Hej tänkte koppla in min Diom-Topp panna, och börja elda med ved istället, fjärrvärme är för jä*l* dyrt!
jag kan inte hitta modell numret på den, så jag har tagit foto, som ni kan se.
vore jätte tacksam ifall någon hade en bruksanvisning , kopplingsschema, manual ? till den.
Jag har inte så mycket erfarenhet av pannor , vet någon ifall det är en bra panna?
uppskattar er hjälp
Mvh Isse
jag kan inte hitta modell numret på den, så jag har tagit foto, som ni kan se.
vore jätte tacksam ifall någon hade en bruksanvisning , kopplingsschema, manual ? till den.
Jag har inte så mycket erfarenhet av pannor , vet någon ifall det är en bra panna?
uppskattar er hjälp
Mvh Isse
Den pannan är ingeting du kan " elda ved " i. Dels är det inte tillåtet. Dels behöver du skaffa ackumulatortank till pannan. Pellets kan du elda med brännaren Nymo 150 som har ett rör som går in i oljebrännarhålet.
http://www.nymoenergiprodukter.se/produkter/?productId=21467&catId=1703
Brukar inte gå att få in vanliga brännare i dessa eländiga Diom pannor.
Sammantaget är nog Diom det sämsta skit i pannväg som tillverkats i Sverige.
http://www.nymoenergiprodukter.se/produkter/?productId=21467&catId=1703
Brukar inte gå att få in vanliga brännare i dessa eländiga Diom pannor.
Sammantaget är nog Diom det sämsta skit i pannväg som tillverkats i Sverige.
Men hur kunde gubben innan mig elda ved med den ? hänger inte riktigt med, enligt honom har den fungerat hur bra som helst den räckte för att värma hela huset som e 190 kvm 3 våningar,, och nu eftersom jag hade tillgång till en hel del gratis ved som skall räcka för 3-4 år , tänkte jag köra med pannan.
Jag får nog ge johanpelle rätt här, det är verkligen ingen panntyp för vedeldning, du blir bara besviken om du försöker det. Dessutom verkar den inte varit eldad med ved i större utsträckning tidigare, inte minsta svärtning edyl kring vedluckorna. Däremot är det tydligt att den kan ha gått på el med rejäl matningskabel och givetvis olja via brännaren. Om du menar gå på ved skaffa vettig panna och acktank annars blir det en tråkig nödlösning.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag har eldat i en sån och den är totalt värdelös att elda i om man inte tycker 50% verkningsgrad är ok och rökgas temperaturer som gärna sticker en bra bit över 350 grader.
Docka en pellets brännare där olje brännaren sitter så blir det billigare än fjärvärme.
Att elda med ved ii den är den värdlös till.
Man får väl inte ens installera överförbrännings pannor i dag om inte annat så får man bara elda i en sådan panna vid nödfall.
Har du fjärvärme i dag så lär du ha grannar när och jag garanterar att dom blir inte glada om du eldar i en sån panna.
Kopplings schemat ska finnas bakom plåten i mitten.
Docka en pellets brännare där olje brännaren sitter så blir det billigare än fjärvärme.
Att elda med ved ii den är den värdlös till.
Man får väl inte ens installera överförbrännings pannor i dag om inte annat så får man bara elda i en sådan panna vid nödfall.
Har du fjärvärme i dag så lär du ha grannar när och jag garanterar att dom blir inte glada om du eldar i en sån panna.
Kopplings schemat ska finnas bakom plåten i mitten.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Du får någostans mellan 300-350 kr kubiken.
Det går kanske tom få mer om ved marknaden är het där du bor.
Titta på priserna för ren björk ved och dra ifrån 100 kr kubiken så kommer du nära sannningen.
Stoppar du det i 50 liters när säckar som på macken får du runt 1600kr kubiken
Det går kanske tom få mer om ved marknaden är het där du bor.
Titta på priserna för ren björk ved och dra ifrån 100 kr kubiken så kommer du nära sannningen.
Stoppar du det i 50 liters när säckar som på macken får du runt 1600kr kubiken
Jag har eldat ved i en nästan likadan diom-panna. Det var en äldre modell, tror nog mest att det var designen som skiljer mot din modell.
I början var det mest för att få billigare el-räkningar, huset värmdes nämligen med el-patronen i pannan.
