Hej!
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.

Närbild på bilbatteriets pluspol med en orange pil som pekar mot muttern som behöver lossas och en blå pil som pekar mot en trång del av polen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har du en för grov hylsa. Men det räcker att koppla bort en pol om du inte ska ta bort batteriet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
B BrunoK skrev:
Hej!
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.

[bild]
Det är nog tänkt att man ska använda en blocknyckel av lämplig storlek.

Men jag håller med föregående om att det inte är nödvändigt att lossa +-polen, om batteriet ska vara kvar i bilen.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då har du en för grov hylsa. Men det räcker att koppla bort en pol om du inte ska ta bort batteriet.
En sån här kanske skulle kunna fungera att få in runt muttern men den är 10 cm lång och det går inte heller utan det behöver vara något vinklat. Vad kan de tänkas ha för verktyg till sånt här?

Hylsnyckel för att lossa muttrar, cirka 10 cm lång.

Riskerar man inte gnistor om man har otur med endast en pol avtagen?
 
B BrunoK skrev:
Riskerar man inte gnistor om man har otur med endast en pol avtagen?
Nej.

Edit. Om man med "otur" menar att det kan ramla nåt, som leder ström, på den bortkopplade batteripolen och samtidigt på den andra polen eller någon metalldel av bilen, så kan man riskera gnistor.
Täck över den bortkopplade polen med något som inte leder ström, så är du 100.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
B BrunoK skrev:
En sån här kanske skulle kunna fungera att få in runt muttern men den är 10 cm lång och det går inte heller utan det behöver vara något vinklat. Vad kan de tänkas ha för verktyg till sånt här?
Knappast. Blocknyckel som tidigare nämnts skall du ha.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Okej, tack. Då låter jag det vara som det är och hoppas på att vi inte behöver byta batteri på den innan svärmor inte behöver den längre och den säljs. 😀
 
Hur gammal är bilen? Hade en Passat -07 där jag kopplade bort batteriet för att komma åt att dra lite kablar för ett extraljus montage. Montaget drog ut lite på tiden och bilen var utan batterispänning några dygn. När jag sedan monterade tillbaka batteriet så ”klagade” bilen i sin infopanel om att den behövde ett verstadsbesök samt om airbag fel. Fick till slut bli ett sådant för att bli av med meddelandena. Fick då höra att man inte skall koppla bort batteriet någon ”längre” tid.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Bra när man kopplar bort batteriet på moderna bilar är att vänta tills den gått i "viloläge"
Brukar vara 10-15 min beroende på bil.
Då märker inte bilens system att det kopplas bort, och man slipper förhoppningsvis felkoder.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fast rent generellt så är det bättre att låta det sitta inkopplat och ev bara underhållsladda det ett par gånger.
 
  • Gilla
BrunoK och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bra när man kopplar bort batteriet på moderna bilar är att vänta tills den gått i "viloläge"
Brukar vara 10-15 min beroende på bil.
Då märker inte bilens system att det kopplas bort, och man slipper förhoppningsvis felkoder.
Det hjälpte inte på den Passat jag hade. För bilen hade stått still i garaget över natten innan batteriet kopplades loss och var sedan loss några dygn. Sedan dök felkoderna upp efter att batteriet återmonterades.
 
C
R roli skrev:
Det hjälpte inte på den Passat jag hade.
Dåligt om inte felet/koderna återställs av sig själv när batterispänningen är tillbaka.
Så funkar det på min bil (ej VAG) - efter att batteriet varit urkopplat hittar man diverse felkoder under history codes, men ingen pågående.
 
C cpalm skrev:
Dåligt om inte felet/koderna återställs av sig själv när batterispänningen är tillbaka.
Så funkar det på min bil (ej VAG) - efter att batteriet varit urkopplat hittar man diverse felkoder under history codes, men ingen pågående.
Den bilen fick "airbag failure" efter att jag hade loss batteriet och verkstaden sa att det berodde på att batteriet hade varit loss en längre tid. Fick aldrig något besked på hur lång en längre tid var heller.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
B BrunoK skrev:
Hej!
Vi ska ställa undan svärmors bil under vintern och tänkte koppla loss bilbatteriet så det inte står och laddar ur.
Minuspolen var enkel att få bort men för att det inte ska riskera att bli gnistor så vill jag få bort pluspolen också. Men hur 17 ska jag få loss den? Det är muttern vid orange pil som ska lossas antar jag.
Det går inte att komma åt muttern trots att jag köpt en ny hylssats då det är för trångt för hylsan där den blå pilen pekar. Hur är det tänkt att man ska göra? Allt är i ett stycke så jag förstår inte hur man ska komma åt muttern utan att skruva loss kablarna som sitter med muttrarna upptill och sedan bända upp grejen som är i vägen. Tacksam för hjälp/förslag.

[bild]
Skruva loss dom 2 muttrarna och låt kopplingen sitta kvar på

Närbild på batteripolskor i ett fordon med två skruvmuttrar markerade med röda pilar och en koppling nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fel av Åke och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Skruva loss dom 2 muttrarna och låt kopplingen sitta kvar på

[bild]
Att jag inte tänkte på det! Det kan man förstås göra.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.