26 101 läst · 36 svar
26k läst
36 svar
hur fästa utanpåliggande kabel på tegelvägg?
Sida 1 av 3
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Du kan använda skruvklammer och plugg
eller spikklammer och spikplugg
eller spikklammer och spikplugg
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
inget bra alternativ att gå igenom väggen - tvättstuga och dusch i den väggen.
Skulle kunna dra ifrån garaget men det skulle inte bli snyggt i rummet bakom garaget som jag då måste dra igenom.
Så det blir nog att dra längs tegelväggen.
ska man skruva fast i teglet eller i fogen?
mexitegel om det spelar roll.
Skulle kunna dra ifrån garaget men det skulle inte bli snyggt i rummet bakom garaget som jag då måste dra igenom.
Så det blir nog att dra längs tegelväggen.
ska man skruva fast i teglet eller i fogen?
mexitegel om det spelar roll.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Använd TKK och plugg.
Men jag råder dig starkt att anlita en elektriker för vet man inte hur och med vad man ska klamra en kabel så kan man knappast göra det snyggt! Framförallt på en tegelvägg.
//Patrik
Men jag råder dig starkt att anlita en elektriker för vet man inte hur och med vad man ska klamra en kabel så kan man knappast göra det snyggt! Framförallt på en tegelvägg.
//Patrik
Praktiska studier visar att olika typer av tegelstenar kan vara olika hårda. Jag har några i garaget vid stugan som jag i stort sett gått bet på att borra i med "konsument-slagborr" (230V-driven, dock ej borrhammare utan sån man måste pressa mot tegelstenen) med borr på bara kanske 4-5mm (minns ej exakt).
För att inte tala om att det är behörighetskrävande att spika kabel. Be elektrikern legitimera sig och visa upp det medhavda behörighetsbeviset.Patrik_Hed skrev:
Edit:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 560 inlägg
Alternativt, sätt "gnagskydd" och lägg kabeln i detta. Färre hål att borra, blir (nästan) garanterat rakt.
/C
/C