Eldar man rätt i pannan så klagar inte grannarna i alla fall. Man ska tända ovanpå veden, så att det får brinna nedifrån och upp. Då blir det fin rök ur skorstenen. Man måste tänka på att hålla koll på rökgastemperaturen bara. En rökgas termometer är ett måste. Helst ska man ha en dragbegränsare(motdragslucka) i rökkanalen också. Då hålls draget på en konstant nivå och rökgastempen sticker inte iväg lika lätt.
Eftersom elen är såpass dyr så tjänade jag på att elda i den trots att verkningsgraden inte kan ha varit mycket att hurra för. Men man var tvungen att fylla på ved ungefär 1 gång i timmen. Så speciellt bekvämt var det inte.
Bekvämt blev det däremot när vi kopplade till en ackumulatortank och dockade en förugn till pannan.
Då tände man på kvällen och fyllde förugnen. Sen fick det brinna över natten. Sen tände man nästa kväll igen. Om det var riktigt kallt ute så fyllde man på ved i förugnen på morgonen också. Då behövde man inte tända eftersom det fortfarande glödde på botten i förugnen. Det blir en väldigt bra förbränning i förugnen, man ser oftast ingen rök i skorstenen.
Så du kan helt klart ha nytta av din panna förutsatt att du skaffar en tank och förugn. Alternativet är en ny panna med tank.
I början var det mest för att få billigare el-räkningar, huset värmdes nämligen med el-patronen i pannan.
Eldar man rätt i pannan så klagar inte grannarna i alla fall. Man ska tända ovanpå veden, så att det får brinna nedifrån och upp. Då blir det fin rök ur skorstenen. Man måste tänka på att hålla koll på rökgastemperaturen bara. En rökgas termometer är ett måste. Helst ska man ha en dragbegränsare(motdragslucka) i rökkanalen också. Då hålls draget på en konstant nivå och rökgastempen sticker inte iväg lika lätt.
Eftersom elen är såpass dyr så tjänade jag på att elda i den trots att verkningsgraden inte kan ha varit mycket att hurra för. Men man var tvungen att fylla på ved ungefär 1 gång i timmen. Så speciellt bekvämt var det inte.
Bekvämt blev det däremot när vi kopplade till en ackumulatortank och dockade en förugn till pannan.
Då tände man på kvällen och fyllde förugnen. Sen fick det brinna över natten. Sen tände man nästa kväll igen. Om det var riktigt kallt ute så fyllde man på ved i förugnen på morgonen också. Då behövde man inte tända eftersom det fortfarande glödde på botten i förugnen. Det blir en väldigt bra förbränning i förugnen, man ser oftast ingen rök i skorstenen.
Så du kan helt klart ha nytta av din panna förutsatt att du skaffar en tank och förugn. Alternativet är en ny panna med tank.
Fråga kulle hur han får sin Diom att fungera så bra. Kanske har du experten där? Det är ju alltid bra med kompetens bakom svaren.Ise85 skrev:
Jag hade en panna som måste ha varit i stort sett identisk, minus elpatroner och styrningen för dessa, och den var ingen höjdare att elda ved i. Rökgaserna går för kort väg i pannan från vedmagasinet, rökgastempen passerade gladeligen änden på skalan, 500 grader, och forsatte en 100 grader till...eldade man "försiktigt" för att inte få för varmt i skorstenen sotade det istället. Fungerar för en nödbrasa vi strömavbrott eller tom oljetank men inte mer.
Olja däremot fungerade bra, gaserna har då en längre väg genom pannan.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det där känner jag igen precis men med förugn dockad på olje brännar sidan funkade det skapligt.Fotografen skrev:Jag hade en panna som måste ha varit i stort sett identisk, minus elpatroner och styrningen för dessa, och den var ingen höjdare att elda ved i. Rökgaserna går för kort väg i pannan från vedmagasinet, rökgastempen passerade gladeligen änden på skalan, 500 grader, och forsatte en 100 grader till...eldade man "försiktigt" för att inte få för varmt i skorstenen sotade det istället. Fungerar för en nödbrasa vi strömavbrott eller tom oljetank men inte mer.
Men har TS bara 20 kubik ved räcker det inte ens en vinter och då är det inte ens värt mödan att koppla in den.
Kanske en luft\luft värmepump kan vara något och stötta med fjärvärme när den inte orka med.