K
Vartifrån kommer rekommendationen på 75mm spik?

K kniv skrev:
Vartifrån kommer rekommendationen på 75mm spik?
Allmän rek: spiklängd 3 gånger materialets tjocklek.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rullbandad panelspik 47mm så går d inte igenom å sitter som berget.

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
K
G Gubben Ubbe skrev:
Allmän rek: spiklängd 3 gånger materialets tjocklek.
Givet att du har material bakom att fästa ämnet i. Nu har du bara 28mm, så din allmänna rek blir något tandlös när du försöker applicera den för detta

K kniv skrev:
Givet att du har material bakom att fästa ämnet i. Nu har du bara 28mm, så din allmänna rek blir något tandlös när du försöker applicera den för detta
Ja, en bättre frågeformulering hade väl varit: Måste jag byta till en tjockare gles för att kunna fästa mina 22 mm råspont?

U
Nej jag har satt gles av 28mm spont och sätter panel som är 15mm. När jag använder 50mm spik är går de flesta inte igenom, mer än några få som har gått igenom. Då spikar jag med kanske med 55-45graders vinkel på pickan i fjädern.

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
G Gubben Ubbe skrev:
Ja, en bättre frågeformulering hade väl varit: Måste jag byta till en tjockare gles för att kunna fästa mina 22 mm råspont?
Nej. Byt till kortare spik istället. Du behöver inte 75 mm spik för att brädorna ska sitta kvar.

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
K
G Gubben Ubbe skrev:
Nej

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Skråskjut med 1,8mm dyckert.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Köp finsågad slätspont istället. Du får ett liknande intryck men jämnare kvalitet och du kan gå ner i fästdons dimension. Slätsponten mäter 15 mm.

Redigerat:
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.