Tycker att jag har dragit ner varenda reglage men har ändå 24-25 grader inne.
Någon som vet vad som är fel eller behöver justeras? Termostat NIBE RVP32 med inställningsrattar och indikator för temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vredet sol/måne står inte i rätt position, är mellan sol och måne. kan vara det. Vrid lie till så den den står på sol. Shuntventilen hur står den nu. Foto är bra-

J jonaserik skrev:
Vredet sol/måne står inte i rätt position, är mellan sol och måne. kan vara det. Vrid lie till så den den står på sol. Shuntventilen hur står den nu. Foto är bra-
Vredet är nog en synvilla för att jag har fotat snett, den står på måne.
Ser ut såhär under. Vredet är inställt på symbolen måne, monterat på en värmepump.
Skapa konto
Mätare och vred i ett värmesystem med temperatur- och tryckindikatorer, samt en omkopplare märkt "Radiator".
Skapa konto

Fotot visar att den är stängd för värme. om du ställer upp det högre reglaget ( grå pinnen till 4 ) högst upp , det är kurvan, då ska shunten gå åt höger och öppna fullt. Sen om reglaget trycks ner till 0,25 ska shunten stänga. Prova och kom tillbaka.

J jonaserik skrev:
Fotot visar att den är stängd för värme. om du ställer upp det högre reglaget ( grå pinnen till 4 ) högst upp , det är kurvan, då ska shunten gå åt höger och öppna fullt. Sen om reglaget trycks ner till 0,25 ska shunten stänga. Prova och kom tillbaka.
Det är precis som du skriver.
Har du någon uppfattning om hur jag ska ställa det grå reglaget för en vettig temp?

Med en grå så ändras en kurva, som är beroende på var i landet man bor. I norr så kan det bli tex 3 och i söder 2, mellansverige normalt kanske ca 1,5. Hur är det nu, är shunten stängd. röda pilen till höger. Då ska det inte gå ut värme, vad visar tempmätare ut om det finns någon. Har ni element eller golvvärme.

Plocka bort motorn och testa vad som händer när du vrider på ventilen.
Om du då ställer ned ventilen så långt till höger som möjligt och det inte blir "kallt" så läcker ventilen och behöver plockas i sär och rengöras.

L lat skrev:
Plocka bort motorn och testa vad som händer när du vrider på ventilen.
Om du då ställer ned ventilen så långt till höger som möjligt och det inte blir "kallt" så läcker ventilen och behöver plockas i sär och rengöras.
Vi är inte där än, allt före bör kollas först.

J jonaserik skrev:
Med en grå så ändras en kurva, som är beroende på var i landet man bor. I norr så kan det bli tex 3 och i söder 2, mellansverige normalt kanske ca 1,5. Hur är det nu, är shunten stängd. röda pilen till höger. Då ska det inte gå ut värme, vad visar tempmätare ut om det finns någon. Har ni element eller golvvärme.
Har ställt reglaget på 1,5 och shunten ligger i mitten, alltså inte stängd.
Har ingen tempmätare ut vad jag kan se, dom enda temp är dom jag bifogade i bild ovan.
Vi har vattenelement som troligen är 50 år gamla.

Är det varmt på rören ut till huset nu. Tryck ner alla reglage blå.röd, grå i botten, vad händer då med shunten

J jonaserik skrev:
Är det varmt på rören ut till huset nu. Tryck ner alla reglage blå.röd, grå i botten, vad händer då med shunten
Vet inte vilka rör som går ut, men det känns som alla är jävligt varma.
Shunten stänger när jag drar ner alla reglage

J jonaserik skrev:
Vi är inte där än, allt före bör kollas först.
Är det inte enklast att göra det mest basic först?

D David Hedberg1 skrev:
Vet inte vilka rör som går ut, men det känns som alla är jävligt varma.
Shunten stänger när jag drar ner alla reglage
Då ska det bli kalla rör, men nu är allt varmt eller hett och kan ta ett par timmar innan allt vatten i huset har gått runt några varv och kylts av. Så blir det sängläge nu , kan det vara svalt i morgon bitti. Kanske en extra filt är bra, vem vet. Återkom här hur det blev.

J jonaserik skrev:
Då ska det bli kalla rör, men nu är allt varmt eller hett och kan ta ett par timmar innan allt vatten i huset har gått runt några varv och kylts av. Så blir det sängläge nu , kan det vara svalt i morgon bitti. Kanske en extra filt är bra, vem vet. Återkom här hur det blev.
Fortfarande varma rör och element och 23 grader i huset.

D David Hedberg1 skrev:
Fortfarande varma rör och element och 23 grader i huset.
Om du ställer (bild nr 1) i handläge och shuntar manuellt borde du få ner temperaturen.Sedan om det är din utegivare som ställer till det får du kolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.