18 785 läst · 47 svar
19k läst
47 svar
Hur fästa nytt mellanbjäklag?
Jo, du tolkade mig rätt, och du har gjort rätt! Bjälken är hel och i ett stycke, och strävan (sparren) är fastsatt i det nya bjälklaget.
Jag trodde först att du hade sågat av bjälken efter strävans vinkel och bara gått emot...
Jag trodde först att du hade sågat av bjälken efter strävans vinkel och bara gått emot...
Ja, det är skillnad, jag ber om ursäkt att jag bara höftade till med 6m.
Nä jag valde 45x195 ist.
ang. val av golv så har jag funderat på vad man skall använda så det var bra att du tog upp frågan då jag inte har hittat något vettigt hos min lokala bygghandel. Tänkte mig något som är 28mm men det verkar ju inte gå att få tag på oimpregnerat.
22mm panel känns för klent och att använda 45mm känns lite overkill. Nått däremellan har jag inte hittat
Nä jag valde 45x195 ist.
ang. val av golv så har jag funderat på vad man skall använda så det var bra att du tog upp frågan då jag inte har hittat något vettigt hos min lokala bygghandel. Tänkte mig något som är 28mm men det verkar ju inte gå att få tag på oimpregnerat.
22mm panel känns för klent och att använda 45mm känns lite overkill. Nått däremellan har jag inte hittat
Kanske detta kan vara något? 179 kr / m2. http://www.byggmax.com/se-sv/byggva.../08927158/furugolv-27x158#Product_information.
Ska börja lite med ny panel på ladan också. Den gamla panelen satt spikad direkt på timmerstommen. Nu hade jag tänkt att kosta på mig en vindpapp, måste jag ha en luftspalt då eller går det slå panelen direkt på vindpappen? Har ju sågat bort timmer där det var ruttet och ställt stående reglar och dessa ställen skall ju fyllas med isolering.
Redigerat:
Kan kanske stämma då slamfärg andas, dvs det är ungefär som en omålad bräda, så den kan torka utåt. Dock gissar jag att det också beror på var i landet man bor, väderstreck, uppstänk från marken vid regn etc. Trä som ständigt blir utsatt för fukt/blöta kommer ju att ruttna upp med tiden. Tiden beror då på de tidigare nämnda förutsättningarna, skulle gissa på i extremfallen att det kan börja ruttna redan efter 5-10 år resp först efter 100 år.
Jag funderar själv i samma banor. Bor på gård där både hus och ekonomibyggnader har stående träpanel. Kan konstatera att hur bra virket håller beror på i vilket väderstreck det sitter, samt om det finns hängrännor el inte (markuppslag/stänk).
Min hypotes är att en tät färg, dvs inte en slamfärg, skyddar bättre mot fukt, men det krävs dels luftspalt bakom panelen för uttorkning och dels att färgskiktet alltid hålls i perfekt skick. Även panelen måste hållas i perfekt skick. Enl min erfarenhet är det sällan dessa villkor uppfylls.
Kan man acceptera att ha någon el några liggande offerbrädor längst ner, som lätt kan bytas när de tjänat ut, så är en slamfärg klart prisvärdast. Dessutom ger det det absolut enklaste underhållsarbetet på en fasad.
Jag funderar själv i samma banor. Bor på gård där både hus och ekonomibyggnader har stående träpanel. Kan konstatera att hur bra virket håller beror på i vilket väderstreck det sitter, samt om det finns hängrännor el inte (markuppslag/stänk).
Min hypotes är att en tät färg, dvs inte en slamfärg, skyddar bättre mot fukt, men det krävs dels luftspalt bakom panelen för uttorkning och dels att färgskiktet alltid hålls i perfekt skick. Även panelen måste hållas i perfekt skick. Enl min erfarenhet är det sällan dessa villkor uppfylls.
Kan man acceptera att ha någon el några liggande offerbrädor längst ner, som lätt kan bytas när de tjänat ut, så är en slamfärg klart prisvärdast. Dessutom ger det det absolut enklaste underhållsarbetet på en fasad.