Pillade i dragtråd i 50 m PEM-slang (innan den var nedgrävd) genom att knyta fast några rejäla muttrar i en fiskelina. Sedan var det bara att gå och lyfta slangen bit för bit så halkade muttrarna igenom och drog linan med sig.

Annars är nog tryckluft bäst, dom lär kunna blåsa ca 6 km optokabel i slang utan större problem (om man nu bortser från att maskinen kostar typ 1 MSEK, vilket kan vara ett problem även för en hardcore hempulare).

mycke_nu skrev:
Pillade i dragtråd i 50 m PEM-slang (innan den var nedgrävd) genom att knyta fast några rejäla muttrar i en fiskelina. Sedan var det bara att gå och lyfta slangen bit för bit så halkade muttrarna igenom och drog linan med sig.

smart

Själv har jag kört dammsugare, fisketråd och avlång ballong i 130 m markrör. Tog ju bara nån sek så var den framme. Sen knöt vi på bindgarn och drog igenom. Sen kabeln på den. Hur smidigt som helst.

tomtebloss skrev:
Själv har jag kört dammsugare, fisketråd och avlång ballong i 130 m markrör. Tog ju bara nån sek så var den framme. Sen knöt vi på bindgarn och drog igenom. Sen kabeln på den. Hur smidigt som helst.
Ska prova det! Har ca 100 m slang som hamnade i marken utan dragtråd när jag inte var hemma..

Med kompressorn kunde jag inte blåsa en boll/lina/bommul genom mina rör. Den fastande alltid någonstans.... Men med en damsugare lyckades jag suga....

Det är alltid lättare att dra än skjuta något!

Tror även att Bernulli har något med detta att göra....

• Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
U
Klippte till en boll av en tvättsvamp, knöt fast tråd och använde tryckluft när jag skulle dra värmekabel i 45 meter redan lagd PEM-slang. Fungerade utmärkt, bollen anpassar sig och tätar lagom mot rörväggarna i alla lägen. Dock använde jag bomullstråd men skulle hellre ta något stabilare nästa gång då bomullen vill börja tvinna upp/fransa sig över långa sträckor.

Som bonus blev den gamla ledningen välskrubbad invändigt :).

Redigerat:
Med tryckluft kan man blåsa relativt långa sträckor. Om det är ömtålig kabel är det i viss fall bättre att blåsa utan fallskärm e.d. Luften bär då kabeln och hålle den borta från väggarna. Den första biten måste dock matas in mekaniskt i sådana fall. (Se "Air-blown fiber" eller "cable jetting").

Så långa sträckor som 6 km tror jag man oftast flottar kabeln med vatten. Ericsson

Hej, jag kapade den här tråden. Jag har ett problem där det ligger ca 80 m markrör med en trefas kabel i redan. Tyvärr så drogs det inte med ett dragsnöre i samband med tre faskabeln. jag tror att jag försökt på alla sätt som finns där man tryckluft ja använt dammsugare och tillägg där är att det är vatten i markröret och ett antal fina böjar. Jag har dammsugit ut all rasten, försökt med alla möjliga olika sorters plastpåsar fjädrar cellplast. Allt känns det som som att jag testat. Jag har dessutom åkt till ränta och hyrt 100 meters sex millimeters drag och det tar alltid stopp ca 80 m. Jag vet inte vad jag ska göra. Alternativet verkar vara att gräva upp röret och det funkar inte tyvärr och det är inte ett alternativ att dra ur trefaskabeln eller för vi riskerar behöva lägga ett nytt markrör och det kan vi inte göra. Hjälp mig🥲

Med 80 meter rör och redan en kabel i så har du motbacke. Men om stoppet är 80 meter bort så måste du väl vara framme om röret är 80 meter?
Jag skulle endera gräva fram röret på några ställen eller knyta i ett rep och backa kabeln.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Jag klarade det med dragfjädern!
Två 90 graders kurvor i slutet var det som gjorde det svårt.
En flaska yes, trycka på med kroppsvikten i ställning plankan samt frugan ruckade på den befintliga 3fas kabeln i hålet dragfjädern var påväg till.

Plötsligt så tittats den fram efter att ha lyckats trycka fram den milimeter för milimeter.

Eufori så hälften vore nog!

• Gilla
  • Haha
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
A
Det blir sällan bra om dragtråd saknas och dras igenom i efterhand.
Den tråd du fått fram kommer tvinna sig kring den kabel som är i röret sedan tidigare och friktionen gör att det kommer bli tungt och risk för skador på kablarna.

• Gilla
Riverground
  • Laddar…
Andra tråden i dag där någon varit korkad nog att använda diskmedel i stället för glidmedel. Om några veckor är dina kablar fastlimmade i både rör och varandra.
Varför inte använda specialmedel som finns och inte kostar så många kronor??

• Gilla
  • Älska
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.