@f91jsw: Den typ av köksfläkt du pratar om, har du ett exempel på en sådan?
 
Den vi har är en Cylinda Sunda.
 
  • Gilla
Nikodemusg
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vi är kalasnöjda med vår PAX-fläkt.

Men för att fixa ventilationen bör du se över följande:

1. Frånluft i alla badrum/WC
2. Frånluft i kök
3. Rejäl frånluft i källaren alt. på skorstenen
4. Tilluft i alla sovrum/allrum

Är allrummet <25 kvm bör det räcka med en där.

Vi satte in en sån här i källaren som suger luft från hela huset och blåser ut i skorsten. Källaren har fått förbättrad luftkvalité och sänkt radon. Inomhusluften blev också väldigt bra från att ha varit en katastrof. Fläkten går på steg 3 av 6 och ger (uppmätt) 49 l/s.
[bild]

Sen satte vi in PAX tilluftsventiler i alla sovrum, matsal och vardagsrum.
[bild]

I badrummet och på toaletten blev det en varsin PAX-fläkt som snurrar för jämnan. 12 l/s under normaldrift. Tänder man lampan så har vi satt en fördröjning på 10minuter innan den kör på i 20 l/s i 15min. Sen reagerar den även på fukt och då är det fullfart på 30 l/s. Såklart får man ta siffrorna med en nypa salt då längd på ventilationsrör mm påverkar flödet.
[bild]
Får ej bort denna bild.. se nedan hur dagens installation ser ut. Tog elen från badrumslampan.
[bild]

Inte den snyggaste dragningen men vem tänker på det i en gammal sliten toalett. Sen kommer vi dra kabeln dold. .
[bild]
Hej, gammal tråd men känner att jag skriver här istället för att starta ny tråd. Har installerat bergvärme för Cirka 1 år sedan. Nu känner både jag och sambon att de är rätt dålig luft inne. @Chrissofsweden vad är det för fläkt du har monterat på skorstenen? Känns som en vettig lösnkng för att få liknande drag som när oljepanna gick.
 
Hej,

Om man vill använda sig av utanpåliggande kabel till Pax Calima, kan man då välja fler ingångar eller måste man gå in ovanifrån?

Mvh Jörgen
 
Erik4
Enligt manualen kan man koppla in den utanpåliggande. Vet dock inte om det finns något hål förberett i kåpan eller om man får borra upp det själv.
 
Erik4 eclaug skrev:
Enligt manualen kan man koppla in den utanpåliggande. Vet dock inte om det finns något hål förberett i kåpan eller om man får borra upp det själv.
Nej manualen är inte jättetydlig men det kanske går att borra / fila så man kommer in med kablar på sidan. Saknar även mått från centrum på kanalen / utblåset till ytan högst upp. Har bara 80mm upp till innertaket från centrum på utblås. Får ta och maila pax och se om de kan komplettera med mått etc.

Mvh Jörgen
 
Erik4
Ja maila eller ring dom. Var i kontakt med dom när jag hade problem med en handdukstork. Var väldigt behjälpliga och jag svängde förbi deras lokaler i Hälleforsnäs (utanför Flen) för att hämta en ny del. Fick även ta mig en titt i produktion när jag var där.
 
  • Gilla
jorgenkarls
  • Laddar…
Var förbi Bolist efter jobbet och hittade en fläkt som passar. Det blir en Fresh Intellivent S. Ett plus är att den går väldigt tyst och har massa funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.