Hej!

Köpte en Al-Ko hydroforpump på Jula, att ha för bevattning. Pumpen står i tvättstugan, ca 30 m från älven och sughöjden är kanske 2 m.

Har installerat pumpen och provkört den. Problemet är att den inte stänger av förrän den når 2,8 bar - och dit kommer jag inte utan att koppla till vatten från kranvattnet. Kommer utan hjälp till max 2,4 bar. Alltså, såsom läget är nu måste vi dra ur sladden varje gång vi vattnat färdigt. Inte helt bra ...

Pumpens tryckregulator, Italtecnica PM/5. har tryckområdet 1,4 - 2,8 bar.

Kan jag genom att ändra lufttrycket i hydrofortanken påverka även vattentrycket?
Eller finns det något annat sätt att få upp vattentrycket, alt. få tryckregulatorn att utlösa vid ett lägre tryck, så att pumpen slår ifrån av sig själv?

Har provat många gånger nu, utifall det låga trycket skulle bero på kvarvarande luft i sugledningen, men inget ändrar sig.

Hur grov sugledning har du?

Fotografen skrev:
Hur grov sugledning har du?
Den är 25 mm invändigt.
(Har varit bortrest under dagen, så därav mitt sena svar ...)

cjnilsson skrev:
[länk]
Tack cjnilsson. Har nu läst igenom tråden, men har svårt att skilja agnarna från vetet och få fram vilket sätt som är att rekommendera. :(

PS: Ska läsa igeom tråden en gång till, för att om möjligt få klarhet i hur jag bäst ska gå vidare. Det här verkar inte vara ett problem som her en enkel och själv klar lösning? Eller ...

Går det inte att justera frånslaget?

Andreas_H skrev:
Går det inte att justera frånslaget?
Inget det står något om i manualen i alla fall. Köpt på Jula som sagt, men har man tur har Al-Ko någon form av kundtjänst. Får väl avvakta måndagen ...

Skruva av locket och titta om det inte sitter en justerskruv där.

Tack, ska kolla i morgon.

Göran.W
Jag tycker det låter som det är knas med pumpen för med 2 meters sughöjd borde den lätt komma upp till 4:a bar.
Något stämmer inte helt enkelt.
Det är inte så att den kanske tar tjuvluft någonstans på sug sidan.

Göran.W skrev:
Jag tycker det låter som det är knas med pumpen för med 2 meters sughöjd borde den lätt komma upp till 4:a bar.
Något stämmer inte helt enkelt.
Det är inte så att den kanske tar tjuvluft någonstans på sug sidan.
Grävde ned sugledningen när jag byggde huset och då installerade en vattenringpump för bevattning.

Tror mig veta att det inte behövs värst mycket till luft för att det ska bli riktiga problem. Men om det är så att den suger luft på något ställe, så borde väl detta ge sig till känna, genom att det bör puffa ut luft ur tryckledningen när jag startar upp pumpen, efter det pumpen stått still under t ex en natt? Har inte märkt något sådant, men ska kolla i morgon. Skulle ledningen ha gått sönder genom t ex tjällyft, så blir det jobbigt att lokalisera var, eftersom sugledningen ligger under jord.

Du kan ju alltid provtrycka sugledningen från pump sidan ner mot vatten källan och se om trycket håller, om du har ett brott/spricka på sugslangen vet jag av egen erfarenhet att när man fyller pumphuset med vatten för start så försvinner vatten ur skadan på slangen, man häller och häller utan att det fylls upp i pumpen. Ett tips bara!

mvh

Tack spekerök, men hur provtrycker man sugsidan? Vad behövs för utrustning?

Om du lossar kopplingen från sugsidan vid pumpen och knåpar ihop en en övergång, Skulle gissa att du det är en R25 utv gg när kopplingen är urdragen från pumphuset, inhandlar en gäng nippel som du monterar/linar på kopplingen så kan du montera en gardena hane och koppla på trädgårdslangen och provtrycka den vägen mot backventilen i vattenkällan.

>>http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-25x15/?select=true

mvh

• Gilla
stickans
  • Laddar…
Jag har redan en rejäl kran på inloppssidan (se bild).Den använder jag när jag ska fylla på sugdelen. Har den kopplad till blandaren i tvättstugan, så med den kan jag säkert skapa ett tryck (3-4 kg?), men jag vet inte säkert vilket tryck jag får när jag öppnar. Trodde den biten var väsentligt när jag skulle provtrycka ...

IMG_1662.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.