Hej!
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du en för grov hylsa. Men det räcker att koppla bort en pol om du inte ska ta bort batteriet.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Det är nog tänkt att man ska använda en blocknyckel av lämplig storlek.B BrunoK skrev:Hej!
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.
[bild]
Men jag håller med föregående om att det inte är nödvändigt att lossa +-polen, om batteriet ska vara kvar i bilen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Nej.B BrunoK skrev:
Edit. Om man med "otur" menar att det kan ramla nåt, som leder ström, på den bortkopplade batteripolen och samtidigt på den andra polen eller någon metalldel av bilen, så kan man riskera gnistor.
Täck över den bortkopplade polen med något som inte leder ström, så är du 100.
Hur gammal är bilen? Hade en Passat -07 där jag kopplade bort batteriet för att komma åt att dra lite kablar för ett extraljus montage. Montaget drog ut lite på tiden och bilen var utan batterispänning några dygn. När jag sedan monterade tillbaka batteriet så ”klagade” bilen i sin infopanel om att den behövde ett verstadsbesök samt om airbag fel. Fick till slut bli ett sådant för att bli av med meddelandena. Fick då höra att man inte skall koppla bort batteriet någon ”längre” tid.
Bra när man kopplar bort batteriet på moderna bilar är att vänta tills den gått i "viloläge"
Brukar vara 10-15 min beroende på bil.
Då märker inte bilens system att det kopplas bort, och man slipper förhoppningsvis felkoder.
Brukar vara 10-15 min beroende på bil.
Då märker inte bilens system att det kopplas bort, och man slipper förhoppningsvis felkoder.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast rent generellt så är det bättre att låta det sitta inkopplat och ev bara underhållsladda det ett par gånger.
Det hjälpte inte på den Passat jag hade. För bilen hade stått still i garaget över natten innan batteriet kopplades loss och var sedan loss några dygn. Sedan dök felkoderna upp efter att batteriet återmonterades.Isakare skrev:
Den bilen fick "airbag failure" efter att jag hade loss batteriet och verkstaden sa att det berodde på att batteriet hade varit loss en längre tid. Fick aldrig något besked på hur lång en längre tid var heller.C cpalm skrev:
Skruva loss dom 2 muttrarna och låt kopplingen sitta kvar påB BrunoK skrev:Hej!
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder