Har precis bilat fram en golvbrunn av gjutjärn i källarens betongplatta, och kommit fram till kopplingen mot ett grått plaströr som antingen är pvc (som jag har förstått är väldigt skört) eller någon slags krympskarv. Jag lyckas inte få loss själva brunnen från röret och undrar därför om det är ok att bara såga av brunnens utloppsrör nära själva brunnen och koppla in en ny brunn i det som blir kvar av det gamla röret? Eller måste jag fortsätta att bila? Och - om jag i slutändan måste såga nånstans för att jag inte får loss skarven - var sågar jag i så fall?
 
Krilleman
Hej och välkommen till forumet!

Det låter som du har en krympmuff monterad direkt på brunnens anslutningsrör. Denna väms och krymper då på plats över gjutjärnet. Därför behöver du kapa denna helt på ett stycke av 75 röret (gissningsvis)

Alternativet är om inte muffen som ansluter till krympmuffen (alltså den första muffen på plasten) är limmad, så kan du helt sonika lossa denna och smörja på nytt och ansluta din nya brunn där.

En bild på problemet underlättar för mer korrekt svar på frågeställningen!

Ex på krympmuff:

4793_1.jpg
 
  • Gilla
Livanda
  • Laddar…
Stort tack för svaret! Jag fortsätter alltså att bila tills jag kommer fram till nästa skarv, undviker att bila förbi den (är livrädd att spräcka röret, misstänker att det delvis ligger under en vägg, så det vore en mardröm att behöva bila vidare), och hoppas att det går att dra av krympmuffen. Om det inte går kapar jag krympmuffen så nära skarven mot plaströret som möjligt och låter brunnen ansluta där?
 
Krilleman
Om du inte får fram muffen så kan du ju ansluta på snutten som går in i den första plastmuffen. Dock är ju detta beroende på hur lång den snutten är i verkligheten.

Bila försiktigt!
 
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår. Jag antar att du menar att jag kan kapa krympmuffen ungefär mitt på och trycka in det nya brunnsröret så att det kommer in i PVC-röret inne i krympskarven (om det når fram)? Eller kan jag till och med låta en bit gjutjärnsrör sitta kvar och ansluta på det?
 
Krilleman
Nej, jag menade att du ska försöka ansluta i den plastmuffen som skjutmuffen är iskjuten i. Om det inte finns en snutt 75rör (gärna minst 5cm) mellan plastmuffen som ansluter till krympmuffen. Observera att denna muff kan vara limmad och lossnar då inte alls.

Krympmuffen borde vara ansluten i en liknande muff denna:

bd96d20eea9442afa6c0cdb8fec2222d_800x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något gjutjärn ska du inte lämna när du renoverar om du inte absolut måste.
 
  • Gilla
Livanda
  • Laddar…
Stort tack för svaren! Morgondagen har planerat sig själv!
 
Krilleman
Morgondagen kanske kan generera bilder på problemet, och som alltid gillar forumet att se vad som händer!!

(y)
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Nu har jag hackat bort det mesta av betongen över krympskarven, så att man ser kanten på själva plaströret (bifogar bild nedan). Den lilla spricka som syns i krympröret tror jag faktiskt fanns där innan(!). Nästa steg är alltså att hoppas det är limfritt och försöka få loss allt från plaströret längst in och sen sätta på nån muff till nytt rör och ny golvbrunn. OM det nu är limmat, var sågar jag av krympmuffen?
golvbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
golvbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får bila fram lite mer, sen sågar du av efter muffen (röd). Så du får en slätt ände så för du det nya röret över det gamla.
 
  • Gilla
Livanda
  • Laddar…
Nuvarande läge är att krympmuffen gått av när jag tog bort golvbrunnen - precis vid sprickan. Man kan nu se in i röret och ser att det kröker sig i stort sett omedelbart. En följdfråga dock - ska det nya röret från brunnen verkligen ligga "över" det gamla? Ska den inte tryckas in i röret (undrar en novis som tycker det mesta är lite rörigt)?
 
Krilleman
Du har den klassiska vita "äggskals-platsen" Denna plast kan vara limmad men brukar då kunna se limrester i skarven. Har du tur kan du lirka ur plasten som är i muffen! Lirka försiktigt och se om det rör sig något enligt pilarna.

äggskal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det en böj du har så är enda alternativet att skarva på den snutten som är bakom den oranga linjen om du inte får ur biten ur muffen. Därav att det är viktigt att inte skada denna mer!
 
  • äggskal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Livanda
  • Laddar…
krilleman 215 har så rätt. men jag hade bara bilat vidare efter böjen och kapa på slät ände och ditt med en muff och klart :) 20131127_084451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild på hur det kan se ut när du är klar, Motivation :)
 
  • Gilla
Livanda
  • Laddar…
Tack för alla svar - som successivt för mig framåt!
Har nu frilagt början av nästa rör som går rakt in ca en decimeter och sen svänger.
Går det att sätta på ett nytt rör redan här, eller behöver jag ta bort puckeln, som jag uppfattade att Maurer såg som det bästa.
Hur mycket fritt rör behövs för att kunna ansluta ett nytt rör. Det är hur som helst 75 mm plaströr som sticker ut - så min nästa fråga är egentligen om det krävs någon särskild typ av koppling för att ansluta, och om det är något man kan förvänta sig att hitta på Bauhaus innan de stänger?

IMG_3655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste också säga att jag är ytterst imponerad och tacksam för att ni delar med er av era kunskaper!
 
Det du har fått fram är en muff. Ditt gamla rör sticker in i muffen. Försök att lirka ut stumpen som sitter där. Det sitter en gummipackning i det runda spåret, eller utbuktningen. En stor O-ring. Försök att inte skada den. Sedan kan du bara sticka in ditt nya rör i den muffen, smörj med smörjmedel för avloppsmuffar så går det enklare.

Om inget annat fungerar så kan du väl iofs använda en krympmuff själv.
 
  • Gilla
Livanda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.