Vad har hänt med den. Det är 2 eller 1 gängpinnar längst in som håller den på plats. Du måste ta bort frontplåten för att komma åt. Fanns visst 2 modeller, en med bultar i botten och en som man tryckte på och vred.

J jonaserik skrev:
Vad har hänt med den. Det är 2 eller 1 gängpinnar längst in som håller den på plats. Du måste ta bort frontplåten för att komma åt. Fanns visst 2 modeller, en med bultar i botten och en som man tryckte på och vred.
Hur kommer jag åt dem?

T Thommy Johansson1 skrev:
Hur kommer jag åt dem?
Den har låst sig i helt öppet läge, reagerar inte alls när försöker shunta ner manuellt.
Pannrum med CTC-värmesystem, visar panel med mätare och reglage i behov av manuell justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar alltså att jag måste ta bort hela fronten med tempmätare osv?

Låst sig, då går det inte att vrida från automat till manauell inställning. Lys in mellan och se. kanske kan gå att ta det uppifrån under locket där. Läng sedan jag var på en sådan CTC. det sitter en reglercentral kanske i fromten på pannan, vad händer om du ställer ner kurvan helt till minus.

Automatiken va länge sen jag kopplade ur den, funkade inte längre.
Jag har shuntat manuellt i många år.

Automatiken va länge sen jag kopplade ur den, funkade inte längre.
Jag har shuntat manuellt i många år.
OK och nu har du ingen värme då. den typen av shuntmotor har ett element i sig, som har en vätska och när den blir varm så trycker den på ett stift i själva shunten. Nu är jag inte säker om den öppnar eller stänger när den fugerar. Men om du tar bort den så blir det svårt att reglera värmen, då det inte är en vridande motor. så du måste nog bort med den och försöka få liv i manuella inställningen. Ska finnas att hitta på nätet nya eller begagnade. har för mig att jag ska ha en, men var den är nu. Eftersom du har kopplat bort den, så har du kanske mätit att spänning går ut, men donet har sagt upp sig.

Jo! Tvärtom! Jag har full värme, verkar vara helt öppen shunt. Jag har kunnat shunta med ratten precis som på en gammal mekanisk shunt. Men det känns som om det låst sig i helöppet läge. När jag vrider på ratten så känns det som om den har släppt o inte kan varken stänga eller öppna.

OK då är den öppen kanske i läget nu, men det finns ingen genväg för dig, du måste bort med den och sen om piggen innanför på shunten sitter fast. Eller så ha ställskruven i donet havirerat eller kärvat till sig. De går att skruva isär den och se hur det ser ut. Annars är det kört och du får sätta en shunt med motor utanför pannan, eftersom det är full värme nu, så är shunten helt öppna och det ska den vara med en shunt på utsidan. Beroende på hur många tummar du har i handen, kanske du kan montera själv.
På vilken breddgrad är du.

Ok, tack för din hjälp. Jag har tummarna på rätt ställen 😅, men mitt tålamod är det lite si o så med. Försöker släppa det för kvällen o vrider ner elementen o tar nya tag imon.
Ha det gott o tack!

Ok, tack för din hjälp. Jag har tummarna på rätt ställen 😅, men mitt tålamod är det lite si o så med. Försöker släppa det för kvällen o vrider ner elementen o tar nya tag imon.
Ha det gott o tack!
OK själva cirkpumpen är kanske ovanför pannan, ett foto hur det ser med rören ovanför är bra.
Ha det gott i kväll.

Värmepanna i källare med rör, mätare och en Grundfos pump. Verktyg och arbetshandskar ligger ovanpå. Rött expansionskärl i bakgrunden.
Skapa konto

Du har troligtvis en reglercentral som sitter på väggen, med namn TA på, för framledningsgivaren TA sitter ovanför pumpen på röret. Blir lite knöligt och en del ombyggnad på rören ovanför pannan. Dom två rören som går in i pannan måste skarvas på en bit för att få dit en ny shunt och pumpen flyttas upp ovanför den. Kommer även ett rör från höger och det måste det till att få upp det med, med rörböjar.
det var minsta notståndets lag som gällde vid montagete av pannan
Men det är en oljapanna, kör du bara på el nu. Och hur tänker du i framtiden med värmen, el börjar bli dyrt nu.

TA bortkopplad sedan länge.
Troligen shuntinsatsen som behöver bytas,
om det finns att få tag på…., eller va tror du? Närbild av en rostig mutter och bult i ett trångt utrymme, omgiven av isolerande material.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.