John Smith skrev:
Men herregud, finns det ingen gammal snickarräv på det här forumet :rolleyes:

16 år sedan jag lämnade byggeriet, men vissa knep finns kvar.
Tex så körde vi alltid med ett "ribbord" av lagom storlek. Bara att lägga upp materialet på det, se till att såglinjen låg parallellt över ett tomrum mellan ribborna, sedan sågade man med sågen ställd typ någon/några centimeter djupare än skivan.
Oftast behövs ingen tving, men behövs det så kan man sätta även den mellan några ribbor så har man full flexibilitet och inte är den ivägen då heller.

Lösningen är superenkel, kräver bara lite 1'2 virke som "ribb-skiva", samt några ben och tvärslår. Alternativt två enkla bockar som håller ribbskivan! Kör med det här konstant på sommarstället, fungerar alltid perfekt :rolleyes:
Bra beskrivning hur du gör några stapelbara stabila smidiga bockar:
[länk]

Ska ni kapa långa plankor/reglar/brädor, funkar en 4-meters aluminiumstege på 2 bockar perfekt. Inget balanserande och "brytande/nypande", bara att såga i en öppning mellan stegen på stegen (y)

Gå inte på allt skit ni ser på TV4 om att ni måste ha alla verktyg mellan himmel och jord, en handlåda med BRA handverktyg gör ofta jobbet lika bra, men med mycket mindre tidsåtgång :cool:

Osiris,
glöm alla komplicerade lösningar som du fått, keep it simple och kör med en ribbskiva på två bockar. Tar inte mycket plats när du inte använder den, körklar på 1 minut, dessutom funkar den till både fogsvans och cirkelsåg, Bockarna kommer du inte ångra att du gjort, så gör dom i tryckat så har du livstids garanti ;)

Lycka Till :)
Äntligen något vettigt! :-D

Jag har tillverkat ett sågbord i 12 mm plywood. Det är ett fackverk jackat halvt i halvt. Det är i princip självlåsande.
Jag har bara skruvlimmat med klossar i de fyra ytterhörnen. Ingen metal i övrigt.
Facken gör det enkel att sänka skruvtvingar till t ex sågskenan. Det gör det även möjligt att kliva i lådan om det skulle behövas.
Konstruktionen gör att arbetsstycket har bra stöd, även skivor etc.

I ena kortsidan sitter det en skruvögla. Jag snäpper fast såglådan upprättstående i garaget när jag inte använder den så den inte välter Hemmagjort sågbord av plywood med fackverksdesign och förstärkta hörn, placerat mot en blågrå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och då funkar den som förvaring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.