Det jag tänker mig är just en IBC precis som PNO kör. De finns till hyfsat pris på blocket. Jag tror de är rätt barnsäkra.

Jag kommer antagligen att ta från Mälaren också. Gäller att hitta något ställe där man kommer intill med bil och transport bara.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
D09
Ska man slanga från sjö så kolla efter "konstgjorda" sjöar i sandtäkter etc

Det vattnet verkar vara väldigt renat och fritt från annat " bös "
 
Jag har en ibc tank på 1000 liter.
Har även en Honda pump som ger 450 liter/min
Full tank på 2 min.
Sådana pumpar kan man hyra på tex Cramo.
Då fixar du det lätt på en eftermiddag
Själv har jag rätt nära till sjön och kör lätt 4 kubik i timmen med last och lossning.
 
Skulle tveklöst välja en bensindriven pump jag med om det bara handlade om att fyll en pool en gång per säsong. Eller en rejäl dränkpump om där finns el. Tyvärr så går dränkpumpar oftast inte ner genom topplocket på en IBC, så det är sämre att lossa med.

För min del är dock huvudsyftet bevattning, och då behöver jag ändå en mindre elpump för att lossa vattnet. Lika så bra att använda den till att fylla med också. Lagom tid att läsa DN medans jag väntar.
Elpump ansluten till en IBC-container för vatten med slangar och kopplingar på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade nog byggt en liknande anordning runt en bensindriven pump också, men med minst 2" sugslangar istället. Det är värdelöst att krångla med sugslangar genom topplocket på IBC:er. Har sett ett flertal kassa sådana lösningar på olika skogsbrandsfordon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Jag ska ju bara fylla poolen en enda säsong får vi hoppas. Så det är en högst tillfällig anordning jag behöver. Tänkte försöka med Biltemas dränkpump som jag redan har. Den pumpar 7 kbm per timme och klarar 6m. Dock kan man gissa att den förra siffran gäller vid 0m och vad som gäller vid 6m är okänt eller rent av 0. El tar jag som sagt från bilen via inverter.

Jag funderar på att pumpa i två steg till poolen som ligger rätt högt. Det andra steget kör jag helt enkelt med sandfilterpumpen så får vattnet sig en reningsomgång direkt.

@PNO: Vad är det för gänga på "tappen" på IBC tanken?
 
D09 skrev:
Ska man slanga från sjö så kolla efter "konstgjorda" sjöar i sandtäkter etc

Det vattnet verkar vara väldigt renat och fritt från annat " bös "
Jo, vi har väldigt gott om "konstsjöar" här i rullstensåsen. Vattnet pumpas från Mälaren ut i dessa sandbassänger. Sedan pumpas vattnet upp på nytt från åsen och blir kommunalt dricksvatten. Väldigt fiffigt tycker jag - ett jättelikt sandfilter.

Vår kommun har expanderat utan att man har byggt ut kapaciteten på det första pumpsteget som nu endast klarar 80% av behovet. Därför är vi numera beroende av att 20% tillförs genom regn och snö. Så skulle jag ta från bassängen så vore det tyvärr lika illa som att ta från vattenkranen.

Förr var dessa bassänger öppna och användes flitigt av biltvättare. Numera är de dessbättre inhägnade.
 
Redigerat:
Åk till sjön å bada. Barnen kör på tills de är blåa å de vuxna dricker kaffe på stranden. En trevlig upplevelse(y)
 
  • Gilla
stefancrs och 8 till
  • Laddar…
IBC-er finns med (minst) två gängor på toppen. En variant har en gänga för locket som är 240mm och en har en gänga på 160mm. Jag tror det finns de som är mindre ändå. Själva hålet är väll sådär 15mm mindre än gängans ytterdiameter.

Du antar helt rätt om kapaciteten för dränkpumpar. Max flöde är vid 0bar mottryck och max lyfthöjd är vid 0l/min flöde.
 
Den gängan jag funderade på var den som är längst ner på din IBC - den som den ena sugslangen är kopplad till.
 
Jag hade handlat en bensindriven pump och och ett par IBC-tankar och letat å/sjö.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...pumpar/bensindrivna-vattenpumpar/pump-735018/

En kompis täckte av sent (efter bevattningsförbudet slagit in) och tog åvatten, hans poolvatten vart klar efter ett dygn eller nått. Sandfiltret gjorde jobbet.

Ett annats tips är ju att fylla riktigt tidigt innan bevattningsförbuden slår till(om de nu inte blir permanent), men vad vet jag hur Poolägare tänker. Jag klarar mig fint med dusch
 
PNO skrev:
IBC-er finns med (minst) två gängor på toppen. En variant har en gänga för locket som är 240mm och en har en gänga på 160mm. Jag tror det finns de som är mindre ändå. Själva hålet är väll sådär 15mm mindre än gängans ytterdiameter.
Bra information. Min nuvarande dränkpump går att hissa ner i den större varianten men inte den mindre. Ska kolla upp det.
 
D09 skrev:
Lägg ut en annons om det är kanske någon som ska avveckla / tömma sin befintliga pool pga t ex renovering etc

Då kan lastbilen åka dit och slanga.

Detta är iofs ett rejält långskott

Det kanske finns en marknad för begagnat badvatten?
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Köp öl i Tyskland, bjud hem dina törstigaste kompisar och säg till dem att kasta vatten i poolen.
Klor tar död på det mesta. ;-)
 
Hemligt skrev:
Köp öl i Tyskland, bjud hem dina törstigaste kompisar och säg till dem att kasta vatten i poolen.
Klor tar död på det mesta. ;-)
Är väl bättre att erbjuda lite byte, en öl per flaska vatten de tar med sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.