Göran.W
Det allra enklaste sätter att se om den tar luft är att stänga genom att bryta strömmen när den går för då hör man om där står luft i den när den stannar i normal fallet.
Tar den luft någonstans är det prk kopplingen eller dess anslutning till pumpen för en pem slang tåler frysa och går i princip aldrig sönder.
Vilken jula pump är det du har förresten.
 
  • Gilla
stickans
  • Laddar…
Tack Göran! Jag tror på vad du säger. Inte minst med tanke på att jag hade lite svårt att få till en av de gamla plastkopplingarna, typ PEM? När rörmokaren där jag köpte till anslutningar dessutom sa "Dra inte kopplingarna hårdare än att de håller tätt", så tänkte jag inte mer på det. Vattentätt, men inte lufttätt ...

Jag har själv varit inne på att kolla om det skulle hjälpa, med vulktejp, i tron att det kanske skulle hjälpa. Om det skulle vara så att det är tjuvluft från koppling som spökar.

Pumpen är en Al-Ko 601. Ingen av de större och Jula hade den i höstas till ett mycket bra pris. Tror rördelarna jag köpte till, vissa av mässing,kostade nästen lika mycket - ja åtminstone klart mer än halva pumppriset. Pumpen är i o f s billighetsimport, men nog känns priser på rördelar väl tilltagna ...
 
Redigerat:
Ändra inställning tryckregulator.
Måste finnas 2 skruvar 1 till minimum tryck ( när pumpen ska starta ) 2 till max tryck ( när pumpen ska stoppa )
ändra skruv max tryck till 2,3 bar. Komma trycket upp till 2,3 bar ska pumpen stanna.Pröva dig fram.
Bild på regulator?
 
Tack. Här kommer bild på tryckregulatorn. På locket till höger på bilden finns ett spår där man med en mejsel kan vrida en skruv, för regulering av trycket? Man spänner och släpper väl här på trycket, på den ljusa tryckfjäder som syns till höger på omslagsbilden till vänster. Tryckregulator PM 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Göran.W
Ovanpå fjädern sitter en mutter det är den du ska skruv på.
Du ska lossa på muttern för att sänka trycket om jag inte minns fel.
Skruven du hittat är troligen den man ställer in skillnaden mellan start och stopp tryck tex 1 bar.
Såg att pumpen hade ett max tryck på 3,5 bar så det är kanske inte något fel iaf på den.
Trodde först den hade ett max tryck på runt 4,5 bar vilket är det vanligaste.
Är du nöjd med vatten mängden den ger och den räcker till sänk bara stopp trycket och se glad ut.
Den PRK kopplingen du har där ska plast muttern dras i botten mot mässingen och sen helst aldrig lossas igen.
 
Det blev dubbelpostning här :(
 
Redigerat:
Att den där justerskruven på utsidan inte hade med ändring av max-trycket blev jag nyss varse. Var nere och tätade alla förskruvningar på inloppssidan med vulktejp, om det ev förelåg luftläckage där.

Läget oförändrat så jag testde vidare med att skruva in den där justerskruven på regulatorns utsida när pumpen var igång, men ingenting hände. Så du har helt rätt här.

Vet nu vad jag ska göra, är alltså att lossa den där muttern. Sedan är ju frågan hur mycket ... Att ha kåpan borttagen och justera med pumpen igång är kanske mindre lämpligt?
 
Här en bild som visar hur justeringen ska gå till. Har jag missuppfattat när jag är inne på att det är justerskruv 1, den nedre, som jag ska ändra för att sänka trycket vid vilket jag vill pumpen ska slå av. Eller behöver jag gå i flera steg?

Alltså cut-in = ändring av trycket när pumpen ska starta, lägsta trycket Cut-out = ändring av trycket vid vilket pumpen ska slå ifrån, alltså det tryck jag vill sänka.
PM 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Göran.W
Nu kom inte bilden med men det är muttern upp på fjädern som anger stopp tryck så den ska lossas några varv.
Den lilla skruven används till att ställa in hur mycket trycket får sjunka innan den startar igen.
Här finns en manual http://www.italtecnica.com/allegati/2_1_1266661239.pdf
 
Tack Göran. Nu vet jag säkert ...
 
Drog ner trycket på det sätt du sa Göran. Efter första ändringen bröt pumpen vi 2,5 bar, alltså ca 10 % lägre tryck än innan. Det kändes helt ok, så jag skruvade inte tillbaka något i försök att optimera. Jag kände mig helt nöjd,.

Tack alla ni som engagerat er och kommit med olika förslag!
 
  • Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Göran.W
Det var så lite.
Nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp ju :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.