" 6000-20000l/h. Åk dit o ring på, erbjud en väl avvägd slant o kör dit en tankbil. ;)
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Pen skrev:
De vi känner som har egen brunn har definitivt sämre tillgång på vatten än vi som har kommunalt. Därför fungerar inte heller förslagen att hämta vatten hos "någon med egen brunn".
Min borrade brunn rinner över ibland (berg i ryggen kan vara ett plus ibland)
 
Vad händer om man trotsar ett kommunalt förbud ? Böter eller ?
 
Demmpa skrev:
@RoBo, läs följande tråd, [länk]

Om jag kommer ihåg rätt så har VA-ägaren rätt att strypa vattenflödet rejält och/eller stänga av vattnet helt samt ställa ut dricksvattentank där man kan hämta vatten.
Då skall man nog vara försiktig med vattnet. Kan bli tungt utan. Dricka ur poolen.
 
Kranarna i gatan fungerar väl sällan eller aldrig när de setat orörda några årtionden, så risken att få vattnet strypt är liten.

En kompis grävde poolhål på en villatomt och ägaren ville ta liiite till, där va inkommande vatten... det spruta bra länge och alla avstängningskranar i gatan i grannskapet va obrukbara. så det slutade med att rörisen fick klampa inkommande rör/slang där den grävdes av. Blev mycket badande i det ögonblicket för stackarn
 
REX111 skrev:
Hur vore det om kommunerna faktiskt gjorde det vi betalar skatt till, som att underhålla VA nätet så att det inte läcker som ett såll. Mellan 15-20% läcker ut ur näten i snitt i Sverige, vissa kommuner mer, vissa mindre. Hur mycket kan man spara genom att införa ett förbud eller chock höja taxor? Sila mygg och svälja elefanter!
Är ju alltid bra om man har lite koll på vad man gnäller om.....
Nu är det ju så att VA går INTE på skatten utan skall betalas till varje krona av dem som nyttjar det!!

Kan ju bara meddela att de flesta VA-verk har börjat ha ganska bra koll på plötsliga toppar av vattenförbrukning och iom att man har fjärrmätning ute på näten så börjar man mer & mer ringa in ev vattentjuvar.

Sen den där frågan om "varför man inte underhåller..."
Jo, det är för att såna som du gnäller så fort de ska betala de verkliga kostnaderna, då brukar det låta "det borde gå på skatten...", men , varför ska vi som har eget vatten & avlopp (ja det finns faktiskt hus utanför städerna också !!!!!) betala för det ni nyttjar??? Vi sponsrar redan tätorterna alldeles för mycket!!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Får kommunen förbjuda poolfyllning? Jag kan ha förståelse för att det kan finnas vattenbrist någon vecka under sommaren, men blir det längre perioder är det ett tydligt tecken på att större investeringar behövs.

Jag tycker t ex att det behövs en vattenledning från fastlandet till Öland, och just den får finansieras av skattepengar (om man vill att folk bor kvar där)
Vattenproblemet i Örebro löstes tror jag genom att hämta vattnet nån annanstans (Vättern?) Även det är rätt åtgärd
 
Tokslut skrev:
Kranarna i gatan fungerar väl sällan eller aldrig när de setat orörda några årtionden, så risken att få vattnet strypt är liten.

En kompis grävde poolhål på en villatomt och ägaren ville ta liiite till, där va inkommande vatten... det spruta bra länge och alla avstängningskranar i gatan i grannskapet va obrukbara. så det slutade med att rörisen fick klampa inkommande rör/slang där den grävdes av. Blev mycket badande i det ögonblicket för stackarn
På dom 12 år som jag har jobbat inom mark och anläggning så har jag varit med vid öppning/stängning av åtskilliga servisventiler och alla har fungerat någorlunda. Dvs det har gått att öppna eller stänga, även om det några gånger har varit visst krångel och minst en gång har det inte gått att stänga fullt. Din kompis hade nog en rätt dålig dag. :)

Jag passar på att nämna att man normalt sett inte alls rör servisventilerna. Dom är till för VA-bolagen och dom gör det gratis, i alla fall här. Börjar man ratta där så ska man veta att om man vrider sönder nåt får man bekosta bytet själv. Men jag håller med den som säger att man stänger när vattnet sprutar före den egna ventilen inne i huset. :)
Och ska man öppna så ska man göra det och sen stänga en bit för att underlätta nästa gång det ska öppnas.
Men som sagt, VA-bolagen gör det oftast gratis. Det är billigare för dom att åka ut och göra det själva än att reparera när villaägarna säger att dom inte alls har rört ventilen.
 
Robban_C skrev:
Din kompis hade nog en rätt dålig dag. :)
hehe, han satt i grävaren och skopade ut vatten till dagvattenbrunnen och fick nog inte ens blöta fötter ;)
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Robban_C skrev:
Jag passar på att nämna att man normalt sett inte alls rör servisventilerna. Dom är till för VA-bolagen och dom gör det gratis, i alla fall här. Börjar man ratta där så ska man veta att om man vrider sönder nåt får man bekosta bytet själv. Men jag håller med den som säger att man stänger när vattnet sprutar före den egna ventilen inne i huset. :)
Och ska man öppna så ska man göra det och sen stänga en bit för att underlätta nästa gång det ska öppnas.
Men som sagt, VA-bolagen gör det oftast gratis. Det är billigare för dom att åka ut och göra det själva än att reparera när villaägarna säger att dom inte alls har rört ventilen.
Kan intyga att det är gratis här där jag bor. Min huvudkran hade gått sönder så den inte gick att stänga. Skaffade en ny och bad dem komma och stänga av i gatan. De kom genast och stängde av utan kostnad under bytet men de fick inte byta kranen åt mig - inte ens mot betalning. Däremot kunde han bistå med goda råd hur mycket lin jag skulle lägga på gängan.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
harry73 skrev:
Får kommunen förbjuda poolfyllning? Jag kan ha förståelse för att det kan finnas vattenbrist någon vecka under sommaren, men blir det längre perioder är det ett tydligt tecken på att större investeringar behövs.

Jag tycker t ex att det behövs en vattenledning från fastlandet till Öland, och just den får finansieras av skattepengar (om man vill att folk bor kvar där)
Vattenproblemet i Örebro löstes tror jag genom att hämta vattnet nån annanstans (Vättern?) Även det är rätt åtgärd
Det är ju en särskild situation i år pga dålig påfyllnadsgrad (lite snö) - därför har man förbud i vissa kommuner.
Det spelar ju förstås ingen roll om man gräver en egen ny brunn, problemet är ju just att grundvattennivåerna är för låga - vill man fylla pooler är det alltså regnvatten/sjövaten som gäller där.

Förhoppningsvis får vi en höst/vinter med mer nederbörd nästa år så det fylls på och inte blir en mer permanent torka - men klimatet är nyckeln, vi slösar generellt inte i Sverige med vatten( läste ngnstans att vi har sänkt förbrukningen per person med ca 30-40% på 30 år, sen kanske vi är fler på vissa ställen iofs)
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.