Ventilen på min bild är från Nordhem. Dock finns det nog inte med termostat, men det är överflödigt i ett badrum. De flesta handdukstorkar ger väldigt lite energi på vattenburet om man inte har väldigt hög framledning typ vedpanna eller liknande. Därmed behöver den ofta ge fullt och annars finns det handvred på.
 
F falkn skrev:
Ventilen på min bild är från Nordhem. Dock finns det nog inte med termostat, men det är överflödigt i ett badrum. De flesta handdukstorkar ger väldigt lite energi på vattenburet om man inte har väldigt hög framledning typ vedpanna eller liknande. Därmed behöver den ofta ge fullt och annars finns det handvred på.
Är det ditt badrum förresten? Gjort det själv?
Det jag är undrande över är ifall man kan räkna med att "höjden" på väggbrickorna blir rätt så att handdukstorken hamnar med rätt avstånd från väggen. Känns inte som att det finns nån justermån nånstans med en sån lösning. Allt måste bli perfekt direkt. Men jag är väldigt sugen på att försöka.
 
Yes mitt, gjort det själv. Handdukstorken hamnar lite längre ut från väggen med denna lösning. 10 mm kanske. Det hade byggt mindre om man bara använt en täckbricka och låtit PEX-slangen gå igenom och sen ansluta rakt i handdukstorken. Då blir djupet inget problem.
 
F falkn skrev:
Yes mitt, gjort det själv. Handdukstorken hamnar lite längre ut från väggen med denna lösning. 10 mm kanske. Det hade byggt mindre om man bara använt en täckbricka och låtit PEX-slangen gå igenom och sen ansluta rakt i handdukstorken. Då blir djupet inget problem.
Snyggt var det iallafall.
Intressant lösningsförslag med att ansluta direkt med enbart täckbricka. Skulle det vara en godkänd installation?
 
R riktigadavid skrev:
Snyggt var det iallafall.
Intressant lösningsförslag med att ansluta direkt med enbart täckbricka. Skulle det vara en godkänd installation?
ja, det är inga problem. Väggbockstöd med rör-i-rör igenom och sen en täckbricka typ nedan och sedan rätt koppling. Brukar vara utvändig 1/2” på ventilerna.

https://www.vatette.se/produkter/va...t/fg0126250/tackbricka-v6-2-ror-60-cc-dy10-22
 
F falkn skrev:
ja, det är inga problem. Väggbockstöd med rör-i-rör igenom och sen en täckbricka typ nedan och sedan rätt koppling. Brukar vara utvändig 1/2” på ventilerna.

[länk]
Tack för tipsen. Jag börjar med att köra cc60 med väggbockstöd osv så får jag se vad jag avslutar med mot handdukstorken.

En helt annan grej. Är det inte lite konstigt att det inte finns en motsvarande pryl likt väggbockstöd för elrör? Där är det väl ok att bara dra ett vprör ut? Men svårt att fixera lika bra som ett bockstöd länns det som.
 
R riktigadavid skrev:
Tack för tipsen. Jag börjar med att köra cc60 med väggbockstöd osv så får jag se vad jag avslutar med mot handdukstorken.

En helt annan grej. Är det inte lite konstigt att det inte finns en motsvarande pryl likt väggbockstöd för elrör? Där är det väl ok att bara dra ett vprör ut? Men svårt att fixera lika bra som ett bockstöd länns det som.
vp-rörs böj är det som gäller i de nya våtrumsreglerna från 2021. Håller med dig om att det borde finnas en bättre lösning dock.
 
Så här blev det till slut. Jag är fruktansvärt nöjd måste jag säga 😃
 
  • Kromade rör på vägg med geometriskt blått och grått kakelmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad tvåhandtagskran på mönstrad yttersula, reflektioner, inomhus, bänkskiva i kök eller badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad handdukstork monterad på vägg med grafiskt mönster. Modern inredningsdetalj i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk grind med hänglås, skuggor och mönstrad bakgrund i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallstege på perforerad vägg, med gröna signaler och kabelränna, industriell miljö, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
R riktigadavid skrev:
En helt annan grej. Är det inte lite konstigt att det inte finns en motsvarande pryl likt väggbockstöd för elrör? Där är det väl ok att bara dra ett vprör ut? Men svårt att fixera lika bra som ett bockstöd länns det som.
Hittade din tråd, snyggt det blev med anslutningarna!

Tänkte bara tipsa om blocks som lanserades i maj 2023, det är precis vad du efterfrågar. Har satt en till mitt spegelskåp och en till min handdsukstork, snabbt och smidigt!

Hand håller plastfäste och flexibel slang mot träbakgrund. Elektrisk installation, kabelskydd, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt installationsarbete, vägg, plastkanal, eldosa och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun dörr med skruv och borrkärna; trolig borrning för säkerhetskedja eller tittöga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.elektroskutt.se/blocks
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.