9 800 läst · 30 svar
10k läst
30 svar
Hur få loss golvbrunnen?
Tack Spekekrök! Är det m a o bara att koppla i den i rörstumpen och sedan vidare? Vore ju helt fantastiskt!! Stort tack alla som bidragit till en nästan klar duschhörna (nåja... lite cement och klinkers och sånt kvar...men det värsta är nog över). Snart får frun får ha badrummet för sig själv!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Synd att du inte fick loss snutten rör i muffen!
Det är bara duschvatten så ersättningsmuffen ska fungera. (Jag brukar dra mig för att sätta dessa normalt) Men för att slippa bila mer är det antagligen det enklaste alternativet.
Wavins ersättningsmuff
Dy = 69mm
Dy1 = 75mm (här passar vanligt 75mm avlopp)
Det är bara duschvatten så ersättningsmuffen ska fungera. (Jag brukar dra mig för att sätta dessa normalt) Men för att slippa bila mer är det antagligen det enklaste alternativet.
Wavins ersättningsmuff
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dy = 69mm
Dy1 = 75mm (här passar vanligt 75mm avlopp)
Moderator
· Stockholm
· 52 446 inlägg
Ersättningsmuffen bör ju fungera bra här. Det gäller ju bara en dusch om jag fattar det rätt. Till ett duschavlopp räcker det ju med 50mm rör. Så den lilla och korta strypningen som muffen ger borde väl inte ställa till något.
Hej alla bidragsgivare!
Jo, det kom lite annat emellan, men till sist både hittade jag och lyckades få dit ersättningsmuffen som ni föreslog. Passade nästan perfekt - den satt dock kanske aningen "löst". Ganska lätt att dra ur röret. Dock verkar det vara helt tätt, jag har kört tvättmaskinen som är kopplad till sidoinloppet på golvbrunnen några gånger och det fungerar perfekt.
Nästa steg är att gjuta igen allt... jag misstänker starkt att jag kommer att höra av mig igen!
Kanske kan jag passa på att fråga en till fråga - är det möjligt att koppla på även ett handfat till en Våke golvbrunn (som alltså passerar en ersättningsmuff med knappt 69mm diameter)? Dvs dusch, tvättmaskin och handfat via samma utlopp.
Hursomhelst - stort tack för all hjälp! Det är lite magiskt att få hjälp på det här sättet - snabbt och kunnigt!
Jo, det kom lite annat emellan, men till sist både hittade jag och lyckades få dit ersättningsmuffen som ni föreslog. Passade nästan perfekt - den satt dock kanske aningen "löst". Ganska lätt att dra ur röret. Dock verkar det vara helt tätt, jag har kört tvättmaskinen som är kopplad till sidoinloppet på golvbrunnen några gånger och det fungerar perfekt.
Nästa steg är att gjuta igen allt... jag misstänker starkt att jag kommer att höra av mig igen!
Kanske kan jag passa på att fråga en till fråga - är det möjligt att koppla på även ett handfat till en Våke golvbrunn (som alltså passerar en ersättningsmuff med knappt 69mm diameter)? Dvs dusch, tvättmaskin och handfat via samma utlopp.
Hursomhelst - stort tack för all hjälp! Det är lite magiskt att få hjälp på det här sättet - snabbt och kunnigt!