Hejsan alla vvs-kunniga!
Satte dit ett vattenutkast idag, och ett oväntat problem dök upp: Vattenutkastet hamnade snett och det fanns inte mer gängor, så jag kunde inte skruva in sista kvartsvarvet. Hur i all världen löser man detta? Finns det distanser eller nåt kanske?

Mvh

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva inte in det tills det tar stop. Stanna när du är i rätt läge ledarna du finns kvar och skruva. Det behöver inte vara hela vägen till botten som du gjort för närvarande.

Blund skrev:
Skruva inte in det tills det tar stop. Stanna när du är i rätt läge ledarna du finns kvar och skruva. Det behöver inte vara hela vägen till botten som du gjort för närvarande.
Jag provade det, men då är ju kranen lös i sidled om man säger så.

Om du lindar på ordentligt med lin så går det nog tillräckligt tungt att kranen inte far runt.
Annars så finns det plana fiberpackningar som gör att det kanske tar stopp på rätt ställe.

Protte

prototypen skrev:
Om du lindar på ordentligt med lin så går det nog tillräckligt tungt att kranen inte far runt.
Annars så finns det plana fiberpackningar som gör att det kanske tar stopp på rätt ställe.

Protte
Aha, bra, det ska testas!

Ja nog finns de säkert 10 talet sätt att göra det på, men det jag beskriver är det som är rätt

Blund skrev:
Ja nog finns de säkert 10 talet sätt att göra det på, men det jag beskriver är det som är rätt
Jag fattar nog inte riktigt hur du menar, men om man bara stannar så är ju kranen lös?! Eller har du nåt annat knep än vira lin?

Har du tillräckligt mycket lin på så blir kranen inte lös om du stoppar innan. Det ska gå hyfsat trögt att dra den. Men varför både kulventil och tappkran?

• Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
Ordentligt med lin som är lindat åt rätt håll och sedan stannar du på sista/näst sista varvet.

• Gilla
Bödde
  • Laddar…
lordi skrev:
Men varför både kulventil och tappkran?
Kulventilen satte vvs-killen dit när han kopplade på vattnet på stammen, så jag lät den helt enkelt vara kvar.

M
Bödde skrev:
Kulventilen satte vvs-killen dit när han kopplade på vattnet på stammen, så jag lät den helt enkelt vara kvar.
Det är väl säker vatten som kräver avstängningsventil vid varje tappställe vill jag minnas.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Det är väl säker vatten som kräver avstängningsventil vid varje tappställe vill jag minnas.
Ja men då så, då var det inte i onödan...

Nja, det finns inget krav enligt säker vatten att man ska ha avstängning vid varje tappställe. Tappkranen är ju avstängning i sig.
Men nu satt ju ventilen där innan, så då kan den ju få sitta kvar

• Gilla
Bödde
  • Laddar…
M
Yes - verkar vara som du säger, är endast maskiner som måste ha det (t ex tvätt-/diskmaskin). Rörisen som installerade handfatet här för ett tag sedan hävdade att han var tvungen att sätta ballofix på varje rör för att följa säker vatten och som vanligt tog jag fackmannen på hans ord :)

Inte för att kapa tråden men är ett sådant här arrangemang fryssäkert eller måste det tömmas på vintern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.