Vi vill använda 22 mm råspont som beklädnad i innertak, och har takgles 70 x 28 mm att fästa i. Rekommenderad spiklängd är 75 mm, men då slår vi ju hål i ångspärren ... Kan man lösa infästningen på annat sätt? Tacksam för råd/tips!

Jag har själv satt råspont i tak på 28x70

Jag valde att skruva i sponten. Betydligt mer tidskrävande än en spik mitt på.

U
Skråspika i fjädern annars. Men ska du bara ha det som ytskickt inne så räcker det ju med dryckert. Eller vill du ha synliga spik?

Jag har satt 150kvm panel i taket med 18g spikpistol, 1.2x50 mm, det sitter.skulle inte vilja hamra i den arbetsställningen.
Takpanelinstallation med synliga träbjälkar och verktyg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nimhed nimhed skrev:
Jag har själv satt råspont i tak på 28x70

Jag valde att skruva i sponten. Betydligt mer tidskrävande än en spik mitt på.
Aha, minns du måttet på skruvarna?

U Utsliten och utdömd skrev:
Skråspika i fjädern annars. Men ska du bara ha det som ytskickt inne så räcker det ju med dryckert. Eller vill du ha synliga spik?

Jag har satt 150kvm panel i taket med 18g spikpistol, 1.2x50 mm, det sitter.skulle inte vilja hamra i den arbetsställningen.
[bild]
Det låter hoppfullt! Vi vill helst dölja spikar/skruvar. 1,2 x 50 mm dyckert i fjädern ... inte i noten?

Düsseldorff
G Gubben Ubbe skrev:
Det låter hoppfullt! Vi vill helst dölja spikar/skruvar. 1,2 x 50 mm dyckert i fjädern ... inte i noten?
Nej man skråspikar i fjädern, mot plankan.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
G Gubben Ubbe skrev:
Aha, minns du måttet på skruvarna?
Inte superviktigt med längden om du skruvar. Det kommer sitta.

Försök dock hitta tunna skruvar. Jag har först några 3.2mm som gick utmärkt att skruva i direkt. När de tog slut köpte jag 4.2mm, och de kunde ibland spräcka, så jag fick börja förborra för dessa. Nu var det iofs inte 22mm råspont jag hade utan 17mm

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Düsseldorff
Har du spikpistol? Annars är det skitjobbigt, särskilt i tak

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
R
G Gubben Ubbe skrev:
Nee i fjädern vill man spika..

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Även om du väljer skruv är det fjäder som gäller

• Gilla
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Trallskruv o golvskruv borde vara lämpliga.
Onödigt kraftigt om du frågar mig.

Listskruv räcker fint

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Har du spikpistol? Annars är det skitjobbigt, särskilt i tak
Vi lånar eller hyr en. :)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
G Gubben Ubbe skrev:
Vi vill använda 22 mm råspont som beklädnad i innertak, och har takgles 70 x 28 mm att fästa i. Rekommenderad spiklängd är 75 mm, men då slår vi ju hål i ångspärren ... Kan man lösa infästningen på annat sätt? Tacksam för råd/tips!
Tack för värdefulla råd och tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.