H hempularen skrev:
Vi får hoppas att ungarna klara det.
Vi fick en björktrast i skorstenen för en del år sedan. Först hörde vi den en hel kväll. Det var många andra trastar uppe på skorstenen och verkade kvittra goda råd till sin kompis. på morgonen satt den i öppna spisen bakom gnistgallret. Den såg då mer ut som en koltrast. Och kraxade väldigt hest.
Vi lyckades få in den i en håv och släppte ut den. Kom genast ett tiotal trastar som satte sig i ring runt den, blev ett väldigt kraxande.
Liknande hände hos mina föräldrar i år, en fågel kom ner genom skorstenen och satt inne i braskaminen. Den var livlig dock.

Kan man tänka sig att sätta ner en trädgren med lite mindre grenar att klättra på? Kanske ett rep med knutor på? Det borde vara lättare än en tegelvägg att klättra på?

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag tog denna serie bilder i maj förra året, och lade upp den i "Bara bilder"-tråden, men den känns relevant även för denna tråd. Senare på sommaren fanns det inte ett spår av varken ungar eller ägg, så jag antar att de måste ha lyckats ta sig upp. Jag vet inte vad det var för fågel, men rimligen var den någon småfågel och ingen kaja eller liknande.

Gammaldags handpump för vatten placerad på en sten i ett skogsparti med stig och grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vattenpump i en solig äng, eventuella spår av fågelbo nära mekanismen.
Skapa konto
Fågelbo med ägg sett genom en rund öppning, omgivet av mossa och fjädrar.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
Vi har hönsnät som vi har dubbelvikt och även fågelpiggar fästa i hönsnätet
och kajorna gör några tafatta försök men än så länge har dom inte lyckats ta sig ner.

galento
Klippte till bitar av sträckmetall över rök och ventilations öppningarna , svetsade
på några järn som går ned i gången så de inte flyttar sej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.