Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
säkringen i elcentralen är en "allpolig"
Du förespråkar alltid att bryta säkring är inte rätt , då den inte sitter på synbart håll, varför denna vändning och vad vet du säkringens placering i TS fall, INGENTING
 
Alltid sa jag inte, och jag har inte vänt i denna fråga, men i bostäder kan man vanligen göra så. I just detta fall med en värmeförflyttande badrumsfläkt i hallen så kan säga säkert att det räcker med säkringen för det är bortom allt rimligt tvivel att det skulle krävas något mer, dvs att det skulle finnas ett elektriskt underhållsbehov av fläkten som utförs av någon som inte har koll på anläggningen. Så om man anser att det räcker med att bryta säkringen för att installera fläkten då behövs ingenting mer för underhåll av densamma. Skulle det inte räcka så får väl använda huvudbrytaren istället.

Det är inte tillverkaren som ställer kravet på en allpolig brytare med 3 mm brytavstånd. De är helt enkelt skyldiga att skriva så i sin anvisning, alltid, oberoende av om det är motiverat eller inte. Det gäller alla apparater som är fast anslutna.
 
T Trrttsch skrev:
Hittade bruksanvisningen till fläkten på nätet och det står att det ska vara en allpolig brytare. Det kanske sätter käppar i planerna på kronbrytare och smart puck.
Det behövs en allpolig arbetsbrytare, men för vanlig manövrering behövs inte allpolig brytning.
 
Oj, detta var visst inget som folk enas och sjunger Kumbayah om runt lägerelden. :) Som jag förstått det efter en del googlande så är det en generell säkerhetsföreskrift men inget som påverkar fläktens funktion. Bilden i bruksanvisningen visar tydligt att även nollan ska brytas och även om jag plockar ur säkringen (diazed) så har jag väl bara butit fasen?
Det lutar iaf åt antingen kronbrytare eller smart puck och om elektrikern envisas med det får han väl komplettera med en allpolig brytare vid taket.
 
Ja, det är ju ett alternativ men skulle Isf helst använda en gammal rund jag har liggande som matchar övriga strömbrytare.
 
Det finns ingen funktionell eller säkerhetsmässig anledning till att bryta nollan till fläkten när den endast är matad tvåpoligt. Det vore enbart fånigt. Om den däremot har både fast fas och en "tändtråd" så gäller att bryta bort båda dessa vid underhåll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.