C cbrolin skrev:
Mina gamla rör har koniska gängor. Helt omöjliga att jobba med. Har lyckats ta bort några. Aldrig ens tänkt tanken att sätta tillbaka dem. Konverterar gradvis till klämkopplingar vilka är mer lämpliga för amatörer. Rörmokaren som byggde mitt system ifrån början var nog släkt med gud.
Varför skulle de använda något som är omöjligt att jobba med?
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte... Är du ute efter att mobba just mig? Vi har fö inga Svenska gängor inom rörbranschen vad jag vet. Vad vi har är dock ett sällsynt sammelsurium av olika gängor från allsköns olika ställen. Men det är en annan fråga. (När jag blir diktator och får bestämma allt så ligger upprensning av gängstandarder inom VVS högt på listan. Det är bara mitt krav på att RSK-nummer hädanefter måste vara ingjutet med stort typsnitt i alla armaturer o dylikt som ligger före på listan).

Mitt inlägg handlade inte om huruvida den ena gängan var bättre än den andra, utan bara om att det är skillnad. Och denna skillnad påverkar.

Men visst. USA är i de flesta av de här områdena inget föregångsland idag av det enkla skälet att de i de flesta områden; el, VVS, osv. osv. var först. Och den som är först standardiserar på teknik som är mindre mogen, där man inte lärt sig vad som fungerar och inte.

Så när man reser och inspekterar installationer i USA så slås man av hur gammalmodigt allt är. Och det finns som sagt historiska orsaker till det. Det är inte för att de (nödvändigtvis) är dummare än någon annan, utan just för att de betalar kostnaden för att vara först.

Så man är, med våra modernare ögon sett, underutvecklade i många avseenden. Det är priset man betalar för att slå till stort först. Eller skall du påstå att amerikanska högspolande toaletter är överlägsna de vi har i Europa också? De som ensamma gör att amerikanen i gemen gör av med nästan dubbelt så mycket vatten som sin Europeiska motsvarighet till ingen som helst nytta. Nej, skälet är enkelt. De är gamla och anpassade för ett lika gammalt avloppssystem. Man byggde mot och in sig i den standarden och nu kommer man inte ur den.

Sedan så är jag personligen inte vän av den fantastiska konstruktionen som gör att de svämmar över vid stopp; jag föredrar våra enklare modeller i Europa. Men amerikanen tycker att det är värt det, så då får de väl dras vidare med dem. Jag, och alla Européer med mig tycker iaf inte att de är bättre. Det är ingen på vår kontinent som tagit efter deras konstruktion. (Även om tyskarna gjorde en intressant halvmesyr ett tag. ;))

Samma kan sägas om nästan allt annat; vi skall bara inte börja prata om el. Men det mesta har som sagt historiska orsaker och de ledde också till att man snabbt började kräva jordfelsbrytare; ett område där vi var sorgligt långt efter i Sverige.
Absolut inte men jag har bott i USA men är svensk så jag har sett båda sidorna och detta med att Sverige är bäst är något som många svenskar uppfattar är sant. Och på Byggahus är det alltid Sveriges sätt att göra på som är "rätt".

Det känns ibland som att folk här borde komma ut lite och resa. Sverige är 10 miljoner.

Jag hatar snålspolande toaletter förresten. Och duschar och kranar. Det är helt onödigt och väcker bara frustration. Men det håller du såklart inte med om. Bara Sverige svenska toaletter har.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
detta med att Sverige är bäst är något som många svenskar uppfattar är sant.
Man skulle, utan att överdriva, också kunna säga att samma sak gäller landet ”over there” i minst lika hög utsträckning… 😉.
 
  • Gilla
Lazzeman och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man skulle, utan att överdriva, också kunna säga att samma sak gäller landet ”over there” i minst lika hög utsträckning… 😉.
Det förnekar jag absolut inte men just när det gäller byggnormer och sånt så tycker jag svenskarna är värre faktiskt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle de använda något som är omöjligt att jobba med?
Det var nog det som fanns att tillgå på den tiden. Ca 55 år sedan.
Absolut inte men jag har bott i USA men är svensk så jag har sett båda sidorna och detta med att Sverige är bäst är något som många svenskar uppfattar är sant. Och på Byggahus är det alltid Sveriges sätt att göra på som är "rätt".

Det känns ibland som att folk här borde komma ut lite och resa. Sverige är 10 miljoner.

