hur fäster man utanpåliggande kabel på tegelvägg?
jag behöver dra 2-3 m från dosa i underspikningen längs tegelvägg in till ny dosa i uterummet

Enkelt utryckt så låter man väl helst bli men du har kanske inget alternativ?
Går inte att gå in genom väggen sen ut igen?
Även om det inte heller är problemfritt torde det bli snyggare.

Du kan använda skruvklammer och plugg

1504163p.jpg1504598.jpg1507026p.jpg

eller spikklammer och spikplugg

1500196p.jpg1507006p.jpg

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
inget bra alternativ att gå igenom väggen - tvättstuga och dusch i den väggen.

Skulle kunna dra ifrån garaget men det skulle inte bli snyggt i rummet bakom garaget som jag då måste dra igenom.

Så det blir nog att dra längs tegelväggen.

ska man skruva fast i teglet eller i fogen?

mexitegel om det spelar roll.

Använd TKK och plugg.

Men jag råder dig starkt att anlita en elektriker för vet man inte hur och med vad man ska klamra en kabel så kan man knappast göra det snyggt! Framförallt på en tegelvägg.

//Patrik

Praktiska studier visar att olika typer av tegelstenar kan vara olika hårda. Jag har några i garaget vid stugan som jag i stort sett gått bet på att borra i med "konsument-slagborr" (230V-driven, dock ej borrhammare utan sån man måste pressa mot tegelstenen) med borr på bara kanske 4-5mm (minns ej exakt).

Patrik_Hed skrev:
Men jag råder dig starkt att anlita en elektriker för vet man inte hur och med vad man ska klamra en kabel så kan man knappast göra det snyggt! Framförallt på en tegelvägg.

//Patrik
För att inte tala om att det är behörighetskrävande att spika kabel. Be elektrikern legitimera sig och visa upp det medhavda behörighetsbeviset.

Edit: :p

Borren man normalt använder ska vara 5,5 mm grov

Alternativt, sätt "gnagskydd" och lägg kabeln i detta. Färre hål att borra, blir (nästan) garanterat rakt.

/C

vad heter gnagskydd?
gissar att det är metallrör eller liknande - men lyckades inte hitta på elbutik.se

Kabelskydd kanske.

tack för all hjälp blir nog ett kabelskydd som jag målar i husfärgen

Kabelskydd skyddar ju dessutom kabeln på ett förtjänstfullt sätt. Inte helt ovanligt att man ser lite märken av stegar och annat på utanpåliggande kablar på hus.

Bonusfråga: Varför är kabelskydd oftast galvaniserade på det där sättet som gör dem skitfula, och därefter inte behandlade på något annat sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.