arlukin skrev:
Men fortfarande förundrad över hur uråldrig målarbranchen verkar vara. Färgbutiker och målare som i princip bara har kännedom om skrapor och eventuellt någon kemiskfärgborttagningslösning. Inga tips om lackfräsar (förutom här då) eller någon av de amerikanska slip-varianterna. Finns utrymme för konkurrans och nya lösningar =).
Man kan misstänka att färgindustrin och snickarna är i maskopi... Demidekk målare målar gärna, men inte ofta, för varannan gång så byter de panel... ;) Hoppas det blir bättre för er när ni gått över till linoljefärg, det sägs ju att detta skrapande som behövs efter ett tag med modern färg inte behövs med linoljefärg...

• Gilla
arlukin
  • Laddar…
  • Gilla
arlukin
  • Laddar…
Hur gick det till slut? Står inför samma dilemma.

Hittade väl inget vidare bra sätt att skrapa springorna. Blev typ vanliga skrapa. Hitta någon slags fönsterskrapa med trekant och cirkelform. Och så vässade vi några gamla knivar. Sen massa hårt jobb. Skippade värmepistol, nojja att spånisoleringen skulle ta eld.

Höll på och försökte skapa något eget verktyg också. Tog gammal hårdmetallsbit ifrån en såg och vässa med vinkelslip och sån där maskin man bäddar knivar och yxor med.

Får väl erkänna att typ halva huset fortfarande behöver skrapas och fixas.

• Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
A arlukin skrev:
Hittade väl inget vidare bra sätt att skrapa springorna. Blev typ vanliga skrapa. Hitta någon slags fönsterskrapa med trekant och cirkelform. Och så vässade vi några gamla knivar. Sen massa hårt jobb. Skippade värmepistol, nojja att spånisoleringen skulle ta eld.

Höll på och försökte skapa något eget verktyg också. Tog gammal hårdmetallsbit ifrån en såg och vässa med vinkelslip och sån där maskin man bäddar knivar och yxor med.

Får väl erkänna att typ halva huset fortfarande behöver skrapas och fixas.
Så här ett par år senare, hittade du någon mindre jobbig metod att få bort färgen i springorna som du kan tipsa om? Har en stor gammal träkåk som jag ska ge mig på och måla om och tänkte köra lackfräs där det går, men springorna kan bli en utmaning...

P pemell skrev:
Så här ett par år senare, hittade du någon mindre jobbig metod att få bort färgen i springorna som du kan tipsa om? Har en stor gammal träkåk som jag ska ge mig på och måla om och tänkte köra lackfräs där det går, men springorna kan bli en utmaning...
Man kan väl säga att jag är en kass son. Det var/är morsans hus. Övergav henne efter ett par veckors slit och elände. Hon står förmodligen där fortfarande och skrapar färg. Hade det varit mitt hus, så hade det blivit mycket fuskande.

Så tyvärr, hittade jag inget bra.

• Gilla
pemell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.