K
S Sh86 skrev:
nu har jag fixat rätt kabel röd pil är hur det är kopplat i kopplingadosan och den blåa pilen hur det är kopplat i strömbrytaren , någon som vet vad som inte stämmer ?
För lampan lyser men går ej att släcka med strömbrytaren 😞vad kan vara fel någon som vet ? Oerhört tacksam för svar
Mörkt där inne. Iaf för att vara dagtid.

Du har försett armaturen med obruten nolla och obruten fas. Det är klart att den lyser.

Från kopplingsdosan ska det inte gå en fasledare direkt till lampan. Från dosan drar du fas till brytaren, och från brytaren en tändtråd till dosan och vidare till lampan.

Ok , tack 👍vet du viken färg det är på tändtråden utav dem sladdarna jag har ?

Eftersom du inte har någon aning om vad du håller på med så föreslår jag att du kontaktar en elektriker eller elkunnig kompis.

• Gilla
datja och 8 till
  • Laddar…
RoTe
Pizzeria style el där verkligen, imponerande.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Lägg ner innan du lyckas gör något du kommer ångra

BirgitS
thrasherradio thrasherradio skrev:
Lägg ner innan du lyckas gör något du kommer ångra
Eller ändå värre, gör något du inte kommer att kunna ångra, fast du skulle vilja det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sh86 skrev:
nu har jag fixat rätt kabel röd pil är hur det är kopplat i kopplingadosan och den blåa pilen hur det är kopplat i strömbrytaren , någon som vet vad som inte stämmer ?
För lampan lyser men går ej att släcka med strömbrytaren 😞vad kan vara fel någon som vet ? Oerhört tacksam för svar
Har du brun som fas, blå tändtråd som är kopplad med N i dosa?🤔

Fairlane
Forumet brukar vara bra att hjälpa till för att det ska bli så bra som möjligt när någon vill göra själv. Det förutsätter dock att man har viss koll och inte bara börjar koppla hejvilt. Att det lyser konstant är ju ett väldigt tydligt tecken på att man kopplat fel, men det är ju faktiskt så att även om det "fungerar" så kan det vara väldigt fel om man inte har koll.

Till TS rekommenderar jag i första hand att faktiskt anlita någon som kan det hela. Om TS inte vill, så ta dit en kompis som kan något åtminstone.

Det första felet var nog inte ens ett felaktigt kabelval, utan att TS gav sig på något utan kunskap. Det verkar inte ens finnas kunskap om hur en enkel strömbrytare fungerar. Sen är jag lite orolig över hur det ser ut där TS tagit ström. Kanske har man fört in jord från rummet bredvid i ett i övrigt ojordat rum, det vet vi inte. Kabelvalet ser bättre ut (utan att jag kan avgöra om det är rätt), men sen tycker jag inte valet av tomtehattar är vettigt heller för en nybörjare.

Här finns lite teori som TS nog bör läsa, för att förstå vad fas, tändtråd etc är först: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Men i all välmening, TS ta hjälp med detta, inte bara från forumet, det är ju inte ens nära rätt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.