Jag har försökt lirka ut röret när det fanns lite att ta i - men det verkade vara limmat.

Mät det invändiga måttet på röret du kapat fram,

mvh

Innermåttet är 70 mm.

Tack Spekekrök! Är det m a o bara att koppla i den i rörstumpen och sedan vidare? Vore ju helt fantastiskt!! Stort tack alla som bidragit till en nästan klar duschhörna (nåja... lite cement och klinkers och sånt kvar...men det värsta är nog över). Snart får frun får ha badrummet för sig själv!

Ett nytt pp rör är 70mm inv. borde funka för dig.

mvh

Krilleman
Synd att du inte fick loss snutten rör i muffen!

Det är bara duschvatten så ersättningsmuffen ska fungera. (Jag brukar dra mig för att sätta dessa normalt) Men för att slippa bila mer är det antagligen det enklaste alternativet.

Wavins ersättningsmuff

5637162974_v1_m56577569831731259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dy = 69mm
Dy1 = 75mm (här passar vanligt 75mm avlopp)

Krilleman, väljer du bort den för att du får en flaska/strypning i ledningen, eller av någon annan orsak?

mvh

Krilleman
Kanske en petitess, men jag strävar alltid att ha fullt flöde "så långt det går" för en bättre installation och bekymmersfriare avlopp.

Köper ditt resonemang, drar mig för att montera den på en liggande ledning från wc t.ex.

mvh

O
Går det inte att använda en "jet-koppling"?

Ersättningsmuffen bör ju fungera bra här. Det gäller ju bara en dusch om jag fattar det rätt. Till ett duschavlopp räcker det ju med 50mm rör. Så den lilla och korta strypningen som muffen ger borde väl inte ställa till något.

Krilleman
Hur gick det?

Feedback gillar alltid "forumisterna"! (y)

*Väntar med spänning*

Hej alla bidragsgivare!
Jo, det kom lite annat emellan, men till sist både hittade jag och lyckades få dit ersättningsmuffen som ni föreslog. Passade nästan perfekt - den satt dock kanske aningen "löst". Ganska lätt att dra ur röret. Dock verkar det vara helt tätt, jag har kört tvättmaskinen som är kopplad till sidoinloppet på golvbrunnen några gånger och det fungerar perfekt.

Nästa steg är att gjuta igen allt... jag misstänker starkt att jag kommer att höra av mig igen!;)

Kanske kan jag passa på att fråga en till fråga - är det möjligt att koppla på även ett handfat till en Våke golvbrunn (som alltså passerar en ersättningsmuff med knappt 69mm diameter)? Dvs dusch, tvättmaskin och handfat via samma utlopp.

Hursomhelst - stort tack för all hjälp! Det är lite magiskt att få hjälp på det här sättet - snabbt och kunnigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.