Jag hatar snålspolande toaletter förresten. Och duschar och kranar. Det är helt onödigt och väcker bara frustration. Men det håller du såklart inte med om. Bara Sverige svenska toaletter har.
Jag har också bott i USA. Iofs bara tre månader men jag hann med att gå på toaletten. Hela skålen full med vatten nästan ända upp, så när man satt ner blev man blöt i rumpan 😬 Trots det blev det allt som oftast skit kvar efter att man spolat då mina brukar flyta ☺️
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det var nog det som fanns att tillgå på den tiden. Ca 55 år sedan.

Jag har också bott i USA. Iofs bara tre månader men jag hann med att gå på toaletten. Hela skålen full med vatten nästan ända upp, så när man satt ner blev man blöt i rumpan 😬 Trots det blev det allt som oftast skit kvar efter att man spolat då mina brukar flyta ☺️
Spolar du när du sitter?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Spolar du när du sitter?🤔
Nej. Hurså? Behöver man det på US-stolar?
 
Redigerat:
C cbrolin skrev:
Nej. Hurså? Behöver man det på US-stolar?
Jag har aldrig behövt det i alla fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle de använda något som är omöjligt att jobba med?

Absolut inte men jag har bott i USA men är svensk så jag har sett båda sidorna och detta med att Sverige är bäst är något som många svenskar uppfattar är sant. Och på Byggahus är det alltid Sveriges sätt att göra på som är "rätt".

Det känns ibland som att folk här borde komma ut lite och resa. Sverige är 10 miljoner.

Jag hatar snålspolande toaletter förresten. Och duschar och kranar. Det är helt onödigt och väcker bara frustration. Men det håller du såklart inte med om. Bara Sverige svenska toaletter har.
Det är inte superunikt att ha bott i USA (som du framfört i fler trådar). Du har fått väl underbyggda resonemang om varför disciplinen VVS på ett generellt plan är bättre i Sverige.

Kan du komma med något resonemang mot att Sverige är bättre? Och då helst inte någon högst personlig anekdot om din tid i USA. Jag har också bott där. I och för sig i Kalifornien som knappt på några plan är jämförbart med Sverige, men visst har jag en del åsikter om deras byggstandard.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hatar snålspolande toaletter förresten. Och duschar och kranar. Det är helt onödigt och väcker bara frustration. Men det håller du såklart inte med om. Bara Sverige svenska toaletter har.
Nej, de ser ju likadana ut i hela Europa. (Med några få undantag.)

Det är tvärtom bara USA som har amerikanska toaletter. (Med några få undantag i bla asien.)

Så vad gäller toaletterna så är det inte Svensk exceptionalism som sticker ut. Det är Amerikansk dito.

Och våra slös-spolande toaletter är som sagt mycket snålare än amerikanska snålspolande. De fungerar utmärkt ändå. (Nej, de har skärpt sin standard på senare tid, men har pga konstruktionen svårt att få det att fungera.)

Och de skall lika naturligt inte blandas ihop med snålspolande kranar och duschar. Det är helt olika användningsfall.

P.S. Du är inte ensam om att ha bott i USA... Eller ha amerikanska släktingar och arbetskamrater för den delen...
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Fast poängen känns förlorad här..........skit samma vem som har bott var och vilken tätmetod de använder eller hur mycket toaletterna spolar. Jag håller ändå med om att man som svensk gärna vill tro att det vi gör är korrekt och bäst på alla vis och att man gärna ser ner på andra lösningar och förkastar dem. Det finns faktiskt många bra grejer utomlands också likaväl som det finns konstiga saker förstås.......
En sak som jag inte riktigt förstår varför det inte fått fäste här är ju färdiga golvelement vid tex duschbrunn. Färdigt med fall och allt. Bara lägga dit och skruva fast i allting. Inget krångel med fall och spackling ingenting.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, de ser ju likadana ut i hela Europa. (Med några få undantag.)

Det är tvärtom bara USA som har amerikanska toaletter. (Med några få undantag i bla asien.)

Så vad gäller toaletterna så är det inte Svensk exceptionalism som sticker ut. Det är Amerikansk dito.

Och våra slös-spolande toaletter är som sagt mycket snålare än amerikanska snålspolande. De fungerar utmärkt ändå. (Nej, de har skärpt sin standard på senare tid, men har pga konstruktionen svårt att få det att fungera.)

Och de skall lika naturligt inte blandas ihop med snålspolande kranar och duschar. Det är helt olika användningsfall.

P.S. Du är inte ensam om att ha bott i USA... Eller ha amerikanska släktingar och arbetskamrater för den delen...
Många kommentarer nu om att jag och USA inte är nåt speciellt!
Mindervärdeskomplex är mänskligt men trist att möta.
Öppna sinnet istället det kan finnas lärdomar att få från andra kulturer och länder.
Angående toaletter så är jag på Trumps sida man borde förbjuda.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.