944 läst · 22 svar
944 läst
22 svar
Hur dra el från dosa till strömbrytare till taklampa ?
Mörkt där inne. Iaf för att vara dagtid.S Sh86 skrev:
Du har försett armaturen med obruten nolla och obruten fas. Det är klart att den lyser.
Från kopplingsdosan ska det inte gå en fasledare direkt till lampan. Från dosan drar du fas till brytaren, och från brytaren en tändtråd till dosan och vidare till lampan.
Lägg ner innan du lyckas gör något du kommer ångra
Har du brun som fas, blå tändtråd som är kopplad med N i dosa?🤔S Sh86 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 217 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 217 inlägg
Forumet brukar vara bra att hjälpa till för att det ska bli så bra som möjligt när någon vill göra själv. Det förutsätter dock att man har viss koll och inte bara börjar koppla hejvilt. Att det lyser konstant är ju ett väldigt tydligt tecken på att man kopplat fel, men det är ju faktiskt så att även om det "fungerar" så kan det vara väldigt fel om man inte har koll.
Till TS rekommenderar jag i första hand att faktiskt anlita någon som kan det hela. Om TS inte vill, så ta dit en kompis som kan något åtminstone.
Det första felet var nog inte ens ett felaktigt kabelval, utan att TS gav sig på något utan kunskap. Det verkar inte ens finnas kunskap om hur en enkel strömbrytare fungerar. Sen är jag lite orolig över hur det ser ut där TS tagit ström. Kanske har man fört in jord från rummet bredvid i ett i övrigt ojordat rum, det vet vi inte. Kabelvalet ser bättre ut (utan att jag kan avgöra om det är rätt), men sen tycker jag inte valet av tomtehattar är vettigt heller för en nybörjare.
Här finns lite teori som TS nog bör läsa, för att förstå vad fas, tändtråd etc är först: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Men i all välmening, TS ta hjälp med detta, inte bara från forumet, det är ju inte ens nära rätt.
Till TS rekommenderar jag i första hand att faktiskt anlita någon som kan det hela. Om TS inte vill, så ta dit en kompis som kan något åtminstone.
Det första felet var nog inte ens ett felaktigt kabelval, utan att TS gav sig på något utan kunskap. Det verkar inte ens finnas kunskap om hur en enkel strömbrytare fungerar. Sen är jag lite orolig över hur det ser ut där TS tagit ström. Kanske har man fört in jord från rummet bredvid i ett i övrigt ojordat rum, det vet vi inte. Kabelvalet ser bättre ut (utan att jag kan avgöra om det är rätt), men sen tycker jag inte valet av tomtehattar är vettigt heller för en nybörjare.
Här finns lite teori som TS nog bör läsa, för att förstå vad fas, tändtråd etc är först: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Men i all välmening, TS ta hjälp med detta, inte bara från forumet, det är ju inte ens nära rätt.
Liknande trådar
-
Dra el från strömbrytare till eluttag
El -
Klantig/farlig eldragning i FTX från SystemAir
Ventilation -
Spottar och andra elprodukter från Amazon, möjliga att använda?
El -
Kalldrag från husets ytterpanel i uterummet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Avdrag (reavinstskatt) för byte från pellets till bergvärme?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.