Hej! Vi har precis gjort om vår tvättstuga men ingen lösning på vad fasen man ska göra av denna slang från Luftvärmepumpen. Vi vill ju inte ha den ner i diskhon. Har ni några tankar eller idéer på hur man fixar det snyggt?
Ja detta ser INTE ut som en normal serlös installation.
Precis som tidigare talare påtalat så drar man normalt ut denna slang för kondensvatten från inne-delen ut genom väggen tillsammans med köldbärarrören, så att kondensen droppar utomhus. Viktigt att få rätt fall så inte vatten blir stående.
Inte kan en licensierad montör ha gjort den monteringen?
**Edit
Jag gjorde nu antagandet att det rör sig om inne-delen på en LLVP. Men det verkar märkligt att placera inne-delen i tvättstugan när jag tänkte efter......
**Edit
Jag gjorde nu antagandet att det rör sig om inne-delen på en LLVP. Men det verkar märkligt att placera inne-delen i tvättstugan när jag tänkte efter......
Ja och behövs det finns det speciella pumpar för detta.K Kasken skrev:Precis som tidigare talare påtalat så drar man normalt ut denna slang för kondensvatten från inne-delen ut genom väggen tillsammans med köldbärarrören, så att kondensen droppar utomhus. Viktigt att få rätt fall så inte vatten blir stående.
**Edit
Tack för alla svar! Lägger upp lite fler bilder. LLVP sitter i entrén och alla rör går genom tvättstugan. Innan var tvättstugan mer som grovrum och då leddes slangen ner mot brunnen där. Resten av rören fortsätter längs väggen och ut på en annan sida. Vi precis renoverat tvättstugan och är ju då sugna på att inte ha den lösningen.
Skulle man kunna ta ut den direkt genom ytterväggen mer eller mindre där innedelen på värmepumpen sitter?
Skulle man kunna ta ut den direkt genom ytterväggen mer eller mindre där innedelen på värmepumpen sitter?
Ni kan dra ut kondensslangen vid innerdelen om det går att borra snett nedåt så det är fall på kondensslangen så vattnet rinner ut.
Blir ingen isgata då det kommer droppa vatten från slangen när man kör kyldrift och då främst på sommaren så vattnet rinner ner i backen, är det asfalt utanför så blir det dock vattenpöl utanför.
Blir ingen isgata då det kommer droppa vatten från slangen när man kör kyldrift och då främst på sommaren så vattnet rinner ner i backen, är det asfalt utanför så blir det dock vattenpöl utanför.
Lite beroende på hur rören är tätade / isolerade vid genomföringen genom ytterväggen så är det fullt möjligt att dra om kondensslangen .D Dallen89 skrev:Tack för alla svar! Lägger upp lite fler bilder. LLVP sitter i entrén och alla rör går genom tvättstugan. Innan var tvättstugan mer som grovrum och då leddes slangen ner mot brunnen där. Resten av rören fortsätter längs väggen och ut på en annan sida. Vi precis renoverat tvättstugan och är ju då sugna på att inte ha den lösningen.
Har själv lite olika erfarenhet , ibland tätas det med glasull , ibland med isolerskum .
Viktigt att tänka på är att kondensslangen läggs spikrakt , utan höjdskillnader + det måste vara fall på slangen så kondensvatten kan transporteras / rinna ut .
Som nämnts tidigare , kondensvatten bildas enbart vid kyldrift ej vid värmedrift .
Den kan inte både vara spikrak och med fall 😉Tomture61 skrev:
Lite beroende på hur rören är tätade / isolerade vid genomföringen genom ytterväggen så är det fullt möjligt att dra om kondensslangen .
Har själv lite olika erfarenhet , ibland tätas det med glasull , ibland med isolerskum .
Viktigt att tänka på är att kondensslangen läggs spikrakt , utan höjdskillnader + det måste vara fall på slangen så kondensvatten kan transporteras / rinna ut .
Som nämnts tidigare , kondensvatten bildas enbart vid kyldrift ej vid värmedrift .
Uttrycket spikrak har nog inte med en krokig spik att göra .C Comfort Thomas skrev:
Att förlägga ngt vågrätt eller med fall är också olika saker .
En böjlig slang (slangar brukar vara formbara / böjbara) kan förläggas så att vatten ej kan passera trots att början och slutet på slangen är i olika höjd , förslagsvis är då början högre upp än slutet på slangen .
Dvs. har man en böj på slangen någonstans (uppåt / nedåt) så agerar den böjen ett vattenlås .
Har uppmärksammat detta fenomen på en kondensvattenslang till min avfuktare , slangen är genomskinlig .
PS. En oanvänd spik kan placeras i våg eller horisontellt men den är fortfarande spikrak 😉
Antar att det finns ett avlopp under bänken , mitt förslag är att borra hål i skivan + ett kopparrör eller ngt vackert monteras på väggen ned genom skivan till avloppet .D Dallen89 skrev:Tack för alla svar! Lägger upp lite fler bilder. LLVP sitter i entrén och alla rör går genom tvättstugan. Innan var tvättstugan mer som grovrum och då leddes slangen ner mot brunnen där. Resten av rören fortsätter längs väggen och ut på en annan sida. Vi precis renoverat tvättstugan och är ju då sugna på att inte ha den lösningen.
Jo, det kan den även om fallet bara är 1 mm per meter så kan den vara både spikrak och med fall.C Comfort Thomas skrev:
Den kan även vara spikrak med fall i höjdled fasten den svänger i vågräta planet.
Slangen ska alltså vara spikrak med fall förutom där den måste göra riktningsändring, vid riktningändring ska det fortfarande vara fall hela tiden.