Är det i eget hus hade jag inte anmält det.
I vår sommarstuga finns ingen WC alls på orginalritningarna (står TC i ngt rum tror jag), men den byggdes någon gång på 80-talet, och nu har vi renoverat upp den (iofs i samma utrymme)

Kommunen kan ju bli skyldiga till att betala om en person inte kan bo i ett hus (/pga handikappanpassning) det är ju därför dom drar detta så hårt oftast. Och vid flytt av badrum skulle jag inte hålla det för osannolikt att dom kan kräva en större ombyggnad för att få det handikappanpassat.

Men om du inte har anmält det så blir ju egentligen konsekvensen bara att man inte heller kan kräva pengar för en anpassning, iaf inte mer än nu ? Dvs: Ingen förlorar på att du bara "gör" i detta fallet ? :)

• Gilla
Voxan
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det i eget hus hade jag inte anmält det.
I vår sommarstuga finns ingen WC alls på orginalritningarna (står TC i ngt rum tror jag), men den byggdes någon gång på 80-talet, och nu har vi renoverat upp den (iofs i samma utrymme)

Kommunen kan ju bli skyldiga till att betala om en person inte kan bo i ett hus (/pga handikappanpassning) det är ju därför dom drar detta så hårt oftast. Och vid flytt av badrum skulle jag inte hålla det för osannolikt att dom kan kräva en större ombyggnad för att få det handikappanpassat.

Men om du inte har anmält det så blir ju egentligen konsekvensen bara att man inte heller kan kräva pengar för en anpassning, iaf inte mer än nu ? Dvs: Ingen förlorar på att du bara "gör" i detta fallet ? :)
Hur skulle du göra om badrummet får vattenskada? Försäkringsbolaget tittar ju då till hur det är gjort, eventuellt intyg från entreprenör för säkervatten och aktuella ritningar enligt bygglov/anmälningar för exempelvis veta om VA är gjort enligt nutida eller dåtida normer.

Bortsett från vad som är tillåtet osv.
Du har alltså i nuläget två toaletter och ett badrum. Ett badrum, som bortsett från en lite smal dörr, uppfyller reglerna.
MEN, nu vill du alltså riva detta badrum, och bygga en toalett till, istället. Tre toaletter och inget riktigt badrum...varför?
Även om du får tillstånd, eller gör det i smyg, så kan du ju räkna med att värdet på huset lär sjunka väldigt mycket.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
A AG A skrev:
Bortsett från vad som är tillåtet osv.
Du har alltså i nuläget två toaletter och ett badrum. Ett badrum, som bortsett från en lite smal dörr, uppfyller reglerna.
MEN, nu vill du alltså riva detta badrum, och bygga en toalett till, istället. Tre toaletter och inget riktigt badrum...varför?
Även om du får tillstånd, eller gör det i smyg, så kan du ju räkna med att värdet på huset lär sjunka väldigt mycket.
TS skriver väl att han har tre badrum?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Varför är det så många som uppmanar TS att bryta mot lagen? Vilka andra lagar är det ok att strunta i?

Claes Sörmland
Inte uppenbart att det finns något lagkrav på en anmälan här. Det är upp till tolkning och beror på vad TS exakt tänker sig som åtgärd i slutändan.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D datja skrev:
TS skriver väl att han har tre badrum?
Jo, men det är ju bara ett, eller ialkafall på nedervåningen som klassas som hygienrum. Om det inte är hygienrum, så är det väl inget annat än en toalett och handfat.
Hygienrummet/badrummet på nedervåningen vill han nu ersätta med en gästtoalett. Vilket jag också tolkar som toalett med handfat.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte uppenbart att det finns något lagkrav på en anmälan här. Det är upp till tolkning och beror på vad TS exakt tänker sig som åtgärd i slutändan.
Oavsett eventuell anmälningsplikt enligt PBL så gäller kraven i BBR.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Oavsett eventuell anmälningsplikt enligt PBL så gäller kraven i BBR.
Inte solklart för mig om BBR hindrar att man gör om ett badrum som inte är tillgängligt till något annat eller att man inreder en gästtoa.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
JAAM91 skrev:
Hur skulle du göra om badrummet får vattenskada? Försäkringsbolaget tittar ju då till hur det är gjort, eventuellt intyg från entreprenör för säkervatten och aktuella ritningar enligt bygglov/anmälningar för exempelvis veta om VA är gjort enligt nutida eller dåtida normer.
Jag har aldrig hört om att försäkringsbolaget skulle lita till bygglov från 70 talet för sin utvärdering ? :)
Våtrumsintyg har jag sedan renoveringen gjordes, samt foton och den ritning som mattläggare hade som underlag tex

useless useless skrev:
Varför är det så många som uppmanar TS att bryta mot lagen? Vilka andra lagar är det ok att strunta i?
Dansförbudet? Fast nyliberalerna kanske har avskaffat det nu?

• Gilla
Erik JS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte solklart för mig om BBR hindrar att man gör om ett badrum som inte är tillgängligt till något annat eller att man inreder en gästtoa.
Nä, det är inte helt solklart vad BBR menar med en ändring. Men rent spontant känns det som att det inte finns några "förmildrande omständigheter" som faller in under 1:223 om man tar bort ett utrymme som i princip uppfyller dagens krav och därmed försämrar byggnaden. Det hade varit skillnad om man i dag bara hade en liten WC-skrubb och planerade att ersätta den med en ny liten WC-skrubb.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Nä, det är inte helt solklart vad BBR menar med en ändring. Men rent spontant känns det som att det inte finns några "förmildrande omständigheter" som faller in under 1:223 om man tar bort ett utrymme som i princip uppfyller dagens krav och därmed försämrar byggnaden. Det hade varit skillnad om man i dag bara hade en liten WC-skrubb och planerade att ersätta den med en ny liten WC-skrubb.
Jag tänker att huset är från 60-talet och inte är tillgänglighetsanpassat. Kraven att tillgänglighetsanpassa det i efterhand kickar bara in vid ombyggnad. Jag uppfattar inte att detta är åtgärder som är så stora att en ombyggnad som planeras.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/

Vad gäller att försämra byggnaden i något avseende vid en ändring så får vad jag förstår det göras. Men inte till en grad att man hamnar under en lägstagräns. Det finns alltså inget krav på att en byggnad aldrig får blir sämre vad jag förstår. (Men det finns ett underhållskrav i BBR).

Men ta mina bedömningar för vad de är, detta är från min horisont en snårig och subjektiv del av PBL.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag brukar följa min morfars råd: Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.