434 läst · 22 svar
434 läst
22 svar
Hur får jag ner tempen från värmepannan (Nibe rvp 32)
Fotot visar att den är stängd för värme. om du ställer upp det högre reglaget ( grå pinnen till 4 ) högst upp , det är kurvan, då ska shunten gå åt höger och öppna fullt. Sen om reglaget trycks ner till 0,25 ska shunten stänga. Prova och kom tillbaka.
Det är precis som du skriver.J jonaserik skrev:
Har du någon uppfattning om hur jag ska ställa det grå reglaget för en vettig temp?
Med en grå så ändras en kurva, som är beroende på var i landet man bor. I norr så kan det bli tex 3 och i söder 2, mellansverige normalt kanske ca 1,5. Hur är det nu, är shunten stängd. röda pilen till höger. Då ska det inte gå ut värme, vad visar tempmätare ut om det finns någon. Har ni element eller golvvärme.
Plocka bort motorn och testa vad som händer när du vrider på ventilen.
Om du då ställer ned ventilen så långt till höger som möjligt och det inte blir "kallt" så läcker ventilen och behöver plockas i sär och rengöras.
Om du då ställer ned ventilen så långt till höger som möjligt och det inte blir "kallt" så läcker ventilen och behöver plockas i sär och rengöras.
Har ställt reglaget på 1,5 och shunten ligger i mitten, alltså inte stängd.J jonaserik skrev:Med en grå så ändras en kurva, som är beroende på var i landet man bor. I norr så kan det bli tex 3 och i söder 2, mellansverige normalt kanske ca 1,5. Hur är det nu, är shunten stängd. röda pilen till höger. Då ska det inte gå ut värme, vad visar tempmätare ut om det finns någon. Har ni element eller golvvärme.
Har ingen tempmätare ut vad jag kan se, dom enda temp är dom jag bifogade i bild ovan.
Vi har vattenelement som troligen är 50 år gamla.
Då ska det bli kalla rör, men nu är allt varmt eller hett och kan ta ett par timmar innan allt vatten i huset har gått runt några varv och kylts av. Så blir det sängläge nu , kan det vara svalt i morgon bitti. Kanske en extra filt är bra, vem vet. Återkom här hur det blev.D David Hedberg1 skrev:
Fortfarande varma rör och element och 23 grader i huset.J jonaserik skrev: