svartöra skrev:
Inte för att kapa tråden men är ett sådant här arrangemang fryssäkert eller måste det tömmas på vintern?
tömmas!

Marcussjogren skrev:
Yes - verkar vara som du säger, är endast maskiner som måste ha det (t ex tvätt-/diskmaskin). Rörisen som installerade handfatet här för ett tag sedan hävdade att han var tvungen att sätta ballofix på varje rör för att följa säker vatten och som vanligt tog jag fackmannen på hans ord :)
Finns tyvärr en hel del mytbildning ang säker vatten. Många lyssnar på folk som inte har en aning om vad de pratar om, istället för att läsa reglerna själva.
Eller så kanske rörisen sa så bara för att få sälja ett par extra ventiler.
I en lägenhet är det praxis att man sätter ventiler så att man ska kunna göra service utan att påverka grannarna, men det är inget krav.

svartöra skrev:
Inte för att kapa tråden men är ett sådant här arrangemang fryssäkert eller måste det tömmas på vintern?
Rörisen satte en ventil som jag kan sätta tryckluften till, så det verkligen töms. Kan tillägga att jag inte hade tömt under några frostnätter i april. Det sprack i en kulventil...

M
Jag sätter mina pengar på det sistnämnda, är dock jobbigt att stå och googla säker vatten samtidigt som rörskojaren drar åt ballofixerna :D

Ja precis - men då är det ju oftast på begäran från styrelse eller ägare :)

Nu så här i efterhand så kan jag väl tycka att det ändå är riktigt gött att ha ballofixer på varje ställe ändå, men man kan ju tycka att dem borde ha koll på vad som gäller.

Två ventiler med stum förbindelse emellan...
Båda stängs en kylig kväll, solen gassar på nästa dag = 200 bar i rörkröken?

Hade nog struntat i det du kallar vattenutkast och monterat en typ gardena koppling i stället. Ventil finns ju redan.

• Gilla
Donwoody och 2 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Två ventiler med stum förbindelse emellan...
Båda stängs en kylig kväll, solen gassar på nästa dag = 200 bar i rörkröken?
Oj, jahaja, ja det kanske är resultatet?! Får väl stänga av en och ha den andra öppen med andra ord... Tack för tipset!

RoBo skrev:
Hade nog struntat i det du kallar vattenutkast och monterat en typ gardena koppling i stället. Ventil finns ju redan.
Det skulle jag absolut ha gjort, fast nu får det sitta där det sitter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.