Mikael_L
Jag tycker dom är snygga.

Men jag har väl bara inte fått min diagnos än ... :p

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Högst troligt därför att det är ytterst få som skulle betala för pullverlackade kabelskydd, dom allra flesta är otroligt snåla när det gäller kostnader för el inst. artiklar i alla fall INNAN dom sitter på plats. När dom då ser hur fula dom är undrar dom varför man använt det fula/billiga i stället för det dyra/fina. (muppar)

Jag har satt kabeln i tegelraden (mexitegel )o klamrat med sruvklammer stör inte myket

Elkludde skrev:
Jag har satt kabeln i tegelraden (mexitegel )o klamrat med sruvklammer stör inte myket
ok satte du i teglet eller i fogen?

JanneSjo skrev:
ok satte du i teglet eller i fogen?
Satte klammret mitt i på i varannan sten
nu satt jag min kabel lodrätt men det blir väl samma föhållanden, hur du gör så borra inte nära stenkanten då spricker den

Om teglet är så hårt att det är svårt att borra i så lär det å andra sidan inte synas om man försökt borra och gett upp, det blir ju liksom antingen ett bra hål att plugga i och då är det bara att fortsätta borra i teglet, eller så blir det ingen hål och då får man som sista utväg borra i fogen. Jag tror inte det byggnatshållfasthetsmässigt är sådär värst bra att borra i fogen, men jag kan ha fel.

Skruva i fogen i stället för att göra fula hål i teglet! Någon gång i framtiden kanske kabeln kommer att tas bort och då är det lättare att snygga till fogen än stenarna.

Inga problem att borra i fogen är man rädd för fukt sätt i utefog,men det går ingen fukt när det är pluggat

Jag funderar på att låta dra lite EKLK för att få mer belysning och eluttag på uteplatsen, men det finns ju bara vit. Lagom snyggt mot tegelfasaden :mad:. Finns det ingen EKLK att köpa i mer passande färg, t.ex. tegelorange eller svart?

Ganska säker på att det finns faluröd kabel, men har tyvärr ingen länk.

Vill du ha svart så välj N1XV 3G1,5.

Clas Ohlson har den röda kabeln art nr 49-232-10

Tec Con har röd EKK 3G1,5 (tyvärr enbart 3-ledare) och som Mycke nämnde, N1XV om du vill ha svart.
Nexans S1XV 3G1,5 vill jag inte rekommendera. Det finns ett annat märke som har en bättre N1XV 3G1,5. Möjligtvis att det är NKT. Osäker. Mycket smalare och bättre yttermantel i alla fall.

//Patrik

En riktig slagborrmaskin gör det ett riktigt nöje att borra i både tegel, betong & sten....(Typ en Hilti...som att borra i smör), Sen finns billigare AEG etc ner till de där som Rusta säljer.... SDS fäste är gemensamt för dem alla...Ju dyrare desto trevligare.....En borrmaskin med "kuggbricke-slag" med vanlig "skruvschuck" är bara skit.... borde inte få kallas slagborr....

PST skrev:
En riktig slagborrmaskin gör det ett riktigt nöje att borra i både tegel, betong & sten....(Typ en Hilti...som att borra i smör), Sen finns billigare AEG etc ner till de där som Rusta säljer.... SDS fäste är gemensamt för dem alla...Ju dyrare desto trevligare.....En borrmaskin med "kuggbricke-slag" med vanlig "skruvschuck" är bara skit.... borde inte få kallas slagborr....
Borrhammare...

//Patrik

• Gilla
Wisentdual och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Borrhammare...

//Patrik
, heter det kanske ja, men samma princip..Några steg uppåt efter Hilti är En bensindiven Cobra, eller ngt från Atlas Copco för gruvbruk :cool:. Jag bott länge i flerfamiljshus av betong och har gått ifrån min ungdoms B&D "kuggslagborr" till en behändig AEG med pnuematiskt slag & SDS fäste. Jisses vilken skillnad... Förutom att skona sig själv så skonar man även grannarna när man ska borra för plugg i väggarna. (Det hörs tydligt och l-ä-n-g-e när de billigare maskinerna är igång hos ngn granne som står där i vit av borrdamm i ansiktet efter att i en halvtimme försökt få in en 5,5mm borr i betongen...lol...)

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.