mikaelbe skrev:
Läste nånstans att det kan bli ångblåsor om föremålet har stått ute och tagits in för lackning. Jag antar att grejerna har stått inomhus länge så det inte är nåt problem?
Grejerna har stått inomhus i 20 grader länge.

Helioz skrev:
Några enkla tips och funderingar bara:
Testa att applicera/slutstryka med en foam-pensel eller planstrykare istället. Skaka inte inte lackburken utan rör endast försiktigt om lacken. Kolla så att träytan inte är slipad med stearat-behandlat papper. Rengör med klibbduk innan lackning. Vänta 5 dagar innan du börjar lacka efter att du applicerat Bio Impression oljan. Se till att ha minst 20 grader i rummet där du lackar. Värm lacken lite innan applicering.

Lacksil och Le Tonkinois egna penslar kan du beställa från deras webbutik:
[länk]
Tack för bra tips (om än lite jobbiga;)). Ska testa stryka med en foam-pensel för att se om det går bättre. Jag har inte skakat lackburken. Vad är stearat-behandlat papper? Jag har rengjort med klibbduk innan lackning. På vilket sätt värmer jag lacken? Kan jag sätta den på låg värme på spisen?

Per Eskilsson skrev:
Tack för bra tips (om än lite jobbiga;)). Ska testa stryka med en foam-pensel för att se om det går bättre. Jag har inte skakat lackburken. Vad är stearat-behandlat papper? Jag har rengjort med klibbduk innan lackning. På vilket sätt värmer jag lacken? Kan jag sätta den på låg värme på spisen?
Stearat-behandlat papper är ett oftast svart lackslippaper belagt med ett vitt pulver som gör att slippappret inte geggar igen av slipdamm lika lätt. Har du slipat med vanligt rött papper så bör det vara lugnt. Stearat-behandlat papper ser lite dammigt ut.
Lacken värmer du genom att lägga hela burken i en skål med varmt vatten (ej kokande).
Fler tips angående just Le Tonkinois finns på deras engelska hemsida:
http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/VarFAQ.html

Ibland kan man även behöva ett spärrlager med äkta schellack efter oljningen för att få en mer homogen yta att lacka på. Om du har det hemma så testa att pensla på ett tunnt lager schellack som du sedan ruggar upp med #0000 stålull eller fint sandpapper innan lackningen. Testa på en provbit först så att lacken fäster på schellacken, men i teorin skall det inte vara något problem då de flesta lacker utom alkoholbaserade fäster på schellack. Schellacken går bort om du skall ha dörren utomhus.

Kan det vara så att luften finns i små porer i ytan som du stryker. Vad händer om du slipar och lackar igen blir det ändå så då. Vad händer om du häller på lacken och stryker ut med något annat än en pensel.

C
Jag tycker på bilderna att det ser ut som att du har strukit på väldigt tjockt med lack, då blir det gärna bubblor, särskilt om man har gjort snabba penseldrag.

jerk skrev:
Kan det vara så att luften finns i små porer i ytan som du stryker. Vad händer om du slipar och lackar igen blir det ändå så då. Vad händer om du häller på lacken och stryker ut med något annat än en pensel.
Jag har provat slipa ned och lacka igen. Resultatet är detsamma. Jag har däremot inte ännu provat stryka med något annan än en pensel.

cheetah1 skrev:
Jag tycker på bilderna att det ser ut som att du har strukit på väldigt tjockt med lack, då blir det gärna bubblor, särskilt om man har gjort snabba penseldrag.
Ska tänka på detta nästa gång jag försöker. Tunnt lager och långsamma penseldrag. Har nu fått en ny burk lack från agenturen samt införskaffat ny burk Bioimpressionsolja från Byggfabriken. Berättar mer när jag kommit vidare. Annat har kommit emellan.

Jag har läst att man ska måla tunna lager

J jerk skrev:
Kan det vara att lacken är lite för tjock så att luft bubblorna inte orkar släppa från vätskan.
Är du säker på att det är bubblor? För att lacka till högsta kvalitet behövs som regel 10 lager för att dölja struktur av trä. Jag brukar vattenslipa, rengöra med klibbduk och måla/lacka sista lagret med silad färg i dammfritt rum. Jag har dålig kunskap om vattenlösliga produkter.

G gostathd skrev:
Är du säker på att det är bubblor? För att lacka till högsta kvalitet behövs som regel 10 lager för att dölja struktur av trä. Jag brukar vattenslipa, rengöra med klibbduk och måla/lacka sista lagret med silad färg i dammfritt rum. Jag har dålig kunskap om vattenlösliga produkter.
Nu är tråden 13 år.... men undrar om det blev färdigt..:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.