Bytte just slangen på en IKEA rengöra från 2017 (Electrolux) med hjälp av denna artikel - tack TS och övriga!

Gick ”bra” men vilken skitkvalitet rakt igenom, chassit är så vekt att maskinen nästan viker sig och ena stödbenens mutter pajade.

Det är som gjort för att jävlas och gå sönder igen. Något kretskort pajade tidigare Diskmaskin från IKEA med öppen bottenplåt som visar slangar och inre komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av IKEA diskmaskin med synliga rör och sladdar, och ett skadat stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en ny utbytt slang för en IKEA Rengöra diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men fick då garanti på nåder. Nästa gång är det inte värt att repa lovade jag just mig själv :seenoevil:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Därför man köper Bosch/siemens
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Därför man köper Bosch/siemens
Ja, valde det i förra bostaden, inte ett problem på 5 år i när vi sålde. Här valde förre ägaren IKEA rakt igenom och allt utom en frys har pajat på 5 år. Garanti till nu, men vilket vansinne att skiten ska paja redan efter 3-5 år eller t.o.m. tidigare.

Finns andra märken som håller förutom Bosch/Siemens? Alltså nu, har hört om många diskmaskiner som gjordes för 15-20 år sen och stoppar än. Verkar inte göras på samma sätt nu…!
 
A
K Kimajo skrev:
Ja, valde det i förra bostaden, inte ett problem på 5 år i när vi sålde. Här valde förre ägaren IKEA rakt igenom och allt utom en frys har pajat på 5 år. Garanti till nu, men vilket vansinne att skiten ska paja redan efter 3-5 år eller t.o.m. tidigare.

Finns andra märken som håller förutom Bosch/Siemens? Alltså nu, har hört om många diskmaskiner som gjordes för 15-20 år sen och stoppar än. Verkar inte göras på samma sätt nu…!
Konstigt att frysen fortfarande håller
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Konstigt att frysen fortfarande håller
Eller hur!? Måste bero på något tillfälligt produktionsfel - köper trisslott senare idag!
 
  • Gilla
  • Haha
gr374 och 1 till
  • Laddar…
A
K Kimajo skrev:
Eller hur!? Måste bero på något tillfälligt produktionsfel - köper trisslott senare idag!
Gör inte det, din tur är slut..
 
  • Haha
  • Gilla
Kimajo och 2 till
  • Laddar…
K Kimajo skrev:
Bytte just slangen på en IKEA rengöra från 2017 (Electrolux) med hjälp av denna artikel - tack TS och övriga!

Gick ”bra” men vilken skitkvalitet rakt igenom, chassit är så vekt att maskinen nästan viker sig och ena stödbenens mutter pajade.

Det är som gjort för att jävlas och gå sönder igen. Något kretskort pajade tidigare[bild] [bild] [bild] men fick då garanti på nåder. Nästa gång är det inte värt att repa lovade jag just mig själv :seenoevil:
Jag har precis samma problem på i princip exakt samma ställe. Dock en Zanussi som har jobbat hårt i nästan 10 år. Blir att skaffa ny slang och meka lite med hjälp av tråden.
 
Lycka till!!
 
Nissens
P phattrance skrev:
Avloppsslangen på min Electrolux har börjat läcka så jag behöver byta ut den. Jag får dock inte loss slangen från diskmaskinen. Är det någon som vet hur man får ut den?

Diskmaskinen verkar inte ha en "klämma" som alla andra modeller verkar ha.

Jag har försökt att pressa in båda "armarna", dock utan resultat.

Bifogar bild på hur det ser ut. Diskmaskinen är en modell ESL63010
Verkar omständigt att byta slangen. Betydligt enklare vore det att använda vulktape. En sådan lagning håller sannolikt maskinens livstid ut. Det är ju inte direkt något större tryck i avloppsslangen och vulktape är stark.

https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulktejp/vulktejp-2000021444
 
Nissens Nissens skrev:
Verkar omständigt att byta slangen. Betydligt enklare vore det att använda vulktape. En sådan lagning håller sannolikt maskinens livstid ut. Det är ju inte direkt något större tryck i avloppsslangen och vulktape är stark.

[länk]
Eftersom slangen är korrugerad är det knepigt att få till bra är min gissning. Dessutom är det tight i mitt fall.
 
  • Grå flexibel slang ansluten till vit vägggenomföring, möjligtvis del av ett ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
K kungfuu skrev:
Eftersom slangen är korrugerad är det knepigt att få till bra är min gissning. Dessutom är det tight i mitt fall.
Jag tror inte att korrugeringen är i spiral, utan mer som enskilda ”ringar” om det är som jag tror så borde det gå bra med vulktape. :)
 
Byt slang, chansa inte
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens
Vonelffors Vonelffors skrev:
Byt slang, chansa inte
Med tanke på kvaliteten på den maskinen så lär vulktapen överleva resten av prylarna. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Slang bytt, inga egentliga problem annat än den j-a slangklämman närmast pumpen. Tog en del pill att få av/på den.
200kr i reparation är klart mildare än att byta maskin åtminstone :)
 
  • Gilla
Kimajo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.