Hej
Jag har en Diom 20 med 500L acctank i fritidshuset (76+biyta källare 76 kvadrat meter, jag har presis köpt stället och vet inte riktigt hur jag skall elda för att det skall vara optimalt, dom som hade huset tidigare eldade fullt skaft och när pannan kom upp i 90 grader så fyllde den över i acctanken och dom använde då shunten (trevägs ventil)på acctanken för att styra ut till elementen.
Jag använder elpatronen i veckorna när jag inte är där och vet inte heller där hur jag skall utnyttja pannan optimalt, skall jag värma acc tanken och ta ut till elementen därifrån eller skall jag öppna ventilen på pannan och köra med öppen shunt och bara ställa in grader på termostat elpatron? När jag kommer till huset och börjar elda så för att få upp värmen snabt så öppnade jag ventilen och shunten på pannan och lät den första värmen cirkulera ut till elementen direkt.
Skall jag ha stängd ventil stängd shunt på pannan vänta tills den gått upp i 90 grader och börjar leverera till acctanken och sedan reglera ut värmen därifrån, eller skall jag låta den termostatstyrda cirkulationspumpen börja leverera tidigare ca 40 gradigt vatten till acctanken?
Jag funderar på att skaffa en inne eller en ute givare och en motorstyrd shunt för att få bästa värmekomforten i huset, elementen har bara gammaldags mässingskranar som reglering.
 
Nej det är inte en sådan panna, jag tror att ja kommer att instalera motorshunten på stigaren efter dom bägge shuntarna på pannan och acc tanken för att styra värmen därifrån, min fråga är då skall shuntarna vara helrt öppna på pannan och acc tanken?
 
Göran.W
Mellan pannan och ack tanken ska det vara en laddomat http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/varmeledningsmaterial/reglersystem-laddomat-mfl-/ eller snik varianten http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-laddventil-25r-60gr/ en termostat som inte börjar skicka värme till ack tanken från pannan är uppe i arbetstemperatur dvs runt 70 grader.
Det är inte bra för pannan om den får in kallt vatten från ack tanken när man eldar.
Sen behövs en sån här http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-shuntventil-metall-15/ som man reglerar ut värmen på elementen med.
När man eldar med ved ska alla elementen helst stå helt öppna så man skickar så låg temperatur som möjligt till elementen.
Det normala är att man har shunt automatik som styr värmen på elementen
Kanske inte det svaret du ville ha.
Om du slänger upp en bild på hur det ser ut så kan kanske någon hjälpa dig att få det så bra det går utifrån förutsättningarna som finns.
 
kimmen57 skrev:
Skall jag ha stängd ventil stängd shunt på pannan vänta tills den gått upp i 90 grader och börjar leverera till acctanken och sedan reglera ut värmen därifrån, eller skall jag låta den termostatstyrda cirkulationspumpen börja leverera tidigare ca 40 gradigt vatten till acctanken?
Vänta med att ta ut någon värme från pannan innan temperaturen i botten på pannan nått minst 70 grader, annars kommer du att få problem med sot, tjära och dålig förbränning. På sikt kommer pannan dessutom att rosta sönder. Detta på grund av att det vatten som rökgaserna alltid innehåller (oavsett hur torr veden är) kondenserar inuti pannan istället för ute i luften.

Jag vet att det kan kännas drygt att vänta: Din panna innehåller en hel del vatten.

Du kan öka verkningsgraden på din panna (=mer å snabbare värme) väsentligt: kolla in min tråd hur jag hottade upp min gamla Diom-panna:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/220261-att-hotta-en-vardekass-dubbelpanna.html
 
Redigerat:
Din upphottning av pannan ser ju ok ut men jag förstår inte varför det hjälper att fodra förbränningsutrymmet med takpannor(keramik) man får ju bara in mindre med ved då, jag har förstått det där med att vänta att ta över från pannan till accen men vad jag inte riktigt ännu kommit på är hur jag skall göra när jag inte är på plats och kan elda, jag kommer att försöka med att öppna shunten fullt på pannan och ställa elpatron i lagom effekt för att få en underhållsvärme i kåken, rätt eller fel?
 
Keramiken gör att veden och lågorna inte kommer i kontakt med den kalla plåten i pannan. Detta gör att förbränningstemperaturen snabbt blir tillräckligt hög. Förbränningen blir effektiv: du får ut mer värme per vedpinne, mindre sot i panna och skorsten, mindre mängder aska, renare rökgaser. Om du dessutom kan få värmen att stanna i pannans vatten ist för att försvinna med rökgaserna blir alla glada utom kråkorna. Själv fick jag ner rökgastemperaturen från (brandfarliga!!!) 600 grader till 200 grader vilket innebär en stor ökning av effektiviteten. Att du får in mindre mängd ved vägs upp av att vedens värmeinnehåll utnyttjas effektivare.

Johanpelle har i princip rätt (och pannan i annonsen är troligen ett riktigt kap! Köp!?!) men i väntan på att pengar, tid och tillfälle dyker upp så kan du elda i fritidshuset så bra det går. Regel nr 1: Ingen rök. Bara värmedaller över skorstenen!

Investerar du i ett laddkoppel (laddomat eller motsvarande) eller en enklare laddventil i nuläget så är det inte bortkastat: den använder du när du bygger nästa projekt: det ultimata vedsystemet...
 
Redigerat:
Göran.W
kimmen57 skrev:
Din upphottning av pannan ser ju ok ut men jag förstår inte varför det hjälper att fodra förbränningsutrymmet med takpannor(keramik) man får ju bara in mindre med ved då, jag har förstått det där med att vänta att ta över från pannan till accen men vad jag inte riktigt ännu kommit på är hur jag skall göra när jag inte är på plats och kan elda, jag kommer att försöka med att öppna shunten fullt på pannan och ställa elpatron i lagom effekt för att få en underhållsvärme i kåken, rätt eller fel?
Nej nej inte öppna shunten fullt för i ett ved system ska ALLTID termostaterna stå fullt öppna för att ha så låg framlednings temperatur som möjligt annars total sabbar man skiktningen i ack tanken och får elda mer än nödvändigt och förlusterna ökar också med minst 20%

Du ska ha en shunt styrning som ställer in framlednings temperaturen efter inne eller ute temperaturen.

När man åker där ifrån och ska vara borta ett tag ställer man den i natt läge med x antal graders sänkning och på med el patronerna.
Slänger med en halv dålig bild på min shunt styrning så blir det lättare att förstå.
IMAG0269-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.