Hur gammal är bilen? Hade en Passat -07 där jag kopplade bort batteriet för att komma åt att dra lite kablar för ett extraljus montage. Montaget drog ut lite på tiden och bilen var utan batterispänning några dygn. När jag sedan monterade tillbaka batteriet så ”klagade” bilen i sin infopanel om att den behövde ett verstadsbesök samt om airbag fel. Fick till slut bli ett sådant för att bli av med meddelandena. Fick då höra att man inte skall koppla bort batteriet någon ”längre” tid.
Bilen är relativt gammal, jag har för mig över 20 år. Vi får se hur det blir till våren för minuspolen har varit bortkopplad i ett par veckor nu. Men det är inte säkert att bilen kommer köras mer, den är sparad "utifall att".
Dåligt om inte felet/koderna återställs av sig själv när batterispänningen är tillbaka.
Så funkar det på min bil (ej VAG) - efter att batteriet varit urkopplat hittar man diverse felkoder under history codes, men ingen pågående.
På vissa Renault/Dacia måste man kalibrera styrvinkelsensorn efter att bilen varit spänningslös ens den kortaste av tid och det gör man genom att vrida ratten ändläge till ändläge, så slocknar julgranen av lampor i instrumentet. Tror till och med det står i manualen...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.