39 566 läst · 31 svar
40k läst
31 svar
Hur byter man avloppsslang på en Electrolux diskmaskin?
som den här ungefärN nader530328 skrev:
https://www.esska.se/shop/Spetstang-90deg-bojd-extra-lang-280-mm--943100000412-13310
Bytte just slangen på en IKEA rengöra från 2017 (Electrolux) med hjälp av denna artikel - tack TS och övriga!
Gick ”bra” men vilken skitkvalitet rakt igenom, chassit är så vekt att maskinen nästan viker sig och ena stödbenens mutter pajade.
Det är som gjort för att jävlas och gå sönder igen. Något kretskort pajade tidigare
men fick då garanti på nåder. Nästa gång är det inte värt att repa lovade jag just mig själv
Gick ”bra” men vilken skitkvalitet rakt igenom, chassit är så vekt att maskinen nästan viker sig och ena stödbenens mutter pajade.
Det är som gjort för att jävlas och gå sönder igen. Något kretskort pajade tidigare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Därför man köper Bosch/siemens
Ja, valde det i förra bostaden, inte ett problem på 5 år i när vi sålde. Här valde förre ägaren IKEA rakt igenom och allt utom en frys har pajat på 5 år. Garanti till nu, men vilket vansinne att skiten ska paja redan efter 3-5 år eller t.o.m. tidigare.Vonelffors skrev:
Finns andra märken som håller förutom Bosch/Siemens? Alltså nu, har hört om många diskmaskiner som gjordes för 15-20 år sen och stoppar än. Verkar inte göras på samma sätt nu…!
Konstigt att frysen fortfarande hållerK Kimajo skrev:Ja, valde det i förra bostaden, inte ett problem på 5 år i när vi sålde. Här valde förre ägaren IKEA rakt igenom och allt utom en frys har pajat på 5 år. Garanti till nu, men vilket vansinne att skiten ska paja redan efter 3-5 år eller t.o.m. tidigare.
Finns andra märken som håller förutom Bosch/Siemens? Alltså nu, har hört om många diskmaskiner som gjordes för 15-20 år sen och stoppar än. Verkar inte göras på samma sätt nu…!
Jag har precis samma problem på i princip exakt samma ställe. Dock en Zanussi som har jobbat hårt i nästan 10 år. Blir att skaffa ny slang och meka lite med hjälp av tråden.K Kimajo skrev:Bytte just slangen på en IKEA rengöra från 2017 (Electrolux) med hjälp av denna artikel - tack TS och övriga!
Det är som gjort för att jävlas och gå sönder igen. Något kretskort pajade tidigare[bild] [bild] [bild] men fick då garanti på nåder. Nästa gång är det inte värt att repa lovade jag just mig själv
Verkar omständigt att byta slangen. Betydligt enklare vore det att använda vulktape. En sådan lagning håller sannolikt maskinens livstid ut. Det är ju inte direkt något större tryck i avloppsslangen och vulktape är stark.P phattrance skrev:Avloppsslangen på min Electrolux har börjat läcka så jag behöver byta ut den. Jag får dock inte loss slangen från diskmaskinen. Är det någon som vet hur man får ut den?
Diskmaskinen verkar inte ha en "klämma" som alla andra modeller verkar ha.
Jag har försökt att pressa in båda "armarna", dock utan resultat.
Bifogar bild på hur det ser ut. Diskmaskinen är en modell ESL63010
https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulktejp/vulktejp-2000021444
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Eftersom slangen är korrugerad är det knepigt att få till bra är min gissning. Dessutom är det tight i mitt fall.Nissens skrev:
Byt slang, chansa inte