Hej!

Ska fästa OSB-skivor på reglar och undrar om det är precis som när man fäster gipsskor när det kommer till avstånd mellan skruvarna? Vilka mått var det nu igen? Vilka skruvar använder man, för man behöver väl inte gipsskruvar då?

När sen gipsskivan ska på, hur ska man tänka när man skruvar den? Ska den skruvas igenom spånet och in i reglerna också? Samma skruvavstånd?

Tack på förhand!
 
S
För att fästa osb använder sig skivskruv eller spånskiveskruv. Skruva tills de sitter uppe å ta lite till, ungefär som en gipsskiva. Hellre en för mkt än en för lite
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
S
Gipsen ska endast sitta i osb, inte i reglarna.
 
  • Wow
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Du ska ha en skruv med mindre skalle till osb.

Du kan använda gipsskruv, men sådan av lite sämre kvalitet kommer gå av om du drar skruven mitt i en ”flisa” i osb. Sätter du den i en skarv mellan två flisor i skivan brukar skruven hålla.

till gipsen kör du sedan korta gipsskruv (30mm max) och du skruvar som vanligt. Brukar väl vara cc20 på kanten och lite glesare mitt på.
 
Och börja med en halv gipsskiva då förskjuter du skarvarna mot OSB'n.
 
  • Gilla
Thyro89 och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba och bra svar!(y):)
 
Alla skivlager ska skruvas i reglarna
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Gipsen ska endast sitta i osb, inte i reglarna.
Nja, det beror på vad tillverkaren rekommenderar. Detta skriver t ex Norgips "Vid montering av träbaserade skivor bakom gipsskivor skall gipsskivorna skruvas i stommen."
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
För att fästa gips på tex OSB .Finns längre gipsskruv (41 mm) skruvas med 200 mm mellanrum i ytterkanterna och 300 mm på mitten .
Sen kan man diskutera hur många skruv det behövs till första byggskivan!
OBS, OSB ska monteras med ngr mm mellanrum mellan skivorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
orrreborre
  • Laddar…
S
S SvanteC skrev:
Gipsen ska endast sitta i osb, inte i reglarna.
Jaha jag får rätta mig själv. Läs anvisningarna hos tillverkaren :)
 
Tomture61
S SvanteC skrev:
Jaha jag får rätta mig själv. Läs anvisningarna hos tillverkaren :)
Ja , samtliga lager av byggskivor ska skruvas fast i reglarna (y)
 
I just fallet gips på OSB, vad är det huvudsakliga skälet till att man vill skruva i båda lagren? Jag tror jag framgångsrikt har gjort både och.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
MathiasS MathiasS skrev:
I just fallet gips på OSB, vad är det huvudsakliga skälet till att man vill skruva i båda lagren? Jag tror jag framgångsrikt har gjort både och.
Kolla in länken några rader upp .
 
Den har jag kollat. Det står:

När långsideskarven på gipsen hamnade mellan reglarna och spånskivan rörde sig så orkade tydligen inte armeringen i skarven med detta och skivorna började svacka, så nu skruvar vi all gipsskruv i reglarna. Antar att det beror på skivorna blir mer som en massiv tjock skiva nu eller nåt,


Jag har lite svårt att förstå hur detta ska gå till. Säg att jag reglar cc60 för OSBn och sedan hamnar dem förskjutna gipslångskarven mellan reglarna så att långskarven inte skruvas i någon regel. Hur ska detta kunna bli ett problem? Jag undrar om inte personen i den tråden beskriver en lösning på ett annat problem.

Jag vill inte påstå att den som säger att gipsen ska skruvas i regel har fel, jag förstår bara inte varför, fortfarande.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.