harry73
Skulle det inte vara en bättre lösning att införa ransonering av dricksvatten. Tex varje husshåll, eller bättre varje person får använda en viss mängd vatten per dag/vecka/månad. Så länge man förbrukar mindre en så betalar man ordinarie vattentaxa. Förbrukar man mer, då baseras taxan på kostnader att frakta vattnet med lastbil.

Det krävs att alla vattenmätare kan fjärravläsas, men då har man i alla fall ett eget val.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
REX111 skrev:
Att det alltid finns de som tror att problem går att lösa med högre avgifter och skatter fortfarande. Tekniska problem löser man med teknik!
Javisst finns det sådana. T.ex. Sveriges sittande regering och en besvärande stor andel av riksdagsledamöterna. ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Skulle det inte vara en bättre lösning att införa ransonering av dricksvatten. Tex varje husshåll, eller bättre varje person får använda en viss mängd vatten per dag/vecka/månad. Så länge man förbrukar mindre en så betalar man ordinarie vattentaxa. Förbrukar man mer, då baseras taxan på kostnader att frakta vattnet med lastbil.

Det krävs att alla vattenmätare kan fjärravläsas, men då har man i alla fall ett eget val.
Det beror ju lite på...normalt är ju vattentillgång inte ett problem i Sverige (de senaste 2 åren är senaste undantaget) - så en infrastruktur för fjärravläsning skulle ju öka kostnaden på ngt som normalt sett är väldigt billigt...

Dessutom hjälper det ju inte för dom som har egen brunn, men som pga för mkt uttag påverkar många fler

/K
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
harry73
Jag vill ändå fortsätta lite över lagrummet.
Allt regleras i följande lag
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster
och då står i §21-23:
Användningen av en allmän va-anläggning
21 § En fastighetsägare får inte använda en allmän va- anläggning på ett sätt som innebär
1. att avloppet tillförs vätskor, ämnen eller föremål som kan inverka skadligt på ledningsnätet eller anläggningens funktion eller på annat sätt medför skada eller olägenhet,
2. att huvudmannen får svårt att uppfylla de krav som ställs på va-anläggningen och driften av den eller att i övrigt uppfylla sina skyldigheter enligt lag, annan författning eller avtal, eller
3. andra olägenheter för huvudmannen eller någon annan.
22 § Om en fastighets va-förhållanden påtagligt avviker från de förhållanden som i övrigt råder i en allmän va-anläggnings verksamhetsområde, får huvudmannen träffa avtal med fastighetsägaren om särskilda villkor för användningen av va- anläggningen.
23 § Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, kommunen får meddela ytterligare föreskrifter om användningen av allmänna va-anläggningar.
Och om avstängning av vattnet gäller följande:
Avstängning av vattenförsörjningen
43 § Huvudmannen får stänga av vattenförsörjningen till en fastighet, om
1. fastighetsägaren har åsidosatt sin skyldighet att betala en avgift eller i övrigt försummat sina skyldigheter enligt denna lag,
2. försummelsen är väsentlig,
3. avstängningen inte medför olägenhet för människors hälsa,
4. huvudmannen skriftligen har uppmanat fastighetsägaren att vidta rättelse och gett fastighetsägaren skälig tid att vidta rättelsen, och
5. fastighetsägaren trots den uppmaning som avses i 4 inte har vidtagit rättelse inom den skäliga tiden.
Kostnaden för en avstängningsåtgärd får påföras fastighetsägaren.
Det tolkar jag som att, om du fyller din pool med dricksvatten ska va-bolaget skriftligen be dig att sluta med det, och därefter ska du inom skälig tid sluta med att fylla din pool. Först därefter kan de stänga av vattnet.

Handlar det om en poolfyllning är det rent praktiskt omöjligt för va-bolaget att tvinga dig att stoppa innan poolen är full.
 
Dom kanske kommer ut och förverkar varan genom att ställa dit en pump och vattna grannens gräsmatta. ;)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 skrev:
Kör en vända med släp och 1000l tank mitt på dagen med många som ser det. Ta lite bilder och lägg ut på sociala media. Fyll på resten på natten när ingen ser det
Jag vet inte vad som är mest idiotiskt, att komma med förslaget eller att gilla det. Kommunerna förbjuder inte för att det är roligt att förbjuda.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vatten kan man väl köpa i affären.....eller Coca-Cola funkar också. Så länge jag får fylla min pool :screwy:
 
Cancerman_777 skrev:
Jag vet inte vad som är mest idiotiskt, att komma med förslaget eller att gilla det. Kommunerna förbjuder inte för att det är roligt att förbjuda.
Helt rätt. Man önskar att även trädgårdsentusiaster och poolägare(OBS inte alla) förstod att grundvattennivån och därmed ett friskt dricksvatten är viktigare än en grön gräsmatta eller möjligheten att bada hemma. Normalt sett är det inget problem men nu har det blivit det och då bör alla hjälpa till att hushålla.

En etablerad gräsmatta dör inte, den blir brun men kommer igen när det regnar.

Vad gäller pool så finns det på de flesta orter kommunala badanläggningar som fungerar utmärkt.

I stora delar av världen får man köpa det vatten man vill dricka och så vill jag inte ha det här. Heder till alla er som löser det med vatten från sjöar.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
Jag funderar dock på det här med att t vatten från sjöar etc. Vi har som jag skrev tidigare i tråden sommarvatten som tas från Mälaren. Men såväl Mälaren samt sjöar är ju ofta dricksvattentäkter och även om det är stor skillnad på att använda renat kommunalt vatten och vatten direkt från sjön så undrar jag hur man ska tänka. Nog borde vi väl även spara på det orenade vattnet? Eller spelar det ingen roll om det rinner direkt ut i naturen så som det gör när man vattnar i trädgården?
 
harry73
Jag tycker att det är helt rätt att spara på sin vattenförbrukning när det råder brist på det, men att schablonmässigt förbjuda poolfyllning och bevattning av trädgården under en hel säsong är en rätt så stor begränsning. Folk blir tvångsansluten till kommunalt VA, det innebär också ett ansvar för kommunen att det ska funka.

Jag är inte mot ett bevattningsförbud i alla lägen, men jag tycker att även kommunen ska ta sitt ansvar och erbjuda alternativ.
T ex så kan de ordna att poolägare eller trädgårdsfantaster kan köpa råvatten i 1000l tankar eller direkt från tankbil till självkostnadspris.

Just nu blir det en tveksam åtgärd som man antagligen inte får ifrågasätta för att vi annars inte kan spola toan med dricksvattnet längre.
 
De kommuner som tar vatten från sjöar har i allmänhet inte bevattningsförbud. Det är de som använder grundvatten som har problem.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Det som kommunen levererar är DRICKSvatten, inte poolvatten.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
De kommuner som tar vatten från sjöar har i allmänhet inte bevattningsförbud. Det är de som använder grundvatten som har problem.
Dock ger ju en sänkt vattennivå i sjön på sikt även sänkt grundvattennivå. Så nog är det rimligt att även vi som har sjövatten från tex Vänern tar det lite lugnt med bevattningen även om vattenverkschefen säger att det är lugnt så långe båtarna inte har några problem.
 
Efter som det handlar om variationer på några dm så är det inget som märkbart påverkar grundvattnet. Så jag håller med din vattenverkschef. Men visst det är inte fel att du tar det lite lungt med vattnet.
 
harry73
Thomas_Blekinge skrev:
Det som kommunen levererar är DRICKSvatten, inte poolvatten.
Stämmer det?

http://sydvatten.se/vattenforbrukning/
Vattenförbrukning
I genomsnitt använder varje person i Sverige 160 liter vatten per dygn.
Det mesta går åt för att sköta den personliga hygienen. De största vattenmängderna i hushållen går åt till:

- 10 liter för mat och dryck
- 30 liter för toalettspolning
- 30 liter för disk
- 20 liter för tvätt
- 60 liter för personlig hygien
- 10 liter för övrig användning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.