Det var att trycka in och vrida på ditt don ser jag, fanns två sorter. Kan du trycka in pinnen med fjäder, den har oxiderat i genomförningen och bliit tvärnit där. Tveksamt på en så gammal panna att få tag på reservdelar. Om du knackar på pinnen, så kan den lossna lite, om du kan få ihop fjädern så går det att vrida ( eller en låsbricka där ) brickan i ytterkant, just nu håller fjädern pinnen ute och svårt att få den att röra på sig. Med fjädern borta, går det att känna på pinnen lite lätt med en polygrip på den ( och samtidigt knacka på den ) , närmast yttre brickan. Försöka vrida den lite. men var lite försiktig så den inte vrids runt sig själv. Kan gå att ta ut hela med att lossa stjärnskruvarna, sitter säker en form av tätning med kanske O-ring mot pinnen i ventlen och den/dom kan ta stryk och bli otäta med läcka som följd, när man vrider/knackar in pinnnen. Sen det med att plocka isär ventilen kan vara diffust då allt kan ha oxiderat fast ordentligt och mycket vatten kommer att rinna ut om det inte finns ventiler att stänga in pannan som det kallas. Vilken modell är det på CTC-pannan.

Hej, nu är det fixat! 🤓
Jag oljade upp pinne o fjäder o sen ”juckade” jag lite fram o tillbaks. Och plötsligt släppte det. 👍
Nu funkar allt som det ska.
Tack för din hjälp o för din ingående kunskap. 🙏

Tack för återkopplingen. Det är alltid bra med en sådan, samt kunna hjälpa någon. Men att kuta upp och ner för att få rätt värde på värmen är inte så kul. Det är inte bra då tempen i huset inte reagerar mot uttempen, det går åt mer energi då, för värmen som åker jojo.
Vad är det för TA-central du har. Att bygga om ditt till automatik för en röris kan kanske kosta ca 10 - 11 kkr med en ny reglering. Utan en ny central kanske 5 - 6 kkr. Nu verkar det som att du bara kör med EL-patroner i pannan och med en reglering skulle du få ner värmekostnaden rätt bra.
Nästa bra fråga blir då, vad du har för planer i framtiden för värmen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.