23 213 läst · 24 svar
23k läst
24 svar
Hur får jag en lackad yta utan luftbubblor?
Administrator
· Skåne
· 6 569 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 569 inlägg
Tack för bra tips (om än lite jobbigaHelioz skrev:Några enkla tips och funderingar bara:
Testa att applicera/slutstryka med en foam-pensel eller planstrykare istället. Skaka inte inte lackburken utan rör endast försiktigt om lacken. Kolla så att träytan inte är slipad med stearat-behandlat papper. Rengör med klibbduk innan lackning. Vänta 5 dagar innan du börjar lacka efter att du applicerat Bio Impression oljan. Se till att ha minst 20 grader i rummet där du lackar. Värm lacken lite innan applicering.
Lacksil och Le Tonkinois egna penslar kan du beställa från deras webbutik:
[länk]
Stearat-behandlat papper är ett oftast svart lackslippaper belagt med ett vitt pulver som gör att slippappret inte geggar igen av slipdamm lika lätt. Har du slipat med vanligt rött papper så bör det vara lugnt. Stearat-behandlat papper ser lite dammigt ut.Per Eskilsson skrev:
Lacken värmer du genom att lägga hela burken i en skål med varmt vatten (ej kokande).
Fler tips angående just Le Tonkinois finns på deras engelska hemsida:
http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/VarFAQ.html
Ibland kan man även behöva ett spärrlager med äkta schellack efter oljningen för att få en mer homogen yta att lacka på. Om du har det hemma så testa att pensla på ett tunnt lager schellack som du sedan ruggar upp med #0000 stålull eller fint sandpapper innan lackningen. Testa på en provbit först så att lacken fäster på schellacken, men i teorin skall det inte vara något problem då de flesta lacker utom alkoholbaserade fäster på schellack. Schellacken går bort om du skall ha dörren utomhus.
Administrator
· Skåne
· 6 569 inlägg
Jag har provat slipa ned och lacka igen. Resultatet är detsamma. Jag har däremot inte ännu provat stryka med något annan än en pensel.jerk skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 569 inlägg
Ska tänka på detta nästa gång jag försöker. Tunnt lager och långsamma penseldrag. Har nu fått en ny burk lack från agenturen samt införskaffat ny burk Bioimpressionsolja från Byggfabriken. Berättar mer när jag kommit vidare. Annat har kommit emellan.cheetah1 skrev:
Är du säker på att det är bubblor? För att lacka till högsta kvalitet behövs som regel 10 lager för att dölja struktur av trä. Jag brukar vattenslipa, rengöra med klibbduk och måla/lacka sista lagret med silad färg i dammfritt rum. Jag har dålig kunskap om vattenlösliga produkter.J jerk skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 261 inlägg
Nu är tråden 13 år.... men undrar om det blev färdigt..G gostathd skrev:
Klicka här för att svara