Här kommer en bild också. Lägsta punkten är alltså i dag området dom är markerat med blått. Där blir det en pöl. Min tanke var att jag borde kunna plocka upp plattorna markerade med röda prickar samt själva ramen till brunnen. Sedan säker jag ramen och lägger dit mindre 50x50-plattor istället för de rödmarkerade plattorna. Det borde kunna öka fallet lokalt runt brunnen. Det borde också bli acceptabelt rent estetiskt, samt inga fogsprång.
Golv med marmormönster visandes brunnslock omgivet av plattor med röda prickar och blå cirkel runt lågpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T tank77 skrev:
Låt det det vara, alldeles för bökigt. Lättare att använda gummiskrapan.

Du ska inte ha tätskikt på ett oisolerat golv, på sin höjd bara i duschzonen i så fall, resten av golvet ska vara otätat.

Så om du nu tvunget ska byta plattorna så gör det som sagt inget om du skulle skada befintligt tätskikt.
Intressant, var kan man läsa detta? Har ett duschrum på platta från 67. Om man inte behöver tätskikt, och kaklet sitter, skulle microscement uppfräschning funka.

BirgitS
FredrikG67 FredrikG67 skrev:
Intressant, var kan man läsa detta? Har ett duschrum på platta från 67. Om man inte behöver tätskikt, och kaklet sitter, skulle microscement uppfräschning funka.
Är det källare i ditt fall?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det källare i ditt fall?
Ja, inget under.

BirgitS
I källare på oisolerad betongplatta behöver man bara tätskikt i duschområdet och kring golvbrunnen. Det bör stå som undantag i branschreglerna som BKR har.

BirgitS BirgitS skrev:
I källare på oisolerad betongplatta behöver man bara tätskikt i duschområdet och kring golvbrunnen. Det bör stå som undantag i branschreglerna som BKR har.
Ja, hittade! Skissbilder av två källare, en med och en utan tillstötande markfukt, som visar tätskikt och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ja, hittade! [bild]
Ja, läs hela den sidan noga men läs igenom alla andra sidor också så att du inte missar något annat viktigt.

Ja, inget under.
Det där är ju lite oklart, det gäller alltså badrum under mark och inte på bottenvåningen i ett hus som är helt ovanpå marken. Fukt går igenom betongväggar så det är olämpligt med fuktkänsliga material på andra sidan badrumsväggarna, dvs. inga gipsskivor, inga tapeter etc. där.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, läs hela den sidan noga men läs igenom alla andra sidor också så att du inte missar något annat viktigt.

Det där är ju lite oklart, det gäller alltså badrum under mark och inte på bottenvåningen i ett hus som är helt ovanpå marken. Fukt går igenom betongväggar så det är olämpligt med fuktkänsliga material på andra sidan badrumsväggarna, dvs. inga gipsskivor, inga tapeter etc. där.
Ja, det är ett område med w0 likadana hus, så jag skalll se om någon som har renoverat vet hur konstruktionen under är. Men vad jag förstår så var våtutrymmen på 60 talet utan tätskikt och underliggande material inte fuktkänslogt. Man duschade w ggr i veckan och det hann torka emellan. Om kaklet sitter fast borde risken att få fuktskador efter microcement lager vara minimal, eller?

BirgitS
Ja, det är ett område med w0 likadana hus, så jag skalll se om någon som har renoverat vet hur konstruktionen under är. Men vad jag förstår så var våtutrymmen på 60 talet utan tätskikt och underliggande material inte fuktkänslogt. Man duschade w ggr i veckan och det hann torka emellan. Om kaklet sitter fast borde risken att få fuktskador efter microcement lager vara minimal, eller?
Om vi nu pratar om våningsplan ovan mark så var det tydligen flera årtionden innan 60-talet som man började med att ha ett enkelt tätskikt ovanpå bjälklagret/plattan t.ex. stryka ut bitumen/asfalt.

På 60-talet duschade man inte, man badade en gång i veckan och efter badet sköljde man av sig försiktigt med handduschen sittande på huk så att det skulle komma minimalt med vatten utanför badkaret. Duscha ofta kom sen på 70-talet och då med duschkabiner utifrån vad jag har hört.

Kakel är inte tätt och fogarna mellan plattorna ändå mindre så jag vet inte varför det skulle vara viktigt att kaklet sitter fast.

Det finns andra trådar där folk "snyggar" upp badrum med mikrocement så det bör gå att söka på det.

Under marknivå, suterränghus. Dusch i anslutning till bastu. Om inte kaklet sitter tror jag inte det är bra att lägga microcement över.

Det är inte åtgärdat. Jag har fortfarande ett litet fågelbad där som jag får lova att raka/torka efter varje dusch